Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek (více)Obsahy(1)
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (726)
Tak to jsem opravdu nečekal. Opravdu výborná komedie o požárnickém plese, na kterém se nic nedaří a co se může pokazit tak se pokazí. Ať už se jedná o soutěž královny krásy a nebo o rozkradenou tombolu. A u scény ve které hoří dům a hasiči dávají jeho majitele blíže k ohni aby se zahřál jsem se mohl potrhat smíchy. Jednoduchá ale vtipná komedie. ()
Hoří, má panenko považujem za vyvrcholenie Formanovej domácej tvorby. Nielen preto, že na ňom spolupracoval s Papouškom, Passerom a Ondříčkom a účinkovala v ňom celá plejáda Formanovských nehercov, ale aj preto, že v ňom vyvrcholila komediálna trpkosť a karikovanie ľudských nedostatkov, ktoré bolo pokračovaním línie započatej Černým Petrom a pokračujúcej Láskami jedné plavovlásky a ktoré miestami prechádzalo až do absurdného ladenia.. Pritom film ani zďaleka nepovažujem za protičeský alebo protihasičský, ako mu bolo vyčítané. Je karikatúrou a ako taký nutne musí zveličovať, aby videli aj tí, ktorí by si za bežných okolností nič nevšimli. Z rovnakého dôvodu odmietam aj výčitky na údajne "prehrávajúcich" nehercov. Na Hoří, má panenko skrátka nedám dopustiť a kedykoľvek si rád zopakujem dobrý pocit z jeho zhliadnutia. ()
Scénář: Miloš Forman, Jaroslav Papoušek, Ivan Passer .. Nejklasičtější český filmový bál, jaký lze vidět. Komedie, jenž přes svoji hořkost, vzbuzuje jeden úsměv za druhým. ()
Trochu slabšie ako Lásky, stále ale lepšie ako súčasné české kvázi umelecké filmy kopírujúce Formanove snímky. Gagy odhalujú o českej povahe rozhodne viac ako fóry s bolševickými noky. Scéna volenia miss bálu s dedkami mi pripomenula 120 dní sodomy. Je príjemným prekvapením, že zástupca akejsi českej novej vlny, čiže umelecký film, dosiahol takého širokého diváckeho ohlasu. Forman je nekompromisný ako k čechom, tak aj k američanom (Taking off). ()
Bože, takhle jsem se nesmál už hodně dlouho. Celou první půli se opakují pořád dva vtipy - rozkradená tombola a výběr dívek pro soutěž -, ale tak kouzelným způsobem, že jsem se nemohl přestat smát. Ani pak to však dech, kouzlo ani vtip neztrácí. I střídmá stopáž zřejmě dělá své. S nutností roztahat film alespoň na hodinku a třičtvrtě by to jistě takhle nedopadlo... 100% ()
Galerie (26)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (41)
- Miloš Forman dostal ponuku režírovať film Prelet nad kukučím hniezdom po tom, čo producent Michael Douglas videl tento film a jeho práca na neho urobila dojem. (Raccoon.city)
- Alena Květová (kandidátka na titul kráľovnej krásy Růženka) ako neherečka pracovala v dobe, keď si ju režisér vybral v Obchodnéj banke. Miloš Forman si dievča vyhliadol na Jílovišti, kde slávila v hoteli Hubertus narodeniny a poslal za ňou fotografa, či by si nechcela zahrať vo filme na čo sa Alena iba zasmiala. Lenže potom z Barrandova zavolali rovno do práce a Alena pochopila, že to nebol len fór. Pozvali ju do filmového klubu, odfotili a naozaj jej dali filmovú úlohu. Hotový film už doma nemala možnosť vidieť, v roku 1968 emigrovala do Švajčiarska. Až o pár rokov neskôr išla v Zürichu na nemeckú verziu, ale originálnu českú verziu už nikdy nevidela. Podobný osud mala aj Olga Blechová (nevybraná kandidátka na titul kráľovnéj krásy) ktorá v dobe natáčania úspešne pôsobila ako speváčka v duete z názvom Irena a Olga ktorá tiež v roku 1986 emigrovala do USA. Oľga a Alena sa v zahraničí pravidelne stretávali a veľmi chceli aby ich ešte raz Forman do nejakého svojho filmu obsadil čo sa nakoniec nepodarilo. (Raccoon.city)
- Režisér Bohdan Sláma ve své knize "Povolání režisér" k tomuto filmu Miloši Formanovi řekl: "Asi před pěti lety jsem viděl znovu v televizi Hoří, má panenko, a najednou jsem si uvědomil, že jej vidím úplně jinak, než kdysi poprvé v kině. Tehdy se mi zdál naprosto realistický, připadal mi téměř jako dokument, protože jsem nebyl schopen číst a odhalit vypiplanou stavbu všech těch anekdot. Říkal jsem si, že je to prostý, div ne dokumentární záznam reality. S časovým odstupem mě až zarazilo, co mi to připomíná. Došlo mi, že Hoří, má panenko není až tak úplně autentický film. Samozřejmě jsou tam autentičtí herci, je tam autentické prostředí, je to autentické, pokud jde o přístup k lidem, ale že mi v podstatě vlastně připomíná komedie od Voskovce a Wericha, které dělali s Macem Fričem ještě před válkou. Vlastně jsem konečně prohlédl jeho nadsázku. Myslím, že reakce, které tenkrát v soudruzích vzbudil, byly vyvolané tím, že se na to dívali dětskýma očima, neprohlédli tu nadsázku." (NIRO)
Reklama