Reklama

Reklama

Ragtime

Psychopatický vrah, rozvodové intriky, tvrdohlavý pianista a zběsilý čas nových přeměn v adaptaci románu E. L. Doctorowa.  Ragtime - neboli roztrhaný čas. Takový je i příběh zachycující hroutící se životní styl 19. století a nastupující čas proměn počátku 20. století (jenž později ústí do šokujících zkušeností 1. světové války). První chvíle filmu otevírá vražda, kterou má na svědomí milionářský floutek. Jeho žena se stává "hlavní" figurou v následných rozvodových intrikách. Třetí důležitou postavou příběhu je náhle úspěšný černošský pianista, který není ochoten se dál krčit před manýrami některých omezených bělochů a chce vzít zákon do svých rukou... Románový bestseller spisovatele E. L. Doctorowa se stal předlohou čtvrtého amerického filmu režiséra Miloše Formana. Za kamerou přitom stál další náš úspěšný filmový tvůrce Miroslav Ondříček. Jejich společnou zásluhou zůstal v literárním přepisu důraz na vykreslení dobové atmosféry i na herecké obsazení (za pozornost stojí především James Cagney ve své poslední roli komisaře Walda). V malých rolích se ve filmu mihnou Jan Tříska a Pavel Landovský. Snímek byl nominován na Oscara v osmi kategoriích, nezískal však ocenění v žádné z nich. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (192)

Xmilden 

všechny recenze uživatele

To jsem to zase jednou teda vymňouknul. Že já blbec tenhle parádní film tak dlouhou dobu ignoroval. Forman je zkrátka génius. Je to absolutní machr přes práci s postavami, s jejich mimikou (jakoby herci účinkovali v němém filmu), s fantastickými otázkami, které film neustále nastoluje. Ty dilemata, které postavy řeší nejsou vůbec složité, ale jsou tak děsně jednoduché a naprosto zásadní, že bere dech, když je Forman zachycuje. Neznám zkrátka lepšího režiséra, těchto zdánlivě obyčejných filmů o LIDECH než je Miloš Forman. 80% PS: nikdy jsem neviděl krásnější herečku než je Elizabeth McGovern. ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Je zvláštní jak některé filmové verze literárních bichlí očešou příběh o co můžou a stovky stránek odvypráví za pár minut a naopak některé filmy dlouho vyprávějí útlý román o několika desítkách stran. Té stopáže jsem se hodně obával, nakonec to nebylo tak hrozné, i když ta neskutečná délka šla trošku cítit a místy to bylo trochu rozvleklé. Pár minut méně by bylo příjemnější. Trochu mne také mrzelo, že se z celého románu filmová verze nakonec scvrkla jen na kritiku rasismu. Což je sice prospěšné, ale kniha je přece jen o něčem více, není kritikou jen rasismu, ale celé té doby se vší svou pompézností, přehnanou ctí a pokryteckou morálkou, což film vystihuje jen ve svém začátku (a během těch úvodních několika desítek minut jsem si jej zařadil k filmům, z nichž se mi dělá psychicky nevolno). Také mne mrzelo, že filmová verze zcela vypustila postavu Emmy Goldman, přesně té postavy, která do historie zasáhla hned několikrát, ale mainstreamové a obecné dějiny ji zcela opomíjí. Jak jsem byl rád, když jsem na ni v románu narazil, jak jsem byl nasraný, když jsem zjistil, že ve filmu není. Potěšující je obrovská záplava mladých herců, které známě spíše z jejich pozdější tvorby. Velmi potěšil Samuel L. Jackson nebo Mary Steenburgen (která věkem strašně krásní). Krásné na tom všem je, že tohle není příběh o příběhu, o událostech, je to příběh o lidech, krásný příběh o lidech i se vším tím špatným, co lidský život přináší. ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Miloš Forman je pro mě pojem, samozřejmě, jak jinak. Ale musím říct, že Ragtime je taková neurážlivá klasika za tři hvězdy. Trošku jsem z tohoto filmu cítil Velkou nádheru od Paola Sorrentina. Začátek oslavně, poctivé mrhání jídlem, obžérství (tam jsem si hned připomněl Miloše Formana, jak když přicestoval do New Yorku, tak přežíval na ochutnávkách v krámech, které den co den navštěvoval…no a tady jídla tolik že by to nesnědla ani největší židovská rodina na světě), následně ale rozjetí několika příběhů. Některé zajímavé, některé méně, ale celkově vzato to na mě působilo zatraceně neosobně. Přitom ani délka tomu zrovna moc neprospěla. Ragtime je veskrze se zajímavým americkým tématem, ale také je to určitě kousek, na který se znova určitě už nepodívám. Na rozdíl od Amadea nebo ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v květnu 2019. Ragtime je svéráznou filmovou anekdotou, se kterou nedokáži navázat bližší vztah. Miloš Forman opět nechává vyniknout své cynické a nihilistické zaujetí pro vedení příběhu a vyzdvižení pointy, svědomitě dobývá absurdity běžného života, slídí po intimních záhadách a morální stav společnosti je pod těžkou palbou vzdušného náletu naléhavého hlasu kritiky. Miroslav Ondříček bravurně zachytil ozvěny času minulosti z počátku dvacátého století v paprscích lyrického rozednění, v táhlém melancholickém pláči i v náladách škodolibé rozpustilosti. Ragtime se pokouší uchopit každou vášeň i bolest života a udává své příběhy i aktéry. Naráží na rasismus a buší rozzlobeně na zapečetěnou plechovou bránu. Všímá si emancipace a feminismu a pohrává si s novým pohybem stavu věcí. Vyznává lásku, dvoří se půvabu žen, nevěrně jiskří a žárlivě bouří. Vzpomíná na sociální nerovnost, běsní a zlověstně křepčí u hořkého pocitu nespravedlnosti. Ragtime je pestrobarevná mozaika v působivém filmovém rámu, přesto mě nechává netečným ke svým snahám. Hlavním zprostředkovatelem amerických emocí počátku dvacátého století je výrobce vlajek (sympatický James Olson), decentní hlava úspěšné rodiny. Je zdvořilý, přesto se neodvažuje rozbíjet tradiční společenské konvence. Má humanistické povědomí, přesto se nedokáže povznést nad tradiční procesy všech rolí. Svět a touhy mění svou polaritu i sevření světa. Hlavní ženskou postavou je manželka (šarmantní Mary Steenburgen) prosperujícího výrobce vlajek. Je křehká a citlivá, přesto pevná při prosazování zásadních aspektů lidskosti. A ženský půvab taje pod dotyky pozorného muže, ženské uvědomění slaví své nepatrné vítězství. Nejsmutnějším hrdinou příběhu je Coalhouse Walker Jr. (velmi zajímavý Howard E. Rollins Jr.), ctižádostivý černošský pianista. Americký sen o bohatství dostává zcela jasné proporce, přesto sebevědomí umírá na pýchu a monstrum, jménem rasismus, se v ohrožení staví k zarytému potrestání za narušení osvědčených pořádků. Důležitou postavou je švagr výrobce vlajek (velmi příjemný Brad Dourif), schopný znalec v oboru zábavné pyrotechniky. Neopětovaná láska posouvá mužskou nenaplněnost do výbuchu zloby a svérázné formy společenské odplaty. Významnou postavou je Rheinlander Waldo (zajímavý James Cagney), zkušený newyorský policejní komisař. Rasismem naštvaný černoch představuje nepříjemné bolení hlavy. Podstata skutku není důležitá a hlavním cílem je zajistit klid a pořádek bez zbytečného ničení. Výraznou ženskou postavou je Evelyn Nesbit (sympatická Elizabeth McGovern), mladá atraktivní tvářička masové zábavy. Naivní prostoduchost střídá její místa určení. Ze sborové tanečnice je manželkou milionáře, je středobodem žárlivého sváru, milenkou i novou hvězdou, stoupající strmě vzhůru. K výraznějším postavám patří Tateh (příjemný Mandy Patinkin), ruský imigrant, pouliční výtvarný umělec a nová hvězda filmového světa v režisérském křesle. Je spojnicí několika nitek osudu a vše dělá pro svou malou dcerku. A je zde také Willie Conklin (zajímavý Kenneth McMillan), velitel dobrovolných hasičů. Úspěšný černoch je skandálním pobouřením poklidu správného života, ale kanadský žertík si každý nenechá líbit. Z dalších rolí: spořádaně kultivovaný bojovník za černošská práva Booker T. Washington (Moses Gunn), precizní právník zámožné rodiny Thawů Delphin (Pat O'Brien), Evelynin nový taneční mistr (Donald O'Connor), Walkerova bojácná a snaživá snoubenka a služka Sarah (Debbie Allen), světoznámý iluzionista Harry Houdini (Jeffrey DeMunn), Evelynin psychicky nevyrovnaný manžel a průmyslový magnát Harry Kendall Thaw (Robert Joy), životem bezstarostný architekt Stanford White (Norman Mailer), rasistické konvence nepřekračující strážník P. C. O'Donnell (Jeff Daniels), Tatehova nevhodně nevěrná manželka Mameh (Fran Drescher), nový a ctižádostivý Evelynin manažer (Zack Norman), podobně neodbytný nový Evelynin agent (Norman Chancer), tvrdá a vypočítavá matka magnáta Thawa (Eloise Taylor), americký viceprezident Fairbanks (Thomas A. Carlin), malý synek výrobce vlajek (Max Nichols), malá Tatehova dcerka (Jenny Nichols), či členové komanda a prodloužené Walkerovy trestající ruky (Samuel L. Jackson, Frankie Faison, Calvin Levels a Dorsey Wright). Ragtime má vše, s čím Miloš Forman pracoval rád. Marný boj jedince proti neprodyšnému soustrojí společenských zvyklostí a nespravedlivého řádu života. Cynismus si krutě pohrává, nihilismus znevažuje, obrazy se pnou od obzoru k obzoru, morální kritika letí krajem. A mě ten guláš nedokáže strhnout ani opakovaně. () (méně) (více)

kinderman 

všechny recenze uživatele

Škoda, že postavu Thawa nehrál původně zamýšlený Jack Nicholson. Ještě větší škoda však je, že nikdy neuvidíme žádnou režisérskou verzi, do níž by bylo vráceno 20 minut natočené, ale na poslední chvíli vystřižené vedlejší linie s postavou Emmy Goldmanové. Rád bych v tomhle pečlivě rekonstruovaném světě strávil víc času, viděl víc z přeměny pouličního "siluetáře" Tateka ve filmového režiséra, ale chápu, proč se Forman zaměřil především na příběh Walkera- tohle je jeho téma a výkon Jamese Cagneyho coby policejního inspektora je výtečný. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (26)

Související novinky

Kompletní retrospektiva Miloše Formana!

Kompletní retrospektiva Miloše Formana!

07.11.2012

Přijďte dát divácký dárek Miloši Formanovi k osmdesátinám, které letos oslavil. V kinosále Městské knihovny v Praze se bude od 7. do 13. prosince konat Forman Festival, kompletní retrospektiva této… (více)

Reklama

Reklama