Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

John Malkovich v roli muže, který miloval lehkovážné hrátky s láskou. Americký snímek režiséra Stephena Frearse z roku 1988 je v pořadí třetí adaptací známého francouzského románu Choderlose de Laclose z konce 18. století (počítáme-li i málo známou japonskou verzi z roku 1978). Příběh vikomta Valmonta a jeho lehkovážných hrátek s láskou inspiroval na konci 80. let i režiséra Miloše Formana a ještě dříve v roce 1959 francouzského režiséra Rogera Vadima, který natočil stejnojmenný snímek s Gérardem Philipem v hlavní roli. John Malkovich v roli Valmonta se pustí do hry plné exaltované vášně s nevinnou paní de Tourvel. Píše jí dopisy a nevynechá jedinou příležitost k vyznání lásky. Nechce však skutečný cit, ale pouze svést kouzelnou ženu. Do krutého plánu navíc vstupuje i protřelá markýza de Merteuil. Nikdo z trojice netuší, pro koho se nakonec stane pohrávání se sexem a láskou osudné. V dalších rolích zazáří Glenn Closeová a Michelle Pfeifferová. Snímek byl oceněn třemi Oscary za scénář, výpravu a kostýmy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (265)

Sidonka 

všechny recenze uživatele

V minulé anotaci jsem mluvila o hrách, které jsou jedním z nejstarších způsobů lidské interakce. Zatímco "Sekretářka" je navzdory S/M pozadí hra laškovně zábavná a svým způsobem křehká a něžná, kde se hraje s poměrně otevřenými kartami, "NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI " jsou naopak plné drsných intrik a nečestných manipulací, kde jedni lidé neuznávají potřeby ostatních. Cynické pohrávání si s láskou, v níž se oběti stávají figurkou na šachovnici, má především posloužit pomstě, ukázat něčí schopnosti, strategické myšlení a přelstít protivníka. Jde už spíše o boj mezi lidmi a poměřování sil než o přijatelnou zábavu. Do hry o čísi přízeň a plnění zadaných úkolů, které mají pouze zajistit čísi prospěch, jsou postupně vtahováni všichni nevinní lidé v okolí, netuší že jsou prostředníky k dosažení cíle a rozhodně se věci nedějí k jejich vlastnímu prospěchu.Tyto přemrštěné, bezohledné tahy na šachovnici plné nesvobody (Valmont plní markýzinu výzvu a úkoly) mají podobu dramatické tragédie. Chladnokrevnost nadprůměrně inteligentních ( emočně inteligentních), zkušených a nepatřičně znuděných pánů, kteří oplývají navzdory všemu charismatem, až diváka děsí. Psychologie postav je přesvědčivá, hry "kdo z koho" z lidského repertoáru nevymizí. Původně přátelské půtky mezi vikomtem a despotickou, navenek laskavou markýzou, kterými si zpočátku měli krátit dlouhý čas a dočkat se pouze jedné pomsty, se zde zmíněným protagonistům vymstí. Markýza je veřejně zostuzena a dostane se jí tudíž nejvyššího možného trestu, ztráty postavení, osamocení, důležitost vlastní osoby byla pro ni vším. Nejednala nezávisle, jako každý padouch měla své přisluhovače, ať už dobrovolné či nicnetušící. Valmontova vášnivá povaha a náklonnost k ženám se dá ovšem ještě pochopit, Malkovich odvedl skvělou práci,nakonec i upřímné city a navíc se sám stal markýzinou obětí.Odkaz tohoto zfilmovaného románu zůstane platným napořád a doufám i varovným příkladem toho, že nic, ani silové psychologické hrátky mezi lidmi, se nemají přehánět. Spojí-li se inteligence s absencí morálních zábran, vede to většinou k výhře talentovaného šťastlivce na úkor všech ostatních. Proto i my si dejme pozor na to, s kým si zahráváme, protože hry s ohněm mnohdy dobře nekončí. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Prohra s Valmontem k. o. Glenn Close je pouze zajímavá, John Malkovich je dobrý intrikán, ale není to úplně ono. Keanu a Uma jsou strašní, takže jako velice dobrá mi vychází jen Michelle Pfeiffer, kostýmy a dech beroucí hudba. Někdy poslouchám jen zvukovou složku filmu a je mi blaze. ()

Reklama

playboxguest 

všechny recenze uživatele

Já, smrádě současnosti, jsem asi už holt rozmlsaná moderní verzí od Kumblea. Prvních dvacet minut jsem nedělala nic jiného, než že jsem si v hlavě srovnávala rozložení postav, tzn. kdo tady hraje postavu Selmy Blair, Witherspoonky atd. A jakmile jsem si dala jména dohromady, nedaly mi tyhle známosti už nic víc, než jen přesvědčení, že Malkovich je pan herec, Close je na svou roli poněkud stará a bez sexappealu, to samé Pfeifferovka, která mi daleko víc šik připadala v Batmanovi, že Reeves zamlada vypadal jak holčička a že Ethan Hawke byl svého času opravdový "lucky bastard". Ano, tenhle film je opravdu jen o obsazení, které je opravdu slušné a ať už tu kdokoli jakkoli vypadá, skvěle hrají všichni, nic víc mi ale nedal a já už si ho podruhé taky nedám, to zase radši poběžím do spárů rozmazleného Beverly Hills, v němž se Madame de Merteuil vášnivě upíná ke svému křížku. 60% ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Zhlédnuto bezprostředně po dočtení stejnojmenné Laclosovy předlohy. Výrazně lepší než Vadimova volná adaptace z r. 59, přesto jsem se ani zde neubránil nemalému zklamání. Tento Frearsův film mě utvrdil v mém podezření, že každá filmová adaptace Laclosova textu, byť by byla sebevíce věrná své předloze (jako v tomto případě), musí vždy zákonitě vyznít jako nesnesitelně zjednodušující. Pokud by to bylo možné nějak kvantifikovat, pak se musí dojít k tomu, že v tomto filmu není možná ani desetina toho, co ve slavné románové předloze. Její mimořádně sofistikovaná epistolární forma a doba vzniku před více než 200 lety jsou v mých očích spolehlivou pojistkou toho, že každá filmová adaptace nikdy nepřekročí její stín a nebude ničím víc než kostýmní historickou podívanou, která bude v první řadě víc než čím jiným především svědectvím o době svého vzniku. Nejinak je tomu u tohoto filmu, jemuž příklon k dobovému způsobu natáčení historických filmů dokonce vynesl 3 Oscary. Odmyslí-li si člověk všechno to historické pozlátko, vyjde mu však otázka, proč vůbec točit filmy podle knihy, kterou většina současníků stejně nečetla - a kterou znají paradoxně právě jen díky jejím moderním filmovým adaptacím. Současnost skýtá tisíc a jeden lepších námětů k zfilmování, za sebe proto nemám problém prohlásit, že mě tento typ žánrové podívané přijde odtažitý, afektovaný a v podstatě zbytečný. Tak na mě působí i herecké výkony protagonistů většiny rolí v tomto filmu, především pak u Glenn Close, která mi nad to přijde mimořádně ošklivá a z každého záběru na její tvář na mě šly skoro mdloby z fyzické nevolnosti. Je to v první řadě moje obeznámenost s předlohou, která mi nedovoluje hodnotit výše než 3 hvězdami, a snad jediné, co mě zde potěšilo, je výkon Michelle Pfeiffer, která podle mě jako jediná z herců typově odpovídá své postavě. Nemám z toho filmu jednoduše dobrý pocit, vážně ne. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších romantických filmů - 100 Greatest Romance Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Intriky a vášně na šlechtických sídlech. Více sexuálnější, více propracovaný, se silnějším zakončením, ale bohužel také o poznání nudnější film než Formanův Valmont. Mladičká Uma Thurman je sladká, Malkovich, Pfeifferová i "Cruella" Closeová zase skvěle hrající. A "Neo" Reeves zatím hraje druhé housle. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=FbB2oBlP2uI ()

Galerie (118)

Zajímavosti (11)

  • Román Choderlose de Laclose „Nebezpečné známosti“, podle kterého byl film natočen, byl v době vydání tak skandální, že ho Marie Antoinetta musela mít ve své knihovně zakrytý, aby nikdo nepoznal jméno autora nebo název. (Vlado666)
  • Po tomto filmu se Uma Thurman zděsila, když zjistila, že je pokládána za sexysymbol. Načas opustila USA a řadu rolí odmítla jen proto, že předpokládaly půvabný vzhled. (Aknah)

Související novinky

Hollywoodské hobby? Prznit klasiky

Hollywoodské hobby? Prznit klasiky

02.06.2006

Filmaři v Hollywoodu se nejspíš rozhodli plýtvat všemi možnými zdroji na většinou nepotřebné a obvykle nepříliš kvalitní remaky. Ostatně co fungovalo už jednou (dvakrát atd.), bude fungovat o… (více)

Reklama

Reklama