Reklama

Reklama

Velikáni gotiky: Dosáhnout k nebesům

(TV film)
  • Německo Kathedralen: Zwischen Himmel und Hölle (více)

Obsahy(1)

Vydejte se s námi na cestu zpátky v čase na staveniště nejkrásnějších a nejtajemnějších evropských budov - gotických katedrál v Sens, Canterbury, Chartres a Kolíně nad Rýnem. Tyto „Evropské pyramidy“ nebo „Pilíře Země“ nás dodnes ohromují a inspirují. Půjdeme po stopách mistrů stavitelů, géniů své doby, a prozkoumáme jejich schopnosti a znalosti, jimiž předběhli své současníky, kteří věřili, že uzavřeli smlouvu s ďáblem. Na základě osobních příběhů několika historických postav budeme také vyprávět o řemeslnících a obyčejných lidech, kteří tato mistrovská díla vybudovali s nasazením života na tajuplných a mimořádně nebezpečných staveništích - zčásti proto, aby si vydělali na živobytí a zčásti kvůli tomu, aby učinili Bohu zvláštní službu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (4)

Teachman 

všechny recenze uživatele

Tento televizní dokument je vhodný nejen do hodin dějepisu. Žáci se při něm mohou dozvědět o gotice. FIlm by však mohl být kratší. ()

anatheman 

všechny recenze uživatele

Při tvorbě tohoto "dokumentu" musela tvůrcům na hlavu spadnout nějaká ta fiála, jinak si nedokážu odůvodnit to, že mohlo dojít k tolika blbostem. Začnu některými faktickými chybami. Autoři zřejmě tak docela nepochopili, jaký je rozdíl mezi termíny katedrála a gotická katedrála. Je zde tvrzeno, že chrám v Sens je první gotickou katedrálou, protože je zároveň hlavním chrámem (arci)biskupství. To je ale chybné. Architektonický termín gotická katedrála označuje gotický chrám s náročnou výzdobou, který může obsahovat prvky jako transept, věnec kaplí, triforium, vnější opěrný systém apod. A tyto náležitosti již měl starší chrám v Saint Denis, který v dokumentu není označován gotickou katedrálou, protože byl součástí opatství. Jinak je pravda, že samotný termín katedrála (bez atributu gotická) označuje hlavní (arci)biskupský kostel, ale jak je patrné z mých předchozích vět, v "dokumentu" došlo k podivnému překřížení pojmů. Dále nepochopím to, že tvůrci při rekonstrukci Clermontu si nevšimli toho, že zvolený ilustrační interiér je zaklenut prokazatelně gotickou křížovou klenbou. Tato skutečnost působí přinejmenším trapně, když je nám sebevědomě předkládáno, že zdejší koncil se konal půl století před výstavbou prvních gotických staveb. Dále je při rekonstrukci požáru původní románské katedrály v Chartres zobrazován hořící současný gotický chrám a detaily jsou přitom zároveň kladeny na ohněm prosvětlená okna, jež jsou orámována lomeným obloukem s gotickými kružbami a vitrážemi. Nepochopitelné. A těchto nepravd je možno nalézt mnohem více. Dále informační hodnota "dokumentu" je minimální. O katedrálách samotných se divák skoro nic nedozví. Jenom něco málo povrchně o architektech, ale to nestačí. No a snad nejhorší je to, že celá stopáž je vatovitě vyplněna pseudokecy od přítomných "titulů". Jsou to takové ty archetypy kecalů, co jsou schopni jednoduchou triviální věc rozvést do pavučiny rádoby erudovaných myšlenek, kterým snad ani oni sami nerozumí nebo nevěří. Za zajímavost také stojí, že v pasáži o katedrále v Kolíně jsou použity útržkovitě materiály z výborného dokumentu (opravdu bez uvozovek) Kolínský Dóm (2011), kde zmíněné myšlenky měly možnost se rozvinout a následně dávaly mnohem větší smysl. ()

Reklama

MTHRFCKR 

všechny recenze uživatele

Stopáž dokumentu je v protipólu informační hodnoty vážně morbidní. No a ty informace, když už to teda mám zmínit, taky stojí za starou bačkoru. To Sain Denis je imho považován za první gotickou památku. ()

Galerie (5)

Reklama

Reklama