Režie:
Ben AffleckScénář:
Chris TerrioKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Ben Affleck, Bryan Cranston, Alan Arkin, John Goodman, Victor Garber, Tate Donovan, Clea DuVall, Scoot McNairy, Rory Cochrane, Christopher Denham, Kerry Bishé (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Příběh je inspirován skutečnými událostmi a odehrává se v tehdy velmi nestabilním Íránu, kde na konci roku 1979 vrcholí islámská revoluce. Americká ambasáda je obsazena revolučními gardami a více než 50 Američanů je vzato jako rukojmí. Šestici z nich se podaří uniknout a najít úkryt v rezidenci kanadského velvyslance. Situace je napjatá a americká vláda hledá způsob, jak je dostat ze země. Nakonec expert CIA Tony Mendez přijde s neobvyklým řešením - navrhne vytvoření "filmového štábu", který by v Íránu hledal vhodné lokace pro natáčení filmu. Američané by pak odjeli jako členové tohoto štábu. Mendez začne spolupracovat s hollywoodskými filmaři a pro svůj fiktivní film si vyberou scénář sci-fi příběhu s názvem Argo. Když je vše připraveno, přichází Mendezovi pokyn, aby operaci zrušil. Rozhodne se rozkaz ignorovat a v kritický den se s uprchlíky objeví na letiště. Úspěšně projdou kontrolou. Chvíli poté se však revolučním gardám podaří sestavit portrét jednoho z uprchlíků, který získají ze skartovaných materiálů z americké ambasády. Ozbrojená skupina okamžitě vyráží ke startujícímu letadlu. (TV Nova)
(více)Videa (31)
Recenze (1 355)
Velmi dobře odvedená práce, která pro mě však zůstává ve stínu například perfektního snímku Baader Meinhof Komplex. Affleck se stává stále výraznější osobností současného Hollywoodu a může si dovolit mnohé (třeba jako jediný příliš neodpovídat svému reálnému předobrazu, jinak je casting působivý:)). Ten příběh má vnitřní sílu, ať už šťouchnutí do Hollywoodu nebo samotné vnímání "vysokých míst ve filmu" na zadržování civilistů Íránu. Kritika však nebije do očí, filmu neškodí a být v něm více emocí (ke komu mám mít sympatie? ano, přeji jim, aby utekli, ale komu to vlastně přeji? špionům? Není vlastně ten pocit víc poháněn "lidstvím" než uměním režiséra/scénáristů vytvořit vazbu na postavy? nebo mi to vlastně má být jedno...?), tak by rozhodně šlo o nezapomenutelný film. ()
Affleck to dokázal. Dokázal predať bežnému divákovi politicky a inak komplikovaný skutočný príbeh a nakrútiť ho napínavo, hoci viacerí diváci zrejme nebudú príliš rozumieť, o čo vo filme išlo. Ale strany dobra a zla sú pomerne jednoducho rozlíšiteľné, takže budú pravdepodobne spokojní. Je to napínavé, zručne nakrútené a na môj vkus až príliš chladné, neosobné a dokumentárne, našťastie tomu život rapídne dodáva bláznivá dvojka Goodman/Rickman. ()
Paradoxně víc než samotný film mě fascinuje, kam až to Ben Affleck dotáhl. Vždycky mě poměrně bavil (na rozdíl od jiných názorů) i jako herec, i když leccos zvládl zahrát jen se svým jedním zataženým výrazem. Ale jsme tu přeci kvůli filmu, jeho už třetím. Takže: Affleck představil velmi slušné retro, které vypráví o skutečné akci CIA, jejímž cílem je dostat z nehostinné země šestici diplomatů. Affleck sice připomene klasiky ze sedmdesátých let s Redfordem o chlapácích, kteří neuhnou před žádným úkolem, body mu ale bere zvláštní kombinace žánrů. Chvíli jsme na poli politického thrilleru, pak v komicky odlehčeném Hollywoodu. A právě roztěkanost ukázat příliš mnoho dějů mi nakonec zážitek lehce kazila. Ale jinak stále dobré, Bene!! ()
On celý ten případ propuštění amerických rukojmí nebyl tenkrát vůbec jednoduchý. Jak jsem se dočetla, tak propouštění zajatců bylo postupné a vyjednávání s Íránem strašně zdlouhavé. Dokonce i jednou z taktik pro záchranu bylo to, že prezident Carter donutit Írán k tomu, aby vydal rukojmí a zastavil dovoz ropy z Íránu a to nebylo to jediné, co se tenkrát udělalo pro záchranu rukojmí. Já obdivuji toho, kdo dokázal z tak chaotického dramatu vytáhnout příběh také podle skutečnosti z této události a zhustit do stodvacetiminutového filmu. Klobouk dolů před Benem Affleckem. Je vidět, že si s tím tématem musel poctivě pohrát nejen jako režisér, ale potažmo tam i skvěle zahrát jednu z hlavních rolí. Už začátek byl víc než věrohodný, atmosféra tehdejší doby byla dokonalá a to že si film udržel své napětí i přes jasný předvídatelný konec je úžasný kumšt, takže to utlumilo i malé nedostatky (např. klasicky americký konec). A úplně jasným plusem celého filmu byla celou dobu moje zvýšená tepová frekvence, která ve finální části dosáhla maxima. ()
Argo na mě působí, řečeno velmi obecně, jako Affleckův nejslabší řežijní počin a to především z hlediska emocionální vazby s divákem. Nicméně i to je v porovnání s dnešními filmaři jeho generace hodně velký nadstandart. Už beze všech pochyb dokázal, že natočit špatný film zkrátka neumí a i přes úvodní výtku si stojím za tvrzením, že je Affleck o MNOHO lepším a respektovanějším režisérem, než kdy bude hercem - 80%. ()
Galerie (63)
Zajímavosti (46)
- Prvotní impulz k natočení snímku dal v roce 2007 článek Joshuaha Bearmana v dubnovém vydání magazínu Wired. Název textu by se dal přeložit slovy „Jak CIA použila falešný sci-fi biják na záchranu Američanů z Teheránu“. (movieband)
- V řecké mytologii je "Argó" název lodi, na které se hrdinný rek Jásón plavil se svou posádkou za nalezením zlatého rouna. (movieband)
- John Goodman (John Chambers), Kerry Bishé (Kathy Stafford) a Michael Parks (Jack Kirby) se spolu objevili již ve filmu Krvavý stát (2011) od Kevina Smithe. Smith zaslal Affleckovi čerstvou kopii svého filmu v době příprav Arga a režisérovi se líbil natolik, že se jím inspiroval při obsazování rolí. (nerdrage)
Reklama