Režie:
Miloš FormanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Jack NitzscheHrají:
Jack Nicholson, Louise Fletcher, William Redfield, Will Sampson, Brad Dourif, Sydney Lassick, Danny DeVito, Christopher Lloyd, William Duell (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Předlohou k filmu Přelet nad kukaččím hnízdem byl režiséru Miloši Formanovi román Kena Keseyho, který ho psal při působení v „nemocnici pro veterány“. Snímek se stal největším mezinárodním úspěchem ve Formanově kariéře. V roce 1976 získal Oscara ve všech hlavních kategoriích – za nejlepší film, režii, mužský herecký výkon (Jack Nicholson), ženský herecký výkon (Louise Fletcherová) a scénář. Majitelem filmových a divadelních práv byl 13 let Kirk Douglas, který je postoupil svému synu Michaelovi a tím z něho udělal úspěšného producenta... Zrzavý irský rváč a profesionální karbaník Randle Patrick McMurphy si odpykává trest za opakované násilné napadení a sexuální zneužití. Místo aby se držel v pracovním táboře, hraje pomateného a nechá se poslat do zdánlivého klidu psychiatrické léčebny. Jeho životní elán a silná osobnost se v ústavu brzy střetávají s absolutismem vrchní sestry Ratchedové, která s pomocí trojice lapiduchů tyransky vládne celému ústavu. McMurphy nesnese pohled na ušlápnuté pacienty a brzy v nich probouzí poslední špetku hrdosti a radosti ze života. V zápasu s Velkou sestrou obrátí blázinec doslova vzhůru nohama. Stěny ústavu se otřásají jeho hřmotným smíchem a nespoutaným elánem. Vzpoura McMurphyho ale nemá velkou naději proti síle mašinérie zosobněné Velkou sestrou… Brilantní románová satira Kena Keseyho, mísící v sobě komiku i tragiku, přerůstá v neobyčejně působivém filmovém zpracování v silný protest proti neomezené moci a omezování každého člověka. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 887)
Zatímco v knize je titulní postavou (vypravěčem) velký indián, ve snímku je to úžasný Jack Nicholson alias McMurphy, čímž sice poněkud zaniká pointa Keseyho poslání o americkém westernu naruby, ale ve Formanově taktovce vyniká usilovný boj člověka za vnitřní svobodu. // Nejlepší Formanův zaoceánský film. ()
Približne rok mi trvalo, kým som sa odhodlal One Flew Over the Cuckoos Nest pozriet, no a konečne to môžem ohodnotiť piatimi hviezdičkami a napísať, klobúk dolu pred Milošom Formenom, Jackom Nicholsonom a všetkými ostatnými bláznami. Aj keď musím povedať, že som očakával kvôli vysokému hodnoteniu a obľúbenosti filmu trošku viac než som dostal, ale zas na druhú stranu to aj tak splnilo čo malo. ()
Příklad úspěšné adaptace na nové prostředí - i takto lapidárně lze shrnout Formanovu exilovou tvorbu. Že jde o dílo špičkové a mimořádné ve všech ohledech, je zřejmé. Někteří z nás však až příliš hýří superlativy, aniž by přihlíželi k domácí Formanově tvorbě (LÁSKY JEDNÉ PLAVOVLÁSKY, HOŘÍ, MÁ PANENKO), i špičkovým světovým dílům (KŘIŽNÍK POTĚMKIN, FRIGO NA MAŠINĚ, MONSIEUR VERDOUX, FORREST GUMP ad.). Atmosféra zneužívaného, neutěšeného psychiatrického ústavu propojená s bojem za základní lidskou důstojnost proti mafii v bílých pláštích, je určitě jedním z dominantních témat a výzev naší současnosti. Oskarového ocenění se Formanovi nedostalo jen tak. A film, jehož obsah určitě není fikcí, šel za hranice svého předlohového vymezení. Naopak. Ruské "psychušky" brežněvovské stagnace vždy měly nějakého souputníka v dalších zemích. Nicholson, kterého jsem si v tomto filmu před lety všiml poprvé, naskytlou nevšední příležitost využil beze zbytku. S jedním zhlédnutím se v případě PŘELETU opravdu nedá vystačit. Tomu, kdo dokáže být trpělivý, se pak Formanovo dílo víc než štědře odmění nevšedním zážitkem. A my i po letech stojíme před Čechem, který jaksi samozřejmě dokázal proniknout až na vrchol pomyslného kinematografického amerického Olympu (nebo spíš Parnasu). Stojíme a žasneme. ()
Ano, myslím si, že že tohle je nejlepší filmové dílo všech dob. Strčí jistě do kapsy historickým žebříčkům často dominujícího Wellesova Občana Kanea či na tomhle serveru momentálně vévodící Darabontův vězeňský opus Vykoupení z věznice Shawshank, pojednání v podstatě na stejné téma. Téma svobody, hledání jejích hranic a přijímání konformity života společenství, ve kterém žijeme, či ve kterém jsme NUCENI žít. Osobně mám radši třeba Jarmuschova Mrtvého muže, ale ten je pouze pro výlučné publikum. Formanův majstrštyk je však natočen tak geniálně, že osloví v podstatě kohokoliv. Je to postmoderní umělecký fenomén jako třeba Jméno růže - úžasná detektivka, v které si ale sofistikovaný čtenář najde mnoho obohacujícího, což ovšem čtenář povrchní s lehkým srdcem přehlédne a oželí. Stejně funguje i Formanův strhující film. Svobodomyslnost je tu konceptem, Miloš Forman vlastně točí o hippies, o revoltě proti dogmatické a ustrnulé společnosti, což je jeho celoživotní téma. Herecký koncert v podstatě všech zúčastněných herců (i neherců) v čele s Jackem Nicholsonem bere dech a dějová linka chtě nechtě zacloumá každým divákem. Forman nechává děj plynout a neodvratně se blíží katastrofa, která z povahy tohoto téměř antického dramatu vyplývá. Je to totiž jako život. A jako v životě se toho dalo jistě zkazit mnoho, ale lépe už se tenhle film natočit nedal... ()
Jednoznačně nejlepší Forman, nejlepší Nicholson a mnou jedno z nejvíce uznávaných děl vůbec. Pokud bych měl objektivně říct jeden film, který by si zasloužil nejvyšší hodnocení od všech, řekl bych právě Přelet. Herci se předhánějí, kdo hraje lépe - a ať se podíváte na Randalla, vrchní sestru nebo kteréhokoli blázna, jsou všichni až neuvěřitelně uvěřitelní. Pro mě byl nejlepší Indián, i kvůli konci, kde mi spadla čelist a hodně dlouho tam zůstala. ()
Galerie (168)
Zajímavosti (152)
- Když za Milošem Formanem do USA přiletěli jeho synové Petr a Matěj, aby se s dlouho neviděným otcem mohli podělit o jeho oscarový úspěch, chtěl se před nimi tatínek předvést a nabídl jim, že když budou chtít, může jim zařídit promítání téměř kteréhokoli nového filmu. Tajně doufal, že si řeknou o jeho Cucoo's Nest, které rozhomile komolili na "Kuškuš Next". Kluci se zaradovali... a řekli si o Čelisti (1975). Tatík tedy spolkl svou hrdost a jedenáctiletým klukům soukromou projekci slavného krváku opravdu zařídil. "No, ale jak…," usmíval se v dokumentu Miloš Forman: Co tě nezabije… (2009) Petr Forman: "My jsme se tam pořád chtěli koupat v bazénech. Tak jsme si jeden den – a to si myslím, že nebyla úplná náhoda – šli ráno koupit brejle, šnorchl a ploutvičky. Byli jsme úplně šťastný a táta říkal: 'Hele, půjdeme ke kamarádovi, ten má bazén a tam si v noci zaplavete.' Ale právě ten den nás vzal na ty Čelisti. Takže po tom filmu jsme večer šli, s těma ploutvičkama, do toho osvícenýho bazénu… No, ten žralok tam byl za každou mřížkou, prostě všude! On to nikdy nepřiznal, ale myslím, že to nebyla náhoda." (NIRO)
- Tehdy průměrně známý televizní herec Michael Douglas musel skončit s natáčením krimiseriálu V ulicích San Francisca (od r. 1972), aby se mohl plně věnovat produkci Kukaččího hnízda. Seriálový producent, který musel tento krok schválit (i jeho tehdejší kolegové) jej měli za naprostého blázna. (NIRO)
- Kirk Douglas sa prvýkrát stretol s knihou v roku 1961. Okamžite sa do románu zamiloval a zabezpečil práva pri prvej príležitosti. (WalterIK7)
Reklama