Reklama

Reklama

Top Gun: Maverick

  • USA Top Gun: Maverick (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Pete „Maverick“ Mitchell (Tom Cruise) k smrti rád pilotuje stíhačky. Dokonce tak, že se už přes třicet let úspěšně brání povýšení ve strukturách amerického letectva, protože to by ho z kokpitu vyhnalo do vyhřáté kanceláře. Maverick byl navíc vždycky magnetem na průšvihy, což se s armádní kariérou taky docela vylučuje. Pilot je ovšem bravurní, možná ten úplně nejlepší, a proto dostane nabídku stát se instruktorem elitních stíhačů z programu Top Gun, které má připravit na úkol, jenž spadá do kategorie Mission Imposssible. Kromě téhle bude muset Maverick zvládnout i jednu obtížnou soukromou misi. Jedním z pilotů, které má připravit do akce, je i Bradley Bradshaw (Miles Teller), syn jeho kamaráda a navigátora Goose. Znalci prvního Top Gunu vědí, že Goose zahynul, když se neúspěšně katapultoval z neovladatelné stíhačky, pilotované právě Maverickem. A jeho syn mu otcovu smrt klade za vinu. Maverick za žádnou cenu nechce, aby Bradleyho potkal stejný osud jako jeho otce. Přitom si uvědomuje, že pravděpodobnost, že některý z pilotů plánovanou leteckou operaci nepřežije, není vůbec malá. (Cinemart)

(více)

Videa (13)

Trailer 1

Recenze (1 371)

novoten 

všechny recenze uživatele

Nevysvětlitelný úkaz v podobě filmu, který žánr neposouvá dopředu, herecky nevyčnívá, hudebně se opakuje a vizuálně cituje desítky let starý originál jedna k jedné - a kritici, diváci, děti i dědové svorně pokyvují hlavami a horko těžko ze sebe soukají, že právě viděli film roku. Poctivá akce, kdy ze stíhaček hmatatelně odletují šroubky a kape olej, stokrát viděná klišé, která zacloumají s každou emocí a esence osmdesátek vybraná až na dřeň přesto v každé minutě funguje ještě o dvě třídy lépe než v onom šestaosmdesátém. Maverick je opak fanservisu, protože nás vrací k fandomu, který má většina ráda jen s nadsázkou a málokdo by ho zařadil mezi svoje nejoblíbenější. A přesto nás drtí steskem po časech, které jsme neprožili, nutí nás melancholicky posedávat nad osudy, které jsme tři dekády neznali a my poctivě jdeme libovolným směrem, který nám ukáže a přemýšlíme, proč že se z nás nikdy nestali piloti. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Top Gun dokáže odsoudit každý. Já to nikdy nedělal. Vznikl v mých milovaných 80. letech, vznikl z lásky k řemeslu, bez zeleného pozadí, mimo superhrdinský digibordel. Struktura pokračování je velmi podobná původnímu hitu. A stejně jako před šestatřiceti lety dělá z Toma Cruise každým záběrem hvězdu, která udivuje diváka hned od prvních minut. Jakmile vycení zuby, nasadí sluneční brýle a leteckou bundu a nakopne mašinu, přichází první husí kůže. Vlastně příjemné vibrace začínají už s nástupem melodie Harolda Faltermeyera a s prvními zlatavými záběry startovací ranveje. Nostalgie šlape na maximum. Pro Mavericka už v tomhle „novém“ světě zřejmě není místo. Dlouhé roky odmítal povýšení i odchod do důchodu. Do kokpitu stíhačky se nicméně znovu vrací, aby naučil partu mladých hezounů, mezi kterými je i syn jeho zesnulého parťáka Goose, zlikvidovat tajnou továrnu na zpracování uranu (opět) v jakési bezejmenné zemi. Není nutné si nalhávat, že jde o něco víc, než skvělé hollywoodské řemeslo. Není nutné si nalhávat, že to není přepálené. Není nutné si nalhávat, že to není průhledné a hyperkorektní hadr. A i ty archetypy postav zůstaly stejné. Vůbec to ale nevadí. Ba naopak. Pokračování přímo sálá energií skutečných strojů, přímo nám zdůrazňuje, že nemáme opouštět naše filmové dětství, naše vzpomínky na úžasná filmová léta. A to vše díky Cruisovi, který mezi mladšími kadety nepůsobí nijak nepatřičně, nenásilné zvládá romantickou linii s fakt kočkoidní Jennifer Connelly i dojemné setkání s Icemanem, kdy si scénář dokonale poradil s životním osudem Vala Kilmera. Radost. Cruise se svým osobním projektem zaválel. Pokolikáté už? Díky za tu energii, západy slunce, skvělý casting, discobeaty a velké srdce. Hodně těsně pod vrcholem. ()

Reklama

Bluntman 

všechny recenze uživatele

tl; dr: TOP GUN: MAVERICK je výborný, a to z mnoha důvodů. Níže se zaměřím na queer čtení, které bude dle mého spíše opomíjeno._____ TOP GUN s podtitulem MAVERICK se dvě hodiny snaží publikum přesvědčit, že titulní postava, potažmo Tom Cruise, není gay. Neúspěšně. Naštěstí jde o jediný neúspěch, který lze spojovat s tímto pokračováním po letech. Quentin Tarantino svým cameem v jinak zapomenutelném snímku VYSPI SE SE MNOU popularizoval queer čtení kultovního celovečerního videoklipu Tonyho Scotta (viz zde: https://www.youtube.com/watch?v=PPEmnN5WqXs). Sequel se snaží popasovat i s tímto odkazem. U jedničky se nemuselo číst vyloženě proti textu, protože vše bylo dostatečně okázalé: homoerotismus, náležící k danému prostředí, kompoziční inspirace soft porno/uměleckými fotografiemi Bruce Webera, hypersexualizovaný jazyk i toužebné pohledy mezi mužskými postavami, situování řady scén do šaten, objektivizace mužského těla a další (výmluvný sestřih třeba zde: https://www.youtube.com/watch?v=qyY5WKOFc5Q).__________ Oproti tomu dvojka na rozdíl od svého předchůdce nerozkládá vyprávění do sledu queer atrakcí, ale zesiluje konvence a klišé klasického vyprávění, až se mi při sledování vybavovala věta Umberta Eca o tom, že (parafrázuji) zatímco dvě klišé nás rozesmívají, stovka klišé nás dojímá, protože pociťujeme, že spolu komunikují, oslavují jednotu. A ke klasickému patřilo, že cokoliv podvratného - a tudíž homosexuálního - bylo buď vytěsňováno, a tak bylo třeba číst proti textu, nebo skrýváno, a tak bylo třeba dílo jako queer rozpoznat, a tudíž interpretovat. MAVERICK je, řečeno spolu s psychoanalýzou v její zvulgarizované podobě, o návratu vytěsněného a vyrovnání se se ztrátou. Maverick nemá ani ženu, ani děti, pouze vzpomínky na společné chvíle v šatnách, sprchách a na pláži, přičemž intimnější - byť zprvu pouze telefonický - kontakt udržuje se svým "parťákem", s nímž se v dobách rozpuku dostával do oblak, když si naleštili své ocelové ptáky. Pokaždé, když "hrozí", že by něco bylo až moc queer (psaní si s "parťákem", dovádění s poloobnaženými chlapci na pláži anebo jejich pozorování z povzdálí, ochromující smutek vycházející z absence "parťáka"...), musí vždy následovat přispěchání za postavou, kterou hraje Jennifer Connelly. Ta zde zastává stejnou úlohu jako dříve Kelly McGillis, tj. sugerování, že queer postava může utvořit heterosexuální svazek, ale to jenom proto, že si to žádají vypravěčská klišé a kompozice hollywoodské podívané. Sekvence s ní jsou ale stylizovány po vzoru osmdesátek, tudíž jsou vzpomínáním na něco, co nikdy v takové podobě nebylo a nebude. Naopak do pozice Kelly McGillis je situován samotný Cruise, respektive Maverick, když je to on, kdo se s top guny seznámí v hospodě, aniž by o tom tito a tyto věděli, a je to on, kdo má učit kadety a kadetky. Dokonce v rámci stylistické nápodoby předchůdce je Cruise inscenován v předkamerovém prostoru a scény s ní/m jsou komponovány obdobně.__________ A nenechte se zmást atrakcemi začleněnými do vyprávění a tím, že film nepřímo komentuje sám sebe, svou pozici mezi ostatními velkorozpočtovými produkcemi a status Toma Cruise jakožto hvězdy. TOP GUN: MAVERICK je melodrama - až mannovských (odvisle od tvorby Michaela Manna) rozměrů, čemuž říkejme třeba mann-o-drama. Ústředním tématem je stejně jako v mann-o-odramatech čas (a zejména jeho nedostatek), obracení se zpět i vyhlížení vpřed. Kosinski s kameramanem Mirandou u své první spolupráce - TRON: LEGACY - fetišizovali vycentrované kompozice, ale tentokrát si zjevně po vzoru mann-o-dramat oblíbili nakládání s negativním prostorem, extrémně nízkou hloubkou ostrosti a místy až zbastraktněním nezaostřeného druhého plánu. Akorát oproti většině mann-o-dramat se (je možný spoiler u tak slastné přehlídky klišé?) se Maverick dočká svého - ve všech smyslech toho slova - happy endu, když v prazvláštním polyamory svazku bude mít i svého zajíčka s osmdesátkovým pornoknírem. Tom Cruise se herecky transformoval od jupíků přes akční hrdiny až k sugar daddymu. Žádný heterosexuální svazek, k epilogu a závěrečným titulkám zní gay ikona Lady Gaga. Born this way, Mavericku, born this way - a tohle je Cruiseova The Edge of Glory. LeGAYcyquel, vskutku. () (méně) (více)

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Asi hodinku som si vravel: "Celkom fajn nostalgia, ale tak, ako som jednotku videl jediný raz niekedy v roku 91 a potom už som nikdy nemal chuť pozrieť si ju znovu, podobne zostane mimo mojich popkultúrnych lások aj toto." Potom som si ale uvedomil, aký je to v rámci dnešnej kinematografie výnimočný film. Že takto sa, kurva, majú točiť návraty klasických hrdinov - teda s rešpektom a bez toho, aby nejaká prepätá ženská alebo otravný mileniál (často kombinácia a zvyčajne vo farbe) do hrdinu nonstop hustili svoje zmätené emocionálne pičoviny, zhadzovali ho či dokonca poučovali a celkovo z neho robili smiešnu starožitnosť (ako sa to stalo v Star Wars, Star Treku či marvelovkách, hlavne tých seriálových). Toto si Tom Cruise veľmi dobre ošéfoval. No a potom vypukla samotná misia a to je veľká pecka a najlepšie vygradované akčné vyvrcholenie za veľmi dlhú dobu. Aj nechty na palcoch som si trochu ohlodal.   Výsledný pocit veľmi dobrý. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Při vší úctě, pane, nejsem učitel." Beze vší úcty, pane, já jsem nostalgik, takže pusťte Mavericka do kokpitu. Já chci totiž ohluchnout při burácení motorů, užívat si frajeřinek při výcviku i ostrý akce proti nepříteli. Tady musím vyzdvihnout fakt, že nepřítel není Rus, Íránec ani Severokorejec, ale pouze Nepřítel, čímž je vyloučeno, že by mu někdo fandil. Geniální. A samozřejmě poučný. Nyní už vím, že na motorce se jezdí zásadně bez helmy, americkej fotbal se dá hrát pouze se slunečníma brejlema na nose a že si US Army špatně hlídá stíhačky. Takže se jdu proletět, sestřelit z oblohy nějaký šmejdy a zase si podat přihlášku do letectva. Snad ty plochý nohy tentokrát přehlídnou. ()

Galerie (85)

Zajímavosti (62)

  • Maverick (Tom Cruise) je ve filmu oslovován jako kapitán, ve skutečnosti však nosí hodnostní označení plukovník – jak na letecké kombinéze (orlice se šípy), tak na sváteční uniformě (čtyři zlaté prýmky s hvězdou). US Navy ale pod touto hodností skutečně oproti ostatním složkám americké armády neoznačuje hodnost jako plukovník, ale právě kapitán. (SsgtJira)
  • Ve filmu se mihly tyto létající stroje: Lockheed Martin F-35C se krátce objevil na letové palubě USS Abraham Lincoln v úvodu filmu. Dále Darkstar – neexistující experimentální hypersonický letoun založený na konceptu Lockheed Martin SR-72. Hlavní role měly Boeingy F/A 18E/F Super Hornet, což jsou novější notně přepracované staré známé F-18. Změn je tolik, že se jedná prakticky o nová letadla, které jsou navíc o cca 25 % větší. Ve filmu se objevil také vrtulník Mil Mi 24 Hind sloužící i v české armádě. Dále F-14 Tomcat – kultovní letoun z jedničky. Ve filmu vidíme také Suchoj Su-57 Felon – tryskáče 5. generace, kterými měli létat padouši z druhé strany. Ve scéně ke konci filmu je ovšem zastoupily Northrop F-5 Tiger II. V Maverickově hangáru pak vidíme veterána – jednovrtulový F-6K, což je průzkumná varianta ikonického P-51 Mustang. (Posheidon)

Související novinky

Třetí Top Gun se řítí

Třetí Top Gun se řítí

12.01.2024

Top Gun: Maverick, který před rokem a půl zboural kina, je nejúspěšnějším filmem megastar Toma Cruise a celosvětově si doletěl pro 1,5 miliardy dolarů. Bylo tedy jen otázkou času, než Paramount… (více)

Tom Cruise se vrací k Warnerům

Tom Cruise se vrací k Warnerům

10.01.2024

Když byl Tom Cruise ještě jednadvacetiletým mladíčkem, jeho průlomem byla role Joela Goodsena, jenž si ve filmu Riskantní podnik chtěl vyhodit z kopejtka. Ten vzešel ze slavného studia Warner… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

Reklama

Reklama