Režie:
Josh TrankScénář:
Max LandisKamera:
Matthew JensenHrají:
Dane DeHaan, Alex Russell, Michael B. Jordan, Michael Kelly, Ashley Hinshaw, Anna Wood, Ashley Peldon, Crystal-Donna Roberts, Matt Nolan, Pierre Malherbe (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Za Andrewem se do pokoje ráno dobývá opilý otec. Andrew mu říká, že si koupil kameru a odteď bude všechno natáčet. Pak jde za matkou, která je těžce nemocná a leží v posteli. Tu také natáčí. Pak jede s bratrancem Mattem do školy. Natáčí úplně všechno. Jeho kamarád filozofuje. Ve škole ho všichni šikanují. Andrew jede večer s kamarády na maturitní party. Tam se seznámí s dívkou Casey, která tady natáčí video pro svůj blog. Pak se s ním jeden mladík popere, a on jde ven. Přijde za ním Steve a chce, aby něco natočil. S Mattem se procházeli a prý našli divnou věc. Společně jdou do lesa, kde našli díru, ve které něco bublá. Steve do díry skočí a Matt jde za ním. Andrew musí také za nimi, i když se mu nechce. Dole je jakýsi sliz nebo bahno a jeskyně s modře světélkující hmotou, která najednou začne měnit barvy. Vtom se zablýskne a všechno zmizí. Je tma.... Matt, Andrew a Steve jsou na zahradě a hází po sobě míčky. Matt necítí bolest, Steve dokáže manipulovat s předměty na dálku a Andrew dokáže zastavit hozený míček v letu. I ostatní mají najednou nadpřirozené schopnosti – dokážou ovládat předměty tak, aby létaly. Snaží se přijít na to, čím to je, a jdou se podívat na místo, kde našli jeskyni. Díra je ale zasypaná a strážce parku je odtud vyhodí s tím, že uzavírají oblast kvůli sesuvům půdy. Kluci zkoušejí, co všechno jim teď jde – házet žabky do vody bez použití rukou, na dálku foukat na listí, aby zvedlo děvčatům sukně, ujíždět v obchodním centru s nákupními vozíky apod. Pak se jim to ale začne vymykat... (TV Prima)
(více)Videa (5)
Recenze (948)
Hodně fajn film, ve kterým je found footage formát konečně použit taky k něčemu jinému, než jen lacinému strašení pomocí zabouchávání dveří. Příběhově je to hodně fajn, ústřední trio je výborně napsané a zahrané a chvilkama jsem si řikal, že podobný kraviny bych s těma schopnostma dělal taky. Celej ten formát je tady navíc použitej velmi chytře a celý děj sledujeme hned z několika kamer a celkově ta kamera působí (také díky vychytávkám jednoho z hrdinů) mnohem filmověji než bratříčci ze stejného ražení. Jenom na výborném destruktivním konci se limity tohoto pojetí docela projevují a bylo mi docela líto, že to není nasnímáno "normálně". I tak ale na mě konec na zapůsobil, stejně jako celý film, který díky svěží a nápadité režii, dodává celému found footage konceptu trochu svěžího větru. 80% ()
Tři hvězdičky za vynikající psychologickou zápletku. Nelíbil se mi záměr tvůrců, natočit to jako reálné záběry kamer v rukou těch děcek. Po celý čas filmu se ve mně míchal pocit nudy a pocit zvědavosti, jak na nás producenti chtějí vyzrát. Takže jsem to dodívala. Poslední čtvrthodinu jsme se dočkali konečně nějaké akce s kusem napětí. Dva supermani si to rozdali face to face a lítala auta, policisté, sklo a useknutá, kamenná ruka s oštěpem. ()
Do sálu jsem vlezl nepřipraven a během úvodních minut se několikrát díval do programu, jestli jsem náhodou ve spleti poutačů na chodbě nezabloudil jinam. No a odcházel jsem s otevřenou hubou, protože nějaký šestadvacetiletý floutek z Kalifornie zahodil surfovací prkno a naservíroval mi fikci jako střiženou z Věřte, nevěřte. ()
Polovina filmu vypadá fakt uhozeně, trapně, neoriginálně a navíc má pachuť "školních komedií". Ovšem schopnosti, které tři kámoši získají se rapidně umocňují do extrémních poloh, neustálé poletování přítomné "1sth person kamery" vytváří v druhé polovině hodně zajímavý a prožitkový dojem i bez 3D. Každopádně naprostým vyvrcholením je pak poslední čtvrtina filmu, kdy se jeden z přátel v šílené podobě (vzpomněl jsem si na klasiku Patrick (1978)... ) a ještě šílenější náladě začne vztekat a mstít. Souboj kámošů a to všechno, co používají, jak dramatické a svým způsobem i brutální to je, tlak na psychiku a uvědomnění si totálního zmaru pramenícího ze samé podstaty lidské touhy "být přijat a být milován", což se v kritických okamžicích lidského života mění ve vztek doprovázený agresí, destrukcí a sebedestrukcí, toto vše smutně ve finále film odhaluje jako i jistou kritiku k tradičním lidským hodnotám ..."Leave Me alone!!!!!!!" ... ()
Sociologickou sondou do těžkého života středoškoláků je Chronicle až v druhém ne-li třetím plánu. V tom prvním se jedná o perfektně vygradovanou a v letošní záplavě všech možných i nemožných komiksáků hodně osvěžující a zábavnou jednohubku s dokonalým finálem. Vystavět kolem Platónova Podobenství o jeskyni až takovouhle superhrdinskou tragédii - to si zaslouží minimálně uznalé pokývnutí směrem k 27(!) letému režisérovi. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (19)
- Názov filmu sa prvýkrát objaví až pred záverečnými titulkami. (Sufferer)
- Nápad na natočenie filmu dostal režisér, keď sedel v lietadle a pozoroval cez okno oblaky. (Greenpeacak)
- Film využil hned několik netradičních marketingových strategií. V rámci propagace například jeho tvůrci šířili virální videa zachycující "letající" lidi, divácí zvědaví na trailer si pak pro změnu mohli do smartphonů stáhnout exkluzivní záběry pomocí čtečky QR-kódu, který se objevil na obrazovce během zápasu playoff ligy amerického fotbalu. (curfew77)
Reklama