Režie:
Robert ZemeckisScénář:
John GatinsKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Denzel Washington, Don Cheadle, Kelly Reilly, John Goodman, Bruce Greenwood, Brian Geraghty, Tamara Tunie, Nadine Velazquez, Garcelle Beauvais, Melissa Leo (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Kapitán Whip Whitaker (Denzel Washington) je velezkušený pilot, kterému sebeprudší turbulence ani nestojí za zvýšení hlasu či adrenalinu v krvi. Když během rutinního letu jím pilotované dopravní letadlo vlétne do mohutné bouře, chladnokrevně ho vyvede do bezpečí, za což si vyslouží potlesk 96 cestujících a šesti členů posádky. Radost je předčasná, letadlu postupně začnou vynechávat funkce, je čím dál neovladatelnější a Whip se odhodlá k šílenému činu – otočí ho vzhůru nohama, což ho má déle udržet ve vzduchu a mezitím se pokusí najít co nejvhodnější místo k přistání. Před rovným pásem louky ho znovu otočí a ve dvousetkilometrové rychlosti sedne na zem. Jako zázrakem přežije 96 lidí. Když se Whip posléze probudí v nemocnici, dozví se, že se stal národním hrdinou. Adorace ale trvá jen do chvíle, než padne klíčová otázka: Co dělal kapitán před osudným letem? V tu chvíli pro něj začíná nový boj. Boj, který nakonec bude těžší než ten, který svedl se živly a neovladatelným letadlem. (oficiální text distributora)
(více)Videa (31)
Recenze (970)
Zemeckis v sebe (znovu)objavil cit pre komplexný príbeh aj bez potreby animovaných kreácií a vizuálnych šialeností. A vie strhnúť. Už úvodná scéna v lietadle bola takmer vrcholom filmu, nie každý to však bude vnímať ako odrazový mostík k ďalšiemu priebehu príbehu. A to je podstata celej myšlienky. Hĺbková štúdia odvrátenej strany života alkoholika, ktorému alkohol v rozhodujúcich chvíľach života ukázal tú nesprávnu cestu. Rozkol zaživa aj divák, ktorého Zemeckis dostáva schválne do rozpakov. Kapitán Whitaker je na jednej strane hrdina, na druhej strane ožran, ktorý so sebou strháva dole všetkých naokolo. Dej filmu trošku pokryvkáva, stred filmu je trošku nafúknutý a dal by sa zostrihať viac svižnejšie. Komorné scény dávajú možno filmu na vážnosti a postavám hĺbke, aj dialógy sa dobre počúvajú, ale o polhodinku kratšie a ja dávam piatu hviezdičku. Jednoznačne jeden z najsilnejších a najpresvedčivejších Denzelových výkonov, možno najlepší od Training Day. Denzel si teda film ukradol pre seba, ale slušná podpora prišla aj z vedľajších úloh, najmä John Goodman bola luxusný. 85%. ()
Velké herecké sólo pro autenticky nadraného Denzela Washingtona. Zrežírované Robertem Zemeckisem tak, jako kdyby sám střízlivěl z (CGI) opojení. Nadčasový příběh o (ne)dobrovolných závislostech a nabývání ztraceného kontroly vypráví občas nesoustředěně a po celou dobu velmi pomalu, abychom pochopili každou sdělenou myšlenku, a téměř nedramaticky (napětí leteckého úvodu je například oslabováno druhou dějovou linií s Nicole). Zatímco první, akčnější polovina, slibující hrdinovu rychlou proměnu, je ještě slušně rytmizována střídáním scén tichých a scén podbarvených moderní hudbou, v té druhé vše splývá a naděje na změnu slábne. Poté, co ho nakopne letecká havárie, díky které doslova spadne nohama zpátky na zem, je Whip odhodlán udělat si v životě pořádek. Až nutnost čelit vlastním prohřeškům a vést bitvu, jejíž příčinu považuje za nesmyslnou, jeho odhodlání citelně oslabí. Whip sice udělal jeden hrdinský skutek, ale filmovým hrdinou hollywoodského střihu není. V detektivce by byl zároveň viníkem i vyšetřovatelem a tuto jeho vnitřní ambivalenci dokázal Washington bravurně vystihnout, ačkoli nedostal mnoho velkých dramatických momentů ani možnost odstínit postupnou proměnu postavy. Neprodělává kontinuální vývoj k lepšímu, a jako takový si ani nezaslouží soucit. Režisér se o něj zajímá bez patosu, bez empatie, jako kdyby šlo jen o objekt ke zkoumání, na jehož permanentní opilosti rozhodně není nic cool (takže žádné subjektivní záběry, žádné chlastací střihové sekvence s rockovou hudbou). SPOILER Pohledy zvenčí, kdy se svědkem vlastních činů stává také Whip samotný (televizní zpravodajství), si Zemeckis připravuje půdu pro závěrečné odhalení, komu (zřejmě) po celou dobu patřila vypravěčská perspektiva. Přesně jako upřímná zpověď napraveného hříšníka, pohrdajícího svým dřívějším já, film také působí. KONEC SPOILERU Let je ukázkovým „krizovým“ filmem. Trochu naivně, ale bez přehánění a nejlacinějších scenáristických kliček (ty přicházejí až na závěr) varuje před hledáním opory v drogách a alkoholu. Ač má snímek nakročeno k náboženskému poselství, vysvobozením nakonec není Bůh (nad jehož fanatickým následováním Let spíše pozvedává obočí), nýbrž celkem prostě a obyčejně rodina. Cynismus stranou, i takové filmy jsou dnes třeba. 70% Zajímavé komentáře: Marigold, imf, eye candy ()
Je sice hezké, že Robert Zemeckis konečně nechal stranou rádoby revoluční animováne ptákoviny a vrátil se tam, kde mu to šlo vždycky nejlepé. A takové scéna havárie letadla ukazuje, že to má stále ještě v paži. Bohužel si ke svému návratu vybral podprůměrný scénář o totálně nesympatickém alkoholikovi, který Zemeckisovi naprosto podráží kolena. Vznikla tak stopáží naprosto přepálená moralitka, ve které je spousta linek a postav tak nějak navíc (ex-feťačka a Goodman, který vypadá jak z naprosto jinýho filmu) a klišovitých scén, ze kterých je vám Roberta až líto. Tenhle scénář zkrátka nezachránil ani on a ani skvěle hrající Denzel.50% ()
Průběh letu: první třetina nabušená kerosínovými výpary audiovizuální brilance, humoru černého jak skříňka a příslibů "charakterového" dramatu. Pak se zaseknou klapky a začne sestup: pomalé dialogy, nedostatečně rozvíjené postavy, slabé "vyšetřovací" drama, které je vytlačeno obrazem rozkládajícího se hlavního hrdiny, který pouští diváka dovnitř - i když je Denzel prvotřídně odulý a ten ztroskotanec z něj dýchá, není to nic, co by člověka přikovalo k příběhu. Spíše se dostáváme do jemných turbulencí předvídatelnosti. Nicméně rozuzlení není vlbec marné, má hranu a náboj... které posléze film zapíchne čumákem do země limonádovým závěrem, který vlastně celou snahu o deheroizaci a morální nejednoznačnost příběhu rozbije na padrť. Každé kázání potřebuje aspoň jednoho polepšeného hříšníka, to věděl už Švejk, ale když někdo začne vřískat po oltářem, ještě to není příznak božího osvícení. Spíš prvotřídní ochotničiny, v tomhle případě okatého posmrkávání směrem k divákům, kteří mají rádi vzorovou "sebekritiku a usebrání". Z mého pohledu to tupí veškeré ostří, které si Let zvládne udržet. Přesto sympatický film, který se pro mě díky několika šťavnatým momentům (krom prvních zhruba čtyřiceti minut např. postava Johna Goodmana a Zemeckisova stále elegantní režie) drží v bezopečné letové hladině mezi třemi a čtyřmi hvězdami. ()
Zemeckis žije! Po třech technologických animácích se konečně vrátil k hranému filmu a přinesl divákům ambiciózní drámo s Denzelem Washingtonem v hlavní roli. Důvod v otevírání šampusu to ovšem tak úplně není. Let je totiž pouze mírně nadprůměrný film, kterému zásadně škodí přehnaná stopáž a s ní spojené přešlapování na místě (Piju. Nebudu pít! Zase piju. Teď už fakt nebudu pít!) a poměrně zbytečná linie s Kelly Reilly, která - kde se vzala, tu se vzala - vstoupí Denzelovi do života, aby mu z něj pak zase stejně rychle zmizela. Plusem je naprosto dechberoucí scéna havárie letadla, která je jednou z nejlepších "nehodových scén", co jsem kdy viděl. Škoda, že se stane hned na začátku, takže film pak nemá k čemu stoupat, ba spíše naopak, padá přímo na čumák. Jako to letadlo. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (20)
- Scenáristovi Johnovi Gatinsovi trvalo desať rokov, než dokončil scenár. (megajalec)
- Kromě jiných je na otcově farmě na zdi i fotografie dvou černošských pilotů před druhoválečným stíhacím letounem P-51D Mustang. Byla pořízena v Ramitelli v Itálii v březnu 1945 fotografem Toni Frissellem a zachycuje letce plukovníka Benjamina O. Davise a Edwarda C. Gleeda. (p3tris)
- Keď je publiku prvýkrát predstavená postava Harling Mays (John Goodman), počúva "Sympathy For The Devil". Táto pesnička sa tiež objavila vo filme Anjel smrti (1998), kde si Denzel Washington (Whip Whitaker) a John Goodman zahrali spolu po prvý krát. (Spilvo)
Reklama