Obsahy(1)
Přemýšleli jste někdy nad tím, jak rozeznáte ženu od muže? Nebo nad tím, zda je to vůbec důležité? Či nad tím, proč se lidé zaobírají zkoumáním rozdílů mezi muži a ženami, a tím, jak tyto rozdíly reflektuje popkultura? Pokud ne, nevadí, Sut Jhally to udělal za vás. Navazuje na známé teorie z genderových studií a na příkladech z reklamního, hudebního a filmového průmyslu demonstruje, že rozdíly mezi muži a ženami jsou z velké části utvářeny právě samotnými lidmi. Tyto genderové kódy zřetelně oddělují jedno pohlaví od druhého a ustavují pomyslná pravidla společenské komunikace nutná pro interakci jedinců v rámci dané kultury. Problém nastává tehdy, když jsou tyto uměle stvořené kategorie chápány jako „přirozené“ a „normální“. Jak Jhally podotýká, genderové konstrukce poodhalíme jen tehdy, když pečlivě a cíleně zkoumáme své okolí. Ať už je to svět reklamy a marketingu, hudebních videoklipů nebo filmu a televize, genderové kódy jsou vytvořeny tak, aby byly co nejsrozumitelnější a nejjednodušší. Ona zjednodušení s sebou ovšem přinášejí jistá rizika. Vytvářejí muže a ženy, kteří v tom opravdovém světě vlastně vůbec neexistují. Ba co víc, jen málokdo tuší, že nejsou skutečné. (Academia Film Olomouc)
(více)Recenze (2)
Velice názorně a srozumitelně vysvětleno, jak funguje genderový řád. Tento dokument nahlíží za oponu fungování genderových rolí a na nejrůznějších reklamách ukazuje rozdílnost zobrazování ženských a mužských těl. Dozvídáme se, jak jsou ženy spojovány s dětmi, jejich těla sexualizována, stavěna do kuriozních, bezbranných a pasivních pozic. Oproti tomu tradičně mužská těla vyjadřují sebevědomí, sílu a kontrolu. Je dobré vidět, jak svět reklam přispívá ke vzdalování muže a ženy tím, že je staví do binárních opozic. A i v těchto opozicích je vždy muž ten, kdo má jasnou převahu. Co je smutné je, že opravdu většina lidí se nad tím nikdy nezamyslí a přijde jim to přirozené. ()
Je to v podstatě přepis Goffmanovy knihy, ale kdo by dneska četl sociologickou knihu, že jo? ()