Reklama

Reklama

Život podle Iona B.

(TV film)
  • Česko Svět podle Iona B. (festivalový název) (více)
všechny plakáty
Ukázka z filmu

VOD (1)

Obsahy(1)

V rumunském dokumentu z produkce HBO sledujeme proměnu bezdomovce Iona B., který přežívá mezi odpadky na okraji Bukurešti, v umělce, jenž vystavuje po celém světě. Jeho koláže totiž nadchly majitele umělecké galerie a ten mu otevřel cestu ke slávě.  Rumunský dokument z produkce HBO, který natočil Alexander Nanau, sleduje osud bezdomovce Iona B. Dvaašedesátiletý muž, který přebývá na dně šachty na odpadky na okraji Bukurešti, kdysi snil o tom, že se stane filmovým režisérem a v 70. letech začal vytvářet pozoruhodné koláže, jimž říkal „moje filmy“. Znalo je však jen pár zasvěcených. Ion netoužil po penězích, ale po klidném místě, kde by mohl žít a pracovat. V prosinci 2007 o něm náhodou uslyšel mladý majitel umělecké galerie Dan Popescu, vyhledal ho a prohlédl si jeho díla. Byl z nich tak nadšen, že se rozhodl, že bezdomovce Iona a jeho koláže představí veřejnosti. Rok nato už Ion má vlastní domov a patří mezi nejváženější současné rumunské umělce. Vystavuje v Londýně, Paříži a dalších velkoměstech a umělecký svět zná celé jeho jméno Ion Barladeanu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Ukázka z filmu

Recenze (10)

JANARYBA 

všechny recenze uživatele

Jak mi všichni tihle pábitelé - ožralkové připadají podobní. Jsou to zábavní chlapíci, velice vynalézaví při shánění alkoholu, jen od nich nikdy nesmíte vyžadovat spolehlivost, vracení peněz a jakékoliv přizpůsobování. To náš Toník si už popíjí v klídku někde nahoře... Jak se asi teď má Ion B.?.... Růžově bych to neviděla. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Co je to pop art?" Úžasný chlapík a neskutečný životní příběh. Kolik podobných samorostů čeká na objevení? ()

Reklama

Deschain 

všechny recenze uživatele

Dokumenty veľa nepozerám, som ale fakt rada, že tento som si na MFF vyhliadla. V podstate je to taký malý americ, pardon, rumunský sen, keď sa z bezdomovca, po tridsať rokov si tvoriaceho umenie pre seba do šuflíka (bez šuflíka, je to predsa bezdomovec), stane z roka na rok niekto, koho diela obdivujú ľudia z vyššej spoločnosti v zahraničí a diela vystavujú vedľa Warhola. To vysoké hodnotenie má zopár dôvodov - prekvapenie, že zrazu niekto objaví 60ročného muža, zoberie ho z ulice, dá mu možnosť vystavovať v jeho galérii a úplne mu zmení život - a nie je to vymyslené, je to realita. Ďalej samotné diela pána Iona - tie koláže čo robil/robí sú podľa mňa mnohé skvelé, označujú ho za pop artistu a vtip je v tom, že keď s tým on začal, vôbec netušil, že niečo také má svoje meno a inde vo svete je to uznávané. Nie tak ale v domácom Rumunsku, kde si vládli komunisti, ktorých on z duše neznášal. Veľa jeho koláží je preto politických a venujú sa hlavne jeho "obľúbenému" Ceauşescu-ovi. Nie je to podané depresívne, ale s ľahkosťou a vtipom, sám Ion je asociál ako sa patrí. Malé ale výnimočné dielko, v novembri 2010 získalo Cenu Emmy! (MFF Bratislava 2010) + Takisto zaujímavá bola diskusia s režisérom po filme aj o tom, že záver celého príbehu bol aj pre nich otvorený a nikto nemohol vedieť, ako to celé dopadne. A podľa mňa to dopadlo super. ()

FlyBoy 

všechny recenze uživatele

[IFF, Bratislava 2010] Tak ako každý, tiež často chodievam vôkol stroskotaných a životom ubitých osôb, je to pohľad-žalostivý. Neprehrabávam sa v tom či to ich vina je alebo nie je, ale pri letmom obídení alebo po vhodení mince sa za rohom občas sám seba spýtam: "Ako to?" Normálne som neveril, že z tak zložitých a záporných pomerov dokáže vzísť umelec horlivý. Osvietenec Bukurešti Ion Barladeanu, ktorý sa svojimi brilantnými/absolutistickými kolážami šplhá na lane z dna šachty plnej odpadkov na dočasné, možno i večné výslnie popredných európskych galérií a navyše nadobúda toho najzásadnejšieho-domova aj bicykla. Dan Popescu si zaslúži poklonu už len preto, lebo poskytuje zaslúženú šancu osobe ktorej nemožno uprieť dlhodobé pokusy o naplnenie náročnej úlohy-žiť dôstojne. Spoveď s obalom pominuteľným, ale s vnútrom nezhasiteľným. Nestrojená, nenútená-nádherná. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Bezdomovecký maliar, kolážista a solitér. Skvelo koncipovaný, informačne podnetný a dojemný dokument o ňom potvrdzuje známu a štátnymi umelcami (= štátom, resp. korporáciami akokoľvek dotovanými) často spochybňovanú skutočnosť, že kto sa chce venovať umeleckej tvorbe, sa jej venuje - bez ohľadu na vzdelanie, zárobok, ohlas publika a akékoľvek sociálne podmienky. V prípade naozajstného umenia ide totiž o vnútornú potrebu a nie o "umelcami a filozofmi" preferovanejšiu a rozšírenejšiu potrebu ohurovať druhých svojimi zväčša zakomplexovanými egami rozlievajúcimi sa v tonách priemerného a podpriemerného škváru a povýšeneckých filozofických grgoch a prdoch. P.S. Jedna z výstav Iona Barladeanua prebehla na jeseň 2011 aj v Bratislave: symbolicky pod holým nebom boli zhruba jeden mesiac vystavené kvalitné reprodukcie viacerých jeho koláží s priliehavo dosadenými popismi vzniku jeho prác a doterajšieho umelcovho života - zväčša bez stálej strechy nad hlavou. ()

Galerie (8)

Související novinky

Oceňované dokumenty na Jednom světě

Oceňované dokumenty na Jednom světě

22.02.2011

Třináctý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, který se uskuteční v Praze od 8. do 17. března, osloví letos své diváky a divačky sloganem „Vaše energie je… (více)

Reklama

Reklama