Reklama

Reklama

Továrna

všechny plakáty
Dokumentární / Krátkometrážní
Rusko, 2004, 30 min

VOD (1)

Obsahy(1)

Film zobrazuje jeden den provozu v továrně. Skládá se ze dvou částí: první nese název Ocel, druhá Sádra. Film pojednává o lidské bytosti jako součásti lidského světa. Kov vyráběný lidmi je zotročuje a omezuje jejich život na pouhé reflexy. (Doc Alliance Films)

Recenze (5)

ORIN 

všechny recenze uživatele

Člověk jako všeobklopující a všudypřítomný (dočasně na věčné časy) zautomatizovaný stroj. V takovém prostředí není místo pro myšlenky nebo vyjádření vlastní osobnosti, jen nutnost totální asimilace. Silně minimalistické pojetí. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Skôr koncept ako dokumentárny záznam o živote kovohuty. Koncept človek-robot.stroj podliehajúci bezmyšlienkovitej, apatickej monotónnej drine vo fabrike. Isteže, pri pásovej výrobe sa to môže prihodiť, no jednak má odlievanie železa v peciach a tvorba sadrových odliatkov svoje špecifiká a na druhej strane, komunikácia, humor a rôzne spôsoby dômyselného ulievania sa existujú všade v obdobných čmudiacich kolosoch. Inak by množstvo otrokov len ťažko dlhšiu dobu v týchto často neveľmi zdravých prostrediach prežilo. Tu bol každý úsmev a dialóg vymazaný a podriadený vopred vytvorenej režisérskej stratégii splynutia hučiacich mechanizmov s nezrozumiteľne brbotajúcimi zamestnancami - súčiastkami strojného mechanizmu továrne. Industriálne prostredie má špecifickú poetiku, ktorú tak dobre poznali a vo vrcholných dielach kongeniálne do umenia pretavili viacerí socialistickí realisti. Loznicovi patria plusové body za zobrazenie interiérov továrne, výsekov z práce robotníčiek a robotníkov a aj za myšlienku, ktorej bolo tentoraz podriadené všetko. 60% ()

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Takový je výdobytek kapitalismu. Koho zajímá, že starý dělník dělá ve fabrice již od svého mládí? Koho zajímá, že obyčejný dělník je zranitelnější než kdokoliv jiný? Podnik když nemá dlouhodobě odbyt, prostě začne propouštět a když to nejde udržet, jednoduše se uzavře. Takže není od věci, že se dělníci z pochopitelných důvodů začnou bouřit. A právě o tom je tento příběh, který ani v československé kinematografii není neznámým námětem. Lze porovnat například se snímkem ´Hněv´ (1977), kde se chystá zavřít uhelný důl. Havíři tam taktéž řádí jak utržení ze řetězu. Správně, zásadním rozdílem je, že náš snímek se odehrává v době hlubokého socialismu a ruský v současném kapitalismu, tedy že důl zavírají soudruzi s komunistické strany a ruskou fabriku, jak se v Rusku označuje, oligarcha. Tamní dělníci však řádí zrovna tak. Dokonce i hůř. Do ruk si vezmou zbraně. Ale jo, z realistického hlediska je to hodně přehnané, neboť je s podivem, jak se staří svářeči a vůbec v oboru zámečníci najednou dokáží chovat a vyjednávat coby takřka profesionální únosci kladoucí své požadavky. Ano, tím uneseným je samozřejmě onen oligarcha. Socialismus nebo kapitalismus? V rámci hledání spravedlnosti a faktu, co za tím vším ve skutečnosti stojí, je to úplně jedno. Ruský snímek svým žánrovým zaměřením inklinuje k akčnímu thrilleru, ale přísně se drží na uzdě. K dramatické střelbě samozřejmě dojde, ale není to až tak efektní, jak to známe z hollywoodské nebo asijské produkce. Celkově se dějství spíše drží na poli sociálního dramatu, kde o zvraty není nouze.  Příběh v podstatě nemá ani svého hrdinu. Každý zaujímá své pevné místo plně se svým osobním postavením k dané věci. Z tohoto hlediska je také zajímavá rozepře, venku v prostorách fabriky, mezi ochrankou oligarchy a pořádkovou jednotkou ruské policie. Něco takového se prostě jen tak nevidí. Oni vzbouření dělníci jsou také výborně postaveni. Nejen věkový rozdíl, ale především je značně odlišují jejich charakterové vlastnosti, z čímž se krásně pracuje také. A to tak, aniž by to hlavnímu tématu nějak zavazelo. Sociální postoj všech zúčastněných je vůbec použit naprosto mistrovským způsobem. Stačí se zaměřit na dialogy mezi dělníky a oligarchou. Oligarcha je poháněn narcismem a pohrdáním lidmi, dělníky pohání zášť a touha po pravdě. Svým způsobem je vše rozehráno tak, že všechno, doslova a do písmene, souvisí se vším. Ruský akční thriller na bázi sociálního dramatu je rozhodně ohromným filmovým překvapením. Ukazuje třídní boj, jaký tu ještě nebyl.  A nám je blízké i prostředí dílny, tzv. černého řemesla. Není to tak čisté, jak je nám ukazováno v jiných zahraničních filmech filmech. ()

Reklama

Reklama