Reklama

Reklama

Vlastní životopis Nicolae Ceauşesca

(festivalový název)
  • Rumunsko Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu (více)
všechny plakáty

Obsahy(1)

Vlastní životopis Nicolae Ceauşesca je třetím dílem Ujicovy volné historické trilogie. Videogramy revoluce (1992) zachycují převratové události roku 1989, Život v Miru (1999) sleduje rozpad SSSR z nestandardního nadhledu očima sovětského kosmonauta z vesmírné stanice Mir. Vlastním životopisem... vrcholí Ujicovo otevírání dějin kontroverzního období komunistických režimů východního bloku a jejich konce, jejichž vnímání bývá pokřivováno stereotypy či neochotou pamatovat si.
Film nevypráví, ale spíše zjevuje příběh přítomný v archivních materiálech. Ujică pracuje s oficiálními záznamy z let 1965-1989, zachycujícími Ceauşesca při cestách od Číny po USA i při jeho domácích krasojízdách po zemědělských družstvech a závodech. Záznamy proslovů i setkání se spoluobčany, nad nimiž dohlíží jako moudrý hospodář a autorita v zemědělství, stejně jako v urbanismu, kombinuje s „domácími videy" z rodinných oslav, dovolené či lovu. Ujică, který pod Ceauşescem žil, než emigroval do Německa, nepodává vysvětlující komentář, neklade do souvislostí, nechává „promlouvat" obrazy, jež skládá do proudu historie s citem pro dramatičnost i skrytý význam. Z archivů se vynořuje epický narativ rumunských a studenoválečných dějin. Efekt „příběhu" podporuje Ceauseşcova fyzická i státnická proměna. Poprvé je ukázán během soudu v roce 1989 s ženou Elenou po boku, kdy jim zbývalo pár hodin života. Pohublý muž tvrdošíjně odmítající přijmout realitu je jen stínem vitálního komunisty, jenž nastoupí do čela strany o scénu později. Z revolucionáře, vyhýbajícího se očnímu kontaktu s publikem, se postupně stává státník opájející se mocí, či ji pokorně přijímající jako odpovědnost za budoucnost národa. Je otcem vlasti, prostým mužem z lidu i mužem stiženým mesiášským komplexem. Ujică vidí Ceauşesca jako svého druhu umělce, jemuž se podařilo dovést k dokonalosti vlastní egoismus. Odtud autorství v názvu. Film patří mezi snímky, jež se nesentimentálně a odvážně vracejí k dobám před rokem 1989. Jeho silou je, že nedává jasné odpovědi, nekarikuje ani nenabízí prefabrikovaný pohled na „komunistický skanzen" či „zlého" diktátora. Vybízí diváka k odvaze vidět historii nově a sám za sebe. - Jindřiška Bláhová (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (9)

ROBOTER 

všechny recenze uživatele

Více než dvouhodinový sestřih filmového materiálu o rumunském diktátorovi z let 1965 až 1989. Celé bez komentáře. Jako historický pramen bezvadné, jako režisérský počin přinejmenším zvláštní. Film začíná scénou z vyšetřování Nicolae a Eleny z prosince 1989, těsně předtím, než byli zastřeleni. Poté se vrací do března 1965, kdy se konal pohřeb rumunského vůdce Gheorge Gheorgiu-Deje, po němž se Ceauşescu stal hlavou Rumunska na více než 24 let. Následuje chronologický slet událostí z doby Ceauşescovy vlády - od politických (návštěva Dubčeka v Rumunsku, Ceauşescova kritika intervence do ČSSR v srpnu 1968, návštěva Mao Ce-Tunga, udělení titulu prezidenta, návštěva USA a Velké Británie, účast na Helsinské konferenci roku 1975 či sjezd hlav zemí Varšavské smlouvy, kde vedle Gorbačova nechybí Živkov, Jaruzelski, Honecker a ani naší géniové Jakeš a Husák) přes kulturní (historická inscenace ze života krále Mircei Velikého, oslavné průvody a přehlídky či zahájení stavby Paláce lidu v roce 1984) k ryze soukromým záběrům (vycházka na hory, jízda na saních, hra v karty, plavání v moři či několik lovů medvědů, vysoké a bažantů). Mě osobně velice zaujaly záběry z Bukureště zničeného po zemětřesení v roce 1977 a Ceauşescova obhajoba masakru v Temešváru v prosinci 1989. Pro ty, kteří se zajímají o moderní dějiny Rumunska a hlavně o nich něco vědí je to přínosný snímek; pro zbytek, který nemá páru co se po válce v Rumunsku dělo tento snímek už pro jeho délku krajně nedoporučuju. Budete se ztrácet. ()

ghatos 

všechny recenze uživatele

Mimořádně neuchopitelný filmový zážitek, který se hodnotí velmi těžce. Šumař to popsal přesně. Bylo přímo magické pozorovat toho burana s květákem na hlavě. Život mrzké komunistické lůzy v královském přepychu. Může být něco absurdnější? Slovy Šumaře: "Stopáž byla takřka k nevydržení, přesto mě ani jednou během projekce nenapadlo odejít. PROČ? TO NETUŠÍM." 77%. ()

Reklama

giblma 

všechny recenze uživatele

Dokumentární snímek používá téměř pouze oficiální archivní materiály schválené rumunským vůdcem. Výjimkou jsou úvodní záběry VHS kamery z procesu popravy Ceausesca a jeho ženy. Sledujeme chronologický sled společenského a politického života diktátora. Záběry nejsou nijak komentovány či zařazovány do kontextu, zůstává jen hlas komentátora dobového zpravodajství, vidíme tedy to, co mohli ve své době sledovat rumunští občané - Ceausescu řeční na komunistických setkáních, navštěvuje britskou královnu, vyjadřuje podporu Alexandru Dubčekovi a Pražskému jaru, ale také se setkává s místními rolníky, občany, otevírá školy a obchody, či hraje volejbal a slaví narozeniny (v případě soukromých záběrů). Vzhledem k absenci jakéhokoliv kritického komentáře, vzniká sled historických okamžiků, které s postupující stopáží působí stále absurdněji. V projevech se vyskytují stejné fráze, vše působí mechanicky, strojeně. Bez výraznější manipulace režiséra vzniká šablona, kterou lze aplikovat na jakýkoliv diktátorský socialistický režim. (MFDF Jihlava 2010) ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Vlastní životopis Nicolae Ceausesca může působit jen jako neorganizovaný, víceméně chronologický sled archivních materiálů, ale důkladnější pohled odhalí jeho promyšlenou dramaturgickou koncepci. Působivé je například srovnání, k němuž snímek vybízí zařazením barevných záběrů z prezidentovy soukromé dovolené bezprostředně za jeho (černobílá) oficiální vystoupení. Další zajímavá odhalení už ale nejsou vždy tak zjevná a velmi záleží na divákově pozornosti a schopnosti rozpoznávat paralely a rozvíjené motivy napříč celým tříhodinovým dokumentem, aniž by k tomu dopomáhal jakýkoli návodný komentář. Pokud něco Ujicův snímek dokládá, tak to, že k rozkrytí zrůdnosti i směšnosti ideologie a její praktické aplikace, není třeba téměř žádné manipulace. Mnohdy absurdní a protikladné vlastnosti totalitního režimu a jeho hlavního představitele vystupují samy z odstupu a historického kontextu. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Originální dokument, který kreslí pouze pomocí archovních materiálů bez jediné střihové manipulace či vysvětlujícího komentáře portrét Rumunska pod vládou sebestředného diktátora. Pomocí idealizovaných a zkreslených obrazů z minulosti je tak představena historie země očima samotného Ceausesca - tudíž je nabízen ideálný a skoro bezproblémový obraz, mezi jehož elitní pozicí a odstrašující skutečností se postupně vytváří neproniknutelná propast. Tím pádem je možná i pochopitelné, proč Ceausescovi v závěrečném výslechu nedochází důležité skutečnosti, které vedly k jeho pádu ani alarmující situaci jeho země - z této jeho "autobiografie" jako by vycházelo najevo, že on vlastně ani nebyl schopen shlédnout ze svého zlaté piedestalu do hloubky pod ním. Pravda mohla být klidně jiná, ale přesto i takto překládaný filtr nutí k zajímavým úvahám. K nim je však nutno proniknout přes tříhodinové pásmo, jež v určitých okamžicích působí trochu jako očistec. ()

Zajímavosti (1)

  • Ve scéně Ceaucescovy návštěvy Velké Británie je možné zahlédnout že v kině, kolem kterého diktátor a královna projíždějí, je právě promítán film Hluboké hrdlo (1972). (HenryS.)

Reklama

Reklama