Režie:
Sam RaimiKamera:
Peter DemingHudba:
Danny ElfmanHrají:
James Franco, Mila Kunis, Rachel Weisz, Michelle Williams, Zach Braff, Abigail Spencer, Joey King, Bruce Campbell, Bill Cobbs, Martin Klebba, Ted Raimi (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Oscar "Oz" Diggs je charismatický, ale nepříliš úspěšný cirkusový kouzelník. Při vystoupeních předvádí své iluzionistické triky, ale i šarm prohnaného a nemilosrdného svůdníka. Díky rozhořčené reakci manžela jedné z oklamaných žen se ocitá na útěku v horkovzdušném balónu. Balón se ale ocitne ve víru rozběsněného tornáda a přenese Oscara do pohádkové země Oz. Díky přezdívce si ho obyvatelé kouzelné říše ztotožní s vyvoleným mužem, který má podle dávného proroctví jejich zemi zachránit před úklady zlé čarodějnice. Seznámí se s laskavou kouzelnicí Theodorou a dozvídá se, že zemi kdysi vládl její otec, kterého zahubila její proradná sestra Glinda. Se svou druhou sestrou Evanorou už dlouho čekají na čaroděje, který zbaví zemi zlé čarodějnice i náletů jejích příšer. Neochotnému hrdinovi se na nebezpečnou výpravu nechce, když ale zjistí, že by se mohl stát králem a vlastníkem bájného zlatého pokladu, společně se sluhou Finleym, létající opicí a osiřelou porcelánovou Panenkou se vydává na cestu. (TV Nova)
(více)Videa (56)
Recenze (704)
OK, nevím, co konkrétně zaujalo Raimiho na stopadesáté generické verzi zápletky "hrdina cestuje do fantaskní říše, kde vládnou tři čarodějnice, z nichž jedna je zlá a jen on ji může porazit." Faktem je, že realizace není vůbec špatná a výsledek rozhodně není zbytečný remake (Franco fakt Judy Garland moc nepřipomíná, celý příběh je úplně o něčem jiném a rámec toho světa je absolutně odlišný), ani prequel, jak jsem si chvíli myslel (ale ono se dá asi těžko cestovat balónem ho halucinace někoho jiného, která nota bene ještě nenastala). Takže je to prostě žánrově i obsahově jiná písnička než ta slavná hra se zpěvy a pejskem z roku 1939, písnička, v níž legračně křečovitý James Franco zpívá lehce se variující refrén jsem šmejd / lhář / šarlatán a ženy mu padají do jeho chlípného náručí jako by to byl Rudolpho Valentino. Po poetickém, vtipném a nápaditém úvodu, který sází pukrle starý časů ve stylu ČB, 4:3, papírové dekorace a pouť následuje širokoúhlá hyperbarevná 3D férie se spoustou digitálních květin, pastelového mindfucku a roztomilých kreaturek, kterou nicméně Raimi zvládá s větším rozmyslem a smyslem pro ironii než Alenkový Burton. Stihne si při tom trochu pohrát, vyseknout poklonu pohyblivým obrázkům, hezky uctít drobnostmi předchůdce z konce 30. let, ale že by mi zrovna objasnil, proč sledovat tuhle recyklovanou zápletku a naslouchat brakovému melodramatickému kvokání čarodějnic, to bych neřekl. Navíc mi kacířsky připadá verze z roku 1939 mnohem chytřejší, promyšlenější a hezčí se v ní zpívá... a vůbec. ()
Pche, a že Avatar je príliš vy-efektovaný a farebný. Oz: The Great and Powerful ma toľko farieb, že ešte do teraz ani neviete, že také farby existujú. Ale inak, áno celkom sa bavil. Celý rozpočet išiel len na štetce a tempery, ale s dobrým obsadením a krásnymi čarodejnicami prichádza aj fajn zažitok, kde spoznávate nové novú krajinu, nové postavy a hlavne ultra pestré farby, ktoré ste ešte doteraz nevideli! Príbeh je klasika, ale finále je celkom fajn. 70% - 3* ()
Mocný vládce OZ je jako návštěva cirkusového stanu s kouzelníkem v levném a roztrhaném obleku. Na první pohled vás láká na (na/vy)leštěný povrch, tají vám svou vnitřní prázdnotu a doufá, že se necháte jednoduchými triky ošálit a udivit. Dobře se na to dívá, protože pan režisér Raimi si hraje jak malé dítě (černobílý začátek+formát obrazu), ale už pád balonu do vody (on se potopí, ale kouzelník pak ve vodě v klidu stojí ani ne po pás?) ukáže pravdu, že jde o prvoplánovou hříčku větší promyšlenosti a s vnucenými pointami vtipů. Tolik barev a kýče... Právě ta podoba s Alenkou z říše divů, od vizuálu a barev až po plakát, je nepopiratelná. Škoda jen, že si Raimi za vzor nevzal spíše Karlíkovu továrnu (a Danny Elfman s ním, jeho kvalita hodně klesá poslední roky...). Kam se ztratila ta vnitřní sebereflexe OZe, kde vzala Michelle Williams ten obličej (ta snad byla na plastice) a proč je Rachel Weisz spíše srab než zlá kouzelnice? Pohádková objednávka, kterou tornádo vzalo... PS: přes ty negativa, je to rozhodně příjemná oddechová podívána s kýčovitými obrazy a barvami, i když ke skutečné pohádce má daleko ()
Obsahuje barvy, o kterých jsme doposud možná neměli ani potuchy, přejímá naivitu filmů z 30. a 40. let, je jako atrakce v lunaparku, ale hlavně je nesmírně sterilní a pramálo osobitá. U Sama Raimiho platí to, co u Tima Burtona před několika lety s jeho zmatenou Alenkou v říši divů. Výsledek je neosobní zakázka hollywoodských bossů, u které renomovaný tvůrce zřejmě plnil pouze roli přikyvujícího asistenta. Tenhle přeplácaný pouťový svět plný více i méně dobrých triků láká na varietního kouzelníka Oscara přezdívaného Oz, kterého po další z řady leváren a následném úprku vcucne tornádo a přenese ho do kouzelné země. Samozřejmě všichni víme, kam ho další kroky ponesou, ale dalo se to udělat s větší péčí. Přitom (lehce přetažený) stylový úvod natočený ve formátu 4:3 a černobíle docela navnadí. Jenže to by tu musel někdo řešit děj a vývoj postav i v následujících minutách. I s kýčem se musí umět zacházet. Co na tom, že všem třem čarodějnicím to docela sekne a že si James Franco natáčení musel užít? Rodinnou podívanou si představuju jinak! Příště prosím víc hravosti – a vlastně i fantazie!! ()
Lehce drhnoucí, ale přesto okouzlující mix starého dobrého Oze a Raimiho hravosti, která je nejpatrnější ve chvílích, kdy se může vyřádit s hororovými sekvencemi. Věděl jsem, že mě má na lopatě, když Franco vytasil kultovní mrknutí ze Spider-Mana 3, a následně v momentě, kdy zvládnul zrcadlící moment s beznohou panenkou. Triková tsunami navíc Oz sluší mnohem víc než Alence, kamera (a 3D obzvlášť) je na hranici geniality a umím si dost dobře představit, že malá děcka musí být stejně nadšená jako pamětníci z Judy Garland. A Michelle Williams je "Disney princess" jako vyšitá. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (28)
- Zajímavá je skutečnost, že těsně před tím, než začal Disney připravovat snímek, uvažovalo studio Warner hned o třech různých "Ozovských" projektech. V plánu bylo pokračování muzikálu s názvem "Oz: Návrat do Smaragdového města", ve kterém měla s novým zlem bojovat Dorotčina vnučka. Produkční společnost Drew Barrymore připravovala moderní adaptaci příběhu a velkofilmový remake chystal také Guillermo Del Toro, který poté, co se vzdal natáčení filmové série Hobit, hledal příhodnou zakázku. Projekt se nakonec dostal až před Alana Horna, tehdejšího šéfa Warneru, nicméně studio se tehdy zaleklo možného pošpinění odkazu klasického filmu z roku 1939 a čerstvě chystaného konkurenčního projektu studia Disney a z natáčení sešlo. Pikantní je, že Horn krátce na to Warner opustil, byl zaměstnán v Disneym a dohlížel právě na dokončení tohoto snímku. (Dlee)
- Do jedné z rolí tvůrci zvažovali obsazení Christopha Waltze. (Freshoun)
- V literární předloze je uvedeno, že čaroděj ze země Oz (James Franco) postavil Smaragdové město, avšak v tomto filmu už stojí. (janejudyjune)
Reklama