Obsahy(1)
Režisér Elia Kazan (1909–2003) patří k tvůrcům s obrovským vlivem na diváky i na filmové profesionály. Jedním z nich je i režisér Martin Scorsese. Ten ve svých dílech často odkazuje k živému dědictví Hollywoodu, jehož součástí se Kazan stal už ve 40. letech díky snímkům V Brooklynu roste strom (1945) nebo Džentlmenská dohoda (1947), který mu vynesl režisérského Oscara. Scorsese spolu s Kentem Jonesem natočili dokument, v němž s úctou a nadšením přibližují Kazanovu osobnost a dílo. Autora filmů V přístavu (1954 – Oscar za režii), Tramvaj do stanice Touha (1951) nebo Tvář v davu (1957) sleduje Scorsese jako zasvěcený průvodce od jeho divadelních počátků až na režisérský Olymp. Kazana, který v roce 1999 získal čestného Oscara, vidí komplexně a bez příkras – ale také ho oceňuje jako tvůrce, jenž si i v neosobním prostředí americké továrny na sny dokázal udržet uměleckou identitu. (MFF Karlovy Vary)
(více)Recenze (5)
Scorsese předvádí jak se má mluvit o filmech - subjektivně, osobně, klidně až dětsky jednoduše. Skrze to je vlastně jeho vyprávění o tom jak vnímal a jak ho ovlivnily Kazanovy filmy dobrou příručkou k rozpoznávání motivů v samotných Scorseseho filmech, u kterých mi přijde, že jsou u nás často spojovány s takovou tou nevázanou správnou mafiánskou zábavou, kde se hodně střílí do hlav a fuckuje, přičemž se zapomíná, že jsou to především výlohy maskulinní zranitelnosti. ()
Milostný dopis, jaký dokáže stvořit jen neléčený cinefil. Napsaný podobným stylem jako Il mio viaggio in Italia. Dlouhé ukázky z filmů (hlavně V přístavu a Na východ od ráje). S komentářem Scorseseho, který je dostatečně poučeným filmařem na to, aby osobní dojmy povýšil nad objektivní fakta, tudíž neopomíjí ani kontroverzní - "udavačskou" - kapitolu Kazanova života. Životopisným portrétem však toto dojemné filmové poděkování být nechce. ()
Tento Scorseseho dokument na mě nesmírně zapůsobil. Z Martyho vyprávění jsem měl husí kůži. Vzpomínal jsem, jak jsem kdysi viděl Na východ od ráje a jak jsem prožíval cestu mladého Stavrose do Ameriky. Jen mě mrzelo, že Marty příliš nemluvil o Tramvaji do stanici Touha - to byl zase film, ke kterému mám nesmírně osobní vztah. Ano, mladý Marlon Brando a všechny scény s ním. ()
46th KVIFF 2011 - OUT OF THE PAST - Návraty k pramenům (A Lettet to Elie / A LETTER TO ELIA / Dopis Eliovi) ()
Mistr skládá hold mistrovi. Dojemné milostné vyznání plné emocí, vzpomínek, trefných poznatků a... čisté lásky ke kinematografii. ()
Galerie (2)
Photo © Echo Bridge Entertainment
Reklama