Epizody(10)
Obsahy(1)
Sériový vrah zanechal telo svojej obete uprostred mosta Öresund, ktoré rozdeľuje Dánsko a Švédsko. Prípad dostala na starosti švédska svojrázna a arogantne svojská policajtka Saga (Sofia Helin) a dánsky detektív Martin (Kim Bodnia). Podarí sa im dolapiť šialenca, ktorý sa vyžíva v pozornosti obyvateľstva oboch národov? (*CARNIFEX*)
Recenze (86)
Velmi dobrá série, která dovede zaujmout každého, kdo má rád detektivky. Tahle je severská, tak je i docela drsná, ale především má velmi dobře vystavěné postavy. Oba dva ústřední detektivové jsou prostě dobří, dokonale se k sobě nehodí a dokonale jim to funguje. Jen ten děj mě dovedl ve svém odhalení trochu lehce zklamat. Čekal jsem, že to bude ještě o něco promakanější a překvapivější. I tak ale seriál snadno udrží divákovu pozornost. ()
Co bychom si bez těch Seveřanů a jejich depresí počali? Most, který přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. A přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvá žena. A nebude jedna. Hranice dvou států, dvě oběti, dva vyšetřovatelé. Oba totálně odlišní. Chladná a patologicky racionální Švédka a bodrý a lidský (i záletný) Dán. Výsledkem je žánrový klenot a televizní pojem, který mi dosud unikal. Vrah (zdatný manipulátor) je vždy o krok před policií, nedělá chyby a jsem rád, že jsem mu mohl být s rozdílnou dvojicí v patách. Poukazuje na neduhy současné společnosti a dává jí mnohé za vinu. Zároveň budí zájem u veřejnosti, pojmenovává témata, která obě země sužují: imigranti, lidé na dně sociálního systému, násilí ze strany policie, mizerná péče o psychicky nemocné. První polovina série je značně zamotaná, druhá pak výtečně vyšponovaná a vygradovaná. Atmosféra, napětí, šedivý vizuál, gradace, herecké obsazení a velmi propracovaný scénář. I odvaha činit radikální rozhodnutí u ústředních postav (viz úplný závěr). Klobouk dolů. ()
Na vlně severských krimi, včetně zeleno-hnědo-šedo-namodralého tónování, určité rozvážno/rozvláčnosti, ale navíc s přidanou hodnotou - Saga Norénová! Sofii Helinové, která je až roboticky bezemoční a v Porche Carrera, průjmové barvy přejíždí mezi Švédskem a Dánskem chytat a nahlašovat zločiny a přestupky..., Kupodivu, lze jí uvěřit i úpornou snahu naučit se lidským citům. Bez parťáka Martina by ale těžko dosáhne nějakých pokroků. V 1. sérii je příliš dokonalý "padouch"(milimetrová přesnost na mostě nebo: v zásahové uniformě čekal před sklepem obchodu na osvobozeného poldu jak dlouho asi?). ()
Názorný příklad toho, jak světově uznávaný český dabing dokáže zkazit překvapení a pointu. Hrozně mě to naštvalo a ovlivnilo pak můj celkový dojem a hodnocení první série. Je to samozřejmě typicky severské, napínavé a jako snad u každé severské detektivky vystupuje zajímavá postava s křestním jménem Saga. Navzdory zklamání s překvapením byly poslední dva díly i tak strhující a snad se něco podobného nebude opakovat v druhé sérii. ()
tak nám Sága, socialně slabší souputnice, skoncovala s 10dílnou ságou o saqva sentimentální vysírce. Mosty rády padají. A tenhle seriál je podobný, na počátku solidní konstrukce, ke konci jen chatrná slupka. Most je přesně ten typ seriálu, na němž mi něco neskutečně vadí. Nejde jen o Sagu, u níž absolutně nechápu, čím by jako že měla být zajímavá. Takovou neskutečnou osobu můžete vidět opravdu jen v televizi, no proto mi vadí a neshledávám na ní nic zábavného ani originálního. Totéž bohužel na většině postav seriálu. Ale největší problém je tradičně s padouchem. U novodobého Sherlocka Holmese jsem Moriartyho tak nějak bral jako součást celé té zábavné taškařice, ale tady? Superman. Týpek, co má pod palcem úplně všechno, k dispozici každou informaci, někdy i na platformě telepatie, vždy krok před policajty. Nene, prosím vás, už je toho moc. Navíc také nemám rád scénáře typu: "Nechceš si o tom promluvit?" "A o čem" "No o tom." "A o čem jako?" - v podstatě prázdné věty, které děj nijak neposunují ani nerozvíjejí. Bylo jich tu mnoho. Most tudíž trpí dalším nedostatkem podobných počinů - je hrozně natahovaný. Nevyužitý potenciál. Nebo jinak řečeno - mělo tohle vůbec nejaký potenciál, pokud to opisuje od jiných? Od koho, to tu pozná každý. Když opíšu písemku od spolužáka, zasloužím si taky jedničku? Ten konec a celé vyznění si prostě 10 dílů nezasloužilo... ()
Galerie (99)
Photo © Danmarks Radio (DR)
Reklama