Režie:
Peter SolanHudba:
Wiliam BukovýHrají:
Jaroslav Mareš, Karol Machata, Viliam Záborský, Beta Poničanová, Ladislav Chudík, Mária Kráľovičová, František Dibarbora, Hilda Augustovičová (více)Obsahy(1)
Policajný nadporučík Vlado Hronec (Jaroslav Mareš) spolu so zvedavým novinárom Zvarom (Karol Machata) najprv pátrajú po zlodejovi dôležitých výrobných dokumentov, o ktoré by mohli mať záujem aj železnou oponou. Spočiatku si myslia, že ich ukradol inžinier Kovalský (Ladislav Chudík) a ušiel s nimi za hranice. Keď sa však zistí, že niekto Kovalského zabil, musia začať s vyšetrovaním odznovu... (RTVS)
(více)Recenze (26)
Prvé slovenské krimi. Síce nie je ktovieako oslnivé, ale zase ani nie je zlé či nekvalitné. Práve naopak, hlavne kamera a herci sa plne vyrovnajú podobným zahraničným filmom tej doby. Mierne vágny začiatok ma ale príbehovo nenadchol. Záver je už ale v očakávaní, ktoré sa napĺňa. V hlavnej roli by podľa mňa viac vyznel skôr charizmatický Karol Machata ako Mareš. Hodnotenie: 60% ()
Z tohoto rozpačitě vyprávěného a vesměs nepochopitelně obsazeného detektivního příběhu zasazeného do zneklidňující krajiny věčných ruin by snadno vyvstal opravdu napínavý noir, korunovaný šílenýma očima Beáty Poničanové. Takto zůstalo jen u jakési úsměvné partie „člověče nezlob se“, při níž se redaktor s detektivem předhánějí v honbě za pachatelem – poté, co se náskok čtvrté figurky ozřejmil její smrtí na „zborenisku“. Ovšem: herci jsou nahraní, kamera se nedívá a štědrovečerní kontext je v souladu s marxistickým názorem – až na přítomnost odpovídajících rekvizit a pár konfrontací – nevyužit; zato se však ideologická stránka zdůrazňuje s nepěknou velkorysostí: všechny mezilidské vztahy, ba i manželství, rozkládají stálé živá rezidua maloburžoazního individualismu a zde je také třeba hledat motiv zločinu. Jak prosté! ()
Nejvetsi slabinu filmu vidim v postave nadporucika. Jaroslav Mares mi v jeho roli nesedl stejne, jako nektere jeho kroky. Coz je skoda, protoze jinak se jedna o velice dobre krimi. A to predevsim diky vyborne rezii Petera Solana (po Kadarovi s Klosem snad nejlepsi slovensky reziser), ta atmosfera Vanoc a zpusob, jakym je film natoceny, stoji za pozornost. Povinnost pro vsechny fanousky krimi zanru. ()
"U nás je dnes veselo..." Vyšetřovat vraždu o vánocích nemůže být nikdy nic moc veselého. I když vánoce v padesátých létech, kdy dárky dětem nosí Děda Mraz, jsou takové zvláštní a skoro bez jakékoliv vánoční atmosféry. Zvláštní je snaha vyšetřovatelé dořešit případ mermomocí na štědrý den. Závěrečná vyšetřovací scéna u stolu je pak jako u Poirota... ()
Celkom ma prekvapilo, koľko zaujímavých vecí obsahuje detektívka, ktorú natočili v 59. v Bratislave. Prekvapivo pôsobí veľmi uvoľnene, dokonca kostol tam je vnímaný ako niečo, čo je vlastne v poriadku. Síce zápletka a motivácie postáv boli nelogicky prosté, celkový dojem to na mňa urobilo dobrý. A to hádanie, na ktorých miestach v Bratislave to asi točili. Vôbec si nedokážem vybaviť, z ktorej strany brali budovu Cvernovky, že by od Jégeho? ()
Galerie (2)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (5)
- Natáčanie snímky Muž, ktorý sa nevrátil prebiehalo v Bratislave. (dyfur)
- Jaroslava Mareše (nadporučík Hronec) namluvil Marián Kleis st. (ilclassico)
- Tvorcovia filmu boli k natočeniu žánru skeptickí a tvrdili, že na Slovensku nemožno robiť detektívky, lebo tu každý každého pozná. (Raccoon.city)
Reklama