VOD (2)
Série(4) / Epizody(12)
Obsahy(4)
Excentrický detektiv z příběhů Sira Arthura Conana Doyla hledá důkazy v ulicích moderního Londýna. (Netflix)
Videa (36)
Recenze (1 754)
Sherlockův z bezmezného ideálu osvícenství vzešlý deduktivní duch coby literárně živoucí oslava čiré racionality a životní zkušenosti se v interpretaci tvůrců z BBC změnil v arogantního mladého nerda, který v intencích dnešní doby posunul genialitu za hranici lidsky přijatelného a tak devalvuje Doylem adorovanou deduktivní metodu jako takovou, neboť tento x-tý klon doktora House se narozdíl od doktora House nemýlí nikdy, ani ve stadiu oznamování hypotéz. Kam se poděl prostor pro mystéria, naznačovaná tajemství, napětí, kouzlo staré detektivky, při němž pracuje také mozek čtenářův, potažmo divákův? Tak jako viktoriánskou éru nahradila kulisa současného Londýna, tak původní duch největšího literárního detektiva všech dob nahradil avatar modernismu. Dedukcím detektivovým ale lépe sluší dýmka v ústech a občasné mlčení... ()
// Konečně se Sherlock dožívá své pověsti "geniálního" detektiva, je až s podivem, že se to daří teprve s příchodem do televize, v moderním hábitu ušitém britskou BBC přímo na míru parádnímu Benedictu Cumberbatchovi. První řada je neskutečně napínavá a musím uznat, že všechna ta chvála je plně zasloužená. Už se těším až se dám do druhé série no a co teprv na příchod té třetí :) Sherlock - 100% ... I AM SHERlocked edit:// po finále druhé řady - !!! FUCKING GENIUS edit2:// Třetí řada: ()
*První dvě řady mohly uspokojit každého, na jemné škále od průměrně chytrých a středně odvážných produktů doby, jež stačí nakrmit detektivkou a kros-žánrovým humorem, až po ty neijnteligentnější, tzv. sociopatické jednotlivce (ač se právě tak dá uvažovat o individuofóbii společnosti, která panikaří z vyspělých jedinců), kteří v seriálu spatřovali naději na zbrusu nové a nově přitažlivé (new sexy), tercimileniální pojetí základních životních hodnot jako je hra, partnerství, přátelství či nepřátelství (jak už se dnes běžně zaměňují podle Nolana - viz trilogii Temného rytíře), identita, síť vztahů čili společnost a svoboda či zajetí v ní, z toho postulovaná logika konání i nahlížení a z ní vyplývající cena určitého života vs. specifická informace atd. atd. *** První dva díly třetí série sice vtipně pohřbily laciná očekávání většinové masy diváků, jež to kvitovala vděčně a s oddaným potleskem, aniž by byla s to rozeznat, že jinak jsou neústrojné, vyprázdněné a laciné jako televizní přestávka s koťátky v košíku, že se tu bez náhrady pohřbívají i mnohem závažnější přísliby a vyhlídky a že se navíc jedná o velice nedůstojný ceremoniál. Závěrečný díl třetí řady pak přirozeně nemohl být dostačující náplastí na způsobenou bolest, takže se o to sebekriticky (tolik uznání tvůrcům patří) ani nepokoušel, ale navíc se v něm mezi řádky strategicky přiznává, že celá třetí série byla vlastně jen omezenou kratochvílí, interludiem, jež tvůrcům možná získává čas a oddaluje skutečné rozřešení všech zauzleností, jimiž se s námi seriál na konci druhé řady rozloučil, na příště. Tím si seriál zachovává jak přízeň mas, tak si i dopředu zajišťuje pozornost oněch několika (snad alespoň desítek mezi milióny) z dobrého důvodu zklamaných ostražitých diváků, kteří nyní nemohou jinak, než ještě dát tvůrcům šanci a zjistit, zda čtvrtá série do té středověké společenské etiky (-- neboť s letopočtem se posouvá i měřítko a rozlišování dobra a zla, jak se jím vládlo lidským životům ve druhém miléniu, už i dvacáté století s jeho jezovity, trpiteli i kacíři zahrnuje do éry středověku --) řízne alespoň tentokrát tak odvážně, jak seriál sliboval, a připraví nám skutečný new sexy spirited mind blower. *** Přes evidentní otravnost, nedůstojnost a přebytečnost třetí série nemůžu snížit hodnocení ani o cípek hvězdičky za to, co bylo tak jako tak v prvních dvou brilantně zaseto, navíc s mžikající částečkou naděje, že tvůrci jenom přirozeně oddrenážovali nahromaděný masmediální tlak a čtvrtá série v klidu naváže na podstatu a existenciální jízda bude pokračovat dál. ()
Ten seriál je především úplná píčovina. Sherlock opravdu nutně potřebuje geniální intelekt, protože jeho sheldoncooperovská asociálnost mu zabraňuje vyšetřovat standardními postupy (tzn. místo toho, aby se zeptal podezřelych, jestli mají alibi se jim musí koukat na drobky na košili a podobný blbosti). Scénář je tak podpírán karbonovýma berlema jako je super hitech zabezpečení telefonu kyselinou a choře geniální criminal mastermind. Občas to je zábavné (e02s01), občas těžce odzívaná hodinka a půl (e02s02). Hlavně ať to nepokračuje v Lost duchu, už ten závěr druhý série je strašný scifi (sázím na domluvu s Molly a nějakou strašnou konstrukci). ()
Přesně to, co měl "Sherlock Holmes" s Downeym a Lawem být, ale bohužel nebyl - stylově vytříbená komorní inscenace založená na charakterech postav a důmyslném aktualizování holmesovských prvků. Omezený rozpočet televizní produkce zde byl ideální motivací k omezení akce a naopak vystavění atrakcí na grandiózně napsaných dialogových scénách. ()
Galerie (412)
Zajímavosti (107)
- Třetí řada seriálu měla být původně uvedena v polovině února roku 2013. Kvůli vytížení obou hlavních představitelů Benedicta Cumberbatche (Sherlock Holmes) a Martina Freemana (dr. John Watson) v souvislosti s filmem Hobit: Šmakova dračí poušť (2013) se premiéra přesunula až na podzim. (Anka1597)
- Nejsledovanější epizodou prvních tří řad byl Prázdný pohřebák s 12,72 miliony diváků. Zatímco 1. série měla průměrnou sledovanost 8,83 miliony diváků, 2. série měla 10,24 milionů diváků a 3. série dokonce 11,83 miliony diváků. (gogos)
- Vždy, když se v Anglii vysílá nová epizoda Sherlocka, všichni účastníci seriálu se prý sejdou v domě Martina Freemana (John) a Amandy Abbington (Mary), kde se na nový díl společně dívají. (patysway)
Reklama