Reklama

Reklama

Genderové kódy

(festivalový název)
  • USA The Codes of Gender
všechny plakáty
USA, 2009, 73 min

Režie:

Sut Jhally

Scénář:

Sut Jhally
(další profese)

Obsahy(1)

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak rozeznáte ženu od muže? Nebo nad tím, zda je to vůbec důležité? Či nad tím, proč se lidé zaobírají zkoumáním rozdílů mezi muži a ženami, a tím, jak tyto rozdíly reflektuje popkultura? Pokud ne, nevadí, Sut Jhally to udělal za vás. Navazuje na známé teorie z genderových studií a na příkladech z reklamního, hudebního a filmového průmyslu demonstruje, že rozdíly mezi muži a ženami jsou z velké části utvářeny právě samotnými lidmi. Tyto genderové kódy zřetelně oddělují jedno pohlaví od druhého a ustavují pomyslná pravidla společenské komunikace nutná pro interakci jedinců v rámci dané kultury. Problém nastává tehdy, když jsou tyto uměle stvořené kategorie chápány jako „přirozené“ a „normální“. Jak Jhally podotýká, genderové konstrukce poodhalíme jen tehdy, když pečlivě a cíleně zkoumáme své okolí. Ať už je to svět reklamy a marketingu, hudebních videoklipů nebo filmu a televize, genderové kódy jsou vytvořeny tak, aby byly co nejsrozumitelnější a nejjednodušší. Ona zjednodušení s sebou ovšem přinášejí jistá rizika. Vytvářejí muže a ženy, kteří v tom opravdovém světě vlastně vůbec neexistují. Ba co víc, jen málokdo tuší, že nejsou skutečné. (Academia Film Olomouc)

(více)

Recenze (2)

Narya89 

všechny recenze uživatele

Velice názorně a srozumitelně vysvětleno, jak funguje genderový řád. Tento dokument nahlíží za oponu fungování genderových rolí a na nejrůznějších reklamách ukazuje rozdílnost zobrazování ženských a mužských těl. Dozvídáme se, jak jsou ženy spojovány s dětmi, jejich těla sexualizována, stavěna do kuriozních, bezbranných a pasivních pozic. Oproti tomu tradičně mužská těla vyjadřují sebevědomí, sílu a kontrolu. Je dobré vidět, jak svět reklam přispívá ke vzdalování muže a ženy tím, že je staví do binárních opozic. A i v těchto opozicích je vždy muž ten, kdo má jasnou převahu. Co je smutné je, že opravdu většina lidí se nad tím nikdy nezamyslí a přijde jim to přirozené. ()

Reklama

Reklama