Režie:
Don ChaffeyKamera:
Wilkie CooperHudba:
Mario NascimbeneHrají:
Raquel Welch, John Richardson, Percy Herbert, Robert Brown, Martine Beswick, William Lyon Brown, Dido PlumbObsahy(1)
Pračlověk Tumak je vypuzen ze svého divošského jeskynního kmene. Po strastiplné cestě krátce nalezne domov u jiného kmene, civilizovanějšího a žijícího u pobřeží. Avšak i ti ho nakonec vykážou. Nicméně Tumak tentokrát neodejde sám, ale se ženou jménem Loana. Tak jim nezbývá než bok po boku putovat nehostinnou krajinou a čelit mnoha jejím nebezpečím jako jsou pravěká monstra, nebo mohutné sopečné erupce. (ČSFD.cz)
(více)Videa (1)
Recenze (61)
Príjemné prekvapenie. Až na tie vizuálne, animované efekty, ktoré tu boli skôr len rušivý element, som si užil celkom príjemný a zaujímavý príbeh, v ktorom si divák nájde všetko možné - od bratskej nenávisti, zrady, pomsty, lásky... až po žiarlivosť a konečné "prírodné" zúčtovanie. A to som si myslel, že sa budem trocha nudiť, ale viete čo, nenudil som sa ani chvíľu. Obsahová stránka bola teda fajn. Škoda tých animácií, to už sa mi viac páčili napr. v Zemanovej Ceste do praveku (1955). V porovnaní s týmto snímkom boli nadčasové. 65/100 ()
Film, vedle kterého vypadá Zemanova Cesta do pravěku jako paleontologický dokument. Don Chaffey popustil uzdu své fantazie a vykreslil dobu začátku paleolitu neodolatelně naivním způsobem. Muži jsou zarostlí, agresivní a sobečtí - sotva víc než zvířata. A jejich protějšky jsou krásné, pečlivě upravené, empatické a mírumilovné. Dřív, než se absolventky gender studies vášnivě vrhnou na scénář a začnou ho nekriticky velebit, tak se sluší poznamenat, že všechny ženské postavy je potřeba neustále zachraňovat před různými krvelačnými monstry, především dinousary, sveřepě odmítajícími vyhynout. Nechybí ani žárlivá scéna a souboj o vysněného krasavce a závěrečné nevyhnutelné podvolení se nejudatnějšímu bojovníkovi. Tak to už to tehdy v těch divokých šedesátých letech chodilo. ()
Náš příběh se odehrává v době, kdy se lidé dělili na kmeny Brunetů (nazývaných též Nemytí) a Blonďáků (Šamponovaní), ve světě, v němž vládl, jak tajně doufám, úmyslně směšný příběh podpořený genialitou Raye Harryhausena. Muži v tom světě vypadali jako jako vágusové z vlakového nádraží, hovořili dokonce stejnou "řečí", ženy se ve volných chvílích mezi focením katalogu plavek a opalováním vydávaly na rybolov a utíkaly před obřími dravými želvami. V tom světě zněla podivná hudba, nicméně atmosféru (pseudo)pravěku se mu i díky kameře a dobře zvoleným lokacím podařilo navodit slušně. Některé momenty (zápas lovců s ještěrem, výbuch sopky) vešly právem do trikových dějin, jiné stejně zaslouženě upadly do zapomnění.__P.S. O Raquel Welch se porvali pralidé i ptakoještěři! ()
U tohoto filmu nezáleží snad ani tak na tom, jestli je divák schopen přistoupit na totální fikci a historické výmysly včetně obrovských mloků vandrujících po horách jako kdyby měly kamzičí nohy. Spíš záleží, jestli je schopen užívat si 100 minut záběrů na krásnou Raquel Welch, zpestřenou občas nějakým tím nezapomenutelným soubojem s obrovským dinosaurem, přerostlým hmyzem nebo ptákem. A jak sexy, resp. zajímavé tyto elementy jsou, na celovečerák to mě bohužel nestačilo. Je sice pěkné, že pravěcí lidé žijící ve stejné době jako dinosauři nemluví anglicky, jenže to jejich štěkání také není žádné terno. Holt pochodování Raquel a jejího milence po rozpražené zemi, jejich pendlování mezi dvěma znepřátelenými kmeny a občas nějaký pěkný trik nebylo nijak extra záživné, ale s podobným naivním, hloupým příběhem tento epos o pravěké Barbarelle asi o moc jinak a lépe natočit nešel, kouzlo ale určitě má a povedený závěr také. Teď nastává otázka, co je lepší. Jestli zcela jasně ujeté a vymyšlené One Million Years B.C. a nebo připravovaný opus Rolanda Emmericha 10.000 BC, který se asi bude snažit tvářit realisticky, ale ve výsledku při dolování totální zábavnosti z něj může vylézt ještě větší blbost. ()
Naivní pojetí pravěkých událostí, zabalených do primitivního oťukávání divošského pračlověka Tumaka a civilizovanější krásky Loany. Ta, jakoby neustále očekávajíc příjezd módních fotografů, se narodila v kmeni, který opustil jeskynní život a denně se na pláži se skupinkou lepých krasavic (dokonale vyfénovaných a pečlivě namalovaných) oddává civilizovanějším aktivitám. Do toho všeho souboje gumových pravěkých ještěrů, sopečné erupce a působivá výprava, nicméně tristnímu příběhu na nohy nic nepomůže. Jakmile se ale prokoušeme všemi peripetiemi mezi znesvářenými kmeny, bratry atp., nabízí se příjemně povrchní, atmosférická podívaná. A rozhodně volím raději půvabnou krásku Raquel Welch v droboučkých bikinách než ve stejný den viděnou, nákladnou pravěkou frašku 10,000 B.C. megalomana Rolanda Emmericha. ()
Galerie (93)
Zajímavosti (11)
- Plakát Raquel Welch, na kterém pózuje jen v bikinách z kůže, má Andy Dufresne (Tim Robbins) vystavený ve své cele ve filmu Vykoupení z věznice Shawshank (1994). (CrownThomas)
- Loana (Raquel Welch) nazve obrovskou želvu „Archelon“, což je skutečný vědecký název pro vyhynulý druh želvy. (Marek06)
- Aby se vyrovnaly náklady filmu ve výši 140 000 liber šterlinků, byly kostýmy a kulisy znovu použity ve filmu Slave Girls (1967), v němž si zahrály také Martine Beswick (Nupondi) a Yvonne Horner (Ullah). (sator)
Reklama