Reklama

Reklama

Cela smrti Warnera Herzoga

(seriál)
  • Česko Werner Herzog v cele smrti (více)
USA / Velká Británie / Rakousko, 2012, 8x52 min

Tvůrci:

Werner Herzog

Režie:

Werner Herzog

Scénář:

Werner Herzog

Hrají:

Werner Herzog (průvodce)
(další profese)

Obsahy(1)

Jednotlivé díly:

Rozhovor s Jamesem Barnesem Werner Herzog hovoří s vězněm Jamesem Barnesem, který je za mřížemi za vraždu své manželky. Ve vězení se však doznal k hroznému znásilnění a vraždě další ženy.

Rozhovor s Lindou Cartyovou Režisér Werner Herzog se setká s Lindou Cartyovou, vězeňkyní v cele smrti, která byla odsouzena za vraždu Joany Rodriguezové, již údajně zabila, aby jí ukradla čtyřletého syna.

Rozhovor s Josephem Garciou a Georgem Rivasem Werner Herzog hovoří s Josephem Garciou a Georgem Rivasem. Přestože byli oba odsouzeni za odlišné zločiny, jejich životy se vzájemně propojily, když se pokusili o útěk z vězení.

Rozhovor s Hankem Skinnerem Werner Herzog hovoří s vězněm Hankem Skinnerem odsouzeným na 18 let za to, že k smrti ubodal svou přítelkyni a její dva mentálně postižené syny. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (9)

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Hodnotím vysoko najmä z dôvodu priameho kontaktu s páchateľmi, čakajúcimi na trest smrti, ktorý sa priamo vyjadrujú k svojim skutkom, respektíve pocitom. Žiadne domnienky ako v iných spracovaných dokumentoch, kde sa samotné prípady ohavných činov vyobrazujú na základe vyšetrovania polície, či pravdepodobností. Takto to mám radšej ... ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Tady jsou všichni nevinní, tos nevěděl?... Ještěže mají dost času na tom trvat... Tedy až na Jamese Barnese, ale toho omlouvá poctivý delikventní základ z rodiny a jakás takás odpovědnost za své činy, ale i přes solidní dojem, který vzbuzuje, bych si dvakrát rozmyslela, jestli státu Florida ušetřím výdaje za injekci, protože člověk, který si, řekněme, při procházce vyhlíží místo vhodné k zahrabání potencionální mrtvoly, by neměl dál přispívat k zesilování skleníkového efektu přesto, že je přesvědčen, že jeho popravou se svět nezmění k lepšímu. U Hanka Skinnera to jednoznačně posral právník, ale v jeho prospěch zase hovoří místo bydliště zvané Pampa, tam já bych asi taky vraždila. Ale i když ho mimo jiné musel usvědčit jeho upřímný cynický smích, který by mohl u soudu zastupovat jakýkoliv předmět doličný, na výčitky svědomí nemá patrně čas pro samu lítost nad tím, že bez persony jeho formátu budou dál existovat krásy světa, které tak poeticky popisuje v zážitku přepravy do cely smrti... no ale myslím, že tu generálku na popravu si vyžral stejně, jako svou poslední večeři. Proti Lindě Cartyové se mi ovšem zdají být ti drsňáci o ligu níž, ať už motivy skutků a promyšlením zločinů, jakož i přístupem k převzetí odpovědnosti... o lítosti nemluvě. Verdikt - udělejte svou práci, doktore, protože oni tu svoji už odvedli. Zajímavý dokument, i když jsem od Wernera Herzoga čekala víc. ()

Reklama

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Za mě je tenhle projekt prostě kulervoucí nářez.. Jestli mi u “Into the Abyss“ trohu vadilo, že je to celé trochu zdlouhavé, tak tady tomu přísná televizní minutáž jen prospěla. Werner navíc na celé téma nazírá dost neotřelým pohledem a nezasekává se jen nad nabízející se a emotivní polemikou pro/proti trestu smrti. Představované osoby se nesnaží hájit, ani se nesnaží omlouvat či zlehčovat jejich činy. Na každého z nich nahlíží s obrovským respektem (což neznamená, že je má rád), jako na živou bytost zápasící s extrémní životní situací. Přestože se ( i jako odpůrce trestu smrti) nesnaží o žádnou prvoplánovou agitku, jeho poukazování na procesní chyby, opomenutí, nedůslednosti, absurdity atd je více než na místě. Nesnaží se říct “Zrušte trest smrti!“, snaží se říct “Když už trest smrti provozujete a chcete i nadále provozovat, dělejte prosím všechno pro to aby se každému odsouzenému dostalo plnohodnotného a férového procesu!“.. a to rozhodně není žádný zcestný apel. S01E01=James Barnes. Někdo tu v komentech sarkasticky poznamenává, že je zvláštní jak Herzog naslepo narazil na samé nevinné odsouzence. To je samozřejmě blábol, protože už první James Barnes (jako později i řada dalších) své zločiny bez velkých vytáček přiznává. Není tady pochyb o tom jestli je nebo není sériovým vrahem, ale už méně je jasné jestli je to opravdová nelidská a bezcitná zrůda kterou je pro dobro všech potřeba zabít, nebo jestli jde spíš o těžce psychicky nemocného člověka a výplod nefunkčního sociálního a rodinného zázemí, který by zasloužil odbornější pozornost.... Každopádně je to ale pozoruhodný charakter a Werner si pro start své série nemohl vybrat lépe. S01E02=Linda Carty. Tady už jde o značně tvrdší oříšek. Příběh Lindy Cartiové je totiž z obou stran pohledu tak ujetý, absurdní a nesmyslný, že pro třetí osobu je nemožné celou věc spravedlivě rozklíčovat. Na jednu stranu je Linda nesympatická osoba která zní, že snad neumí říct větu bez lhaní (a které to lhaní moc nejde), ale na druhou stranu, protipříběh (tozn. Verze kterou soud uznal jako pravdu) je úplně stejně na hlavu a smysl moc nedává.. Plus fakta, že k celé věci nebyla přizvána britská strana (Linda má britské občanství) ani agenti z protidrogového (pro které Linda prý opravdu pracovala, přestože jak jsem jí slyšel o tom začít tak jsem se smál jejímu “lhaní“ :/ )....... Hele, nevím nevím..Tady nemám odvahu soudit. Z mého pohledu jde o nejslabší díl protože se více než o Lindu zajímá o zmapování jejího složitého případu. S01E03=Joseph Garcia, George Rivas. Tentokrát tu máme hned dva chlapíky které pojí jeden zločin. Evidentně vysoce inteligentní bandita gentleman Rivas, který si za dva přepadené a vyloupené obchody (bez krveprolití a zranění) odnesl 15 doživotí (protože ve státě Texas dostanete tolik doživotí kolik lidí je zrovna v obchodě :/ ). A Joseph Garcia, který v trošku nejasné potyčce ubodal v neoprávněné sebeobraně svého známého. Tihle dva a pět dalších vězňů se rozhodli, že ve vězení neshnijí. Takže vypracovali a následně realizovali útěk z vězení tak promakaný a napínavý, že by jim ho mohl závidět nejeden film na dané téma. I když útěk vyšel krásně podle plánu (bez obětí a vážnějších zranění), následná loupež stála život jednoho policisty... No a protože v Texasu dostávají trest smrti všichni spolupachatelé (přestože zabíjel jen jeden), vychází to tady “férově“ 1:7 :/ To už z mého pohledu neobhájí ani onen biblický argument “Oko za oko...“ (i když ani tahle starozákonní pasáž nepatří k Ježíšovu učení-jak Werner pohotově poznamenává v jednom z předchozích dílů)... Hlubokou lítost kterou oba v rozhovorech projevili jim já osobně věřím... S01E04=Hank Skinner. Ať už Hank daný čin spáchal nebo ne, je bezpochyby, že jeho proces nebyl dostatečně důsledný a spravedlivý. Je jen dobře, že se mu povedlo svůj případ znovu otevřít a předložit další relevantní důkazy.. Tady by mě opravdu zajímalo jak výsledky DNA dopadly a jaký to mělo vliv na rozsudek... Více než případ samotný se zde ale Werner zaměřuje na Hankovu zkušenost s popravou, která byla odvolána 20minut před startem a Hank si tak –až na onu definitivní tečku- prošel celým procesem... PS:Onen hankův šílený smích, který tu někdo cynicky zmiňuje, bych viděl spíše jako výsledek sedmnácti let v cele smrti a dvou odložených poprav, než důkaz toho, že je to šílený zabiják... S02E01=Robert Fratta. Povrchní jako Fratta sám. Tentokrát Werner narazil na hodně solidní obrannou zeď. Cynik by (možná trefně) poznamenal, že Herzog pravděpodobně ani neměl moc šanci v daném časovém úseku dostat z tohodle narcisistního koprofila nic víc než pár pseudo-utopistických náboženských vizí a spoustu žvanění o svém těle a těle své ženy. Nedostatek hlubšího materiálu z rozhovoru z Frattou se tak Werner více či méně úspěšně snaží dohnat rozhovory se zbytkem jeho rodiny a několika známými... Samotný případ není příliš záživný a v rámci předložených informací docela jasný... Možná poprvé jsem měl pocit, že Werner vaří trošku z vody a neví čím těch 40minut smysluplně zaplácnout. S02E02=Darlie Routier. Další případ ve kterém nedává smysl verze obhajoby ani obžaloby. Čistě z důkazového hlediska se o vině Darlie vskutku nedá moc pochybovat, ale na druhou stranu občas platí pravidlo, že součet jednotlivých faktů nemusí nutně vykreslit pravou podobu reality. Video s pěnovým sprejem z mého pohledu není zase až tak nepochopitelné aby na jeho základě musela být porota zpracovávána až k vynesení nejtěžšího trestu. V tomhle bodě Werner snad poprvé za 6 dílů ostřeji projevil svůj nesouhlas a já se mu moc nedivím... Pokud se ale věci opravdu staly tak jak obžaloba popisuje, tak je Darlie zatím bezkonkurenčně největší psychouš sérií Death Row.. S02E03=Blaine Milam. Prokurátor chladně vysvětlující, že člověk který je schopný zabít jiného člověka vlastně není lidskou bytostí a proto ostatní (kteří se za lidské bytosti označují) mají právo a povinnost takovéto lidi “eliminovat“ je v mých očích děsivější ( a nedivím se, že Werner už podruhé vyjádřil nesouhlas) než poloretardovaný Milam, který v tahu pasti texasského “No Future“ života a své vypsychované přítelkyně spáchal čin tak ohavný a nesmyslný, že ani on sám neví proč a jestli vůbec ho spáchal.. Zprvu mi zde Wernerovo pídění se po podobě onoho údajného zla/démona/satana připadalo trošku jednoduché a snad až výsměšné, ale s odstupem asi chápu, že v tomhle případě, kde neexistuje sebeméně smysluplný motiv a vlastně i vrah je ve výsledku obětí (tím nemyslím trest smrti) není možná od věci hledat za tím vším princip jakéhosi vyššího zla....S02E04=Douglas Feldman. Pro zakončení druhé série si Herzog vybral jeden z nejzajímavějších charakterů a je znát, že i jeho osobně nepokrytě fascinuje. Nezvladatelné dítě závislé na drogách(už v 9-10letech), chovanec polepšovny, mladý vězeň, následně vynikající student prestižní univerzity, člověk s velmi dobře placeným, odborným zaměstnáním, cestovatel, dobrodruh... a nakonec vrah. Z celého vyprávění je zřejmé, že přes barvitý život plný různých poloh a intenzit, mu něco uvnitř zabránilo na celé té cestě najít jakýkoliv uspokojivý smysl. Nenašel boha ve kterého by mohl věřit, nenašel zaměstnání které by ho uspokojilo, nenašel drogu na které by stálo za to být závislý, nenašel zemi ve které by se chtěl usadit, nenašel lásku... nic... S takhle nihilisticky rozehranýma kartama bylo jen otázkou času kdy se věci zvrhnou. Feldman se nevymlouvá –přestože indície naznačují, že podrobné psychologické vyšetření by odhalilo nejednu polehčující poruchu- a je připraven (ikdyž nerad) na svou transformaci v biomasu..... Hodně silná story. () (méně) (více)

MartinNDL 

všechny recenze uživatele

Možná, že vězení je plný nevinných a Café au lait metaforou pro sex s černoškou. Herzog se ale neptá skupinky vyholených, co dostali dávku proudu od ČEZu zdarma, jestli tu svoji klukovinu skutečně provedli. Kde je hranice mezi chybou, co si můžeš splatit nějakým tím veřejně prospěšným zametáním, čtením bible a klikováním v rafanským oblečku a za co tě usmaží do nezdravý barvy kuřete z KFC? Chcete vědět, kdy a jak umřete? Podle mě nevhodná otázka Herzoga. Moje updatovaná verze zní: "Pokud ti řeknu, že tě popravím 29.8. 2023 budeš asi ten den nesvůj, ale budeš díky tomu vědět, kdy umřeš? Sympaticky chladný dokument. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Rozhovor s Jamesom Barnesom: Silný matroš. Nenadarmo sa vraví, že žiadna fikcia nenahradí zdokumentovanú realitu. Werner Herzog zaujímavým spôsobom približuje portrét odsúdeného, pravdepodobne sériového vraha Jamesa Barnesa. Čakáte polemiku, morálnu dilemu, pochybovanie o vine či nevine? Nedočkáte sa. Herzog chladne, ale s citom pristupuje k možnosti spovedať človeka, ktorého by toľko ľudí rado videlo visieť na oprátke. Necháva voľný priestor tomu, čo chce povedať, zároveň ho však otázkami vedie cestičkami, akými potrebuje. Kto je to James Barnes, ako sa cíti pri vyčkávaní na smrť, ako pri spätnom ohliadnutí sa vidí svoj život? Čo si myslí jeho sestra, ktorá by ho rada videla, ale jej dávne priestupky jej to nedovoľujú? Aký je rozdiel medzi priznaním a oľutovaním skutkov na súde? Aj to sú jedny z otázok, ktoré víria odsúdenému, Herzogovi i divákovi hlavou. Alebo koľko ľudí vlastne James Barnes zabil - a čo to zmení? A vôbec, aký zmysel má človeka, už odsúdeného na život medzi štyrmi stenami a radou mreží, zabíjať? Zmení to snáď svet k lepšiemu? Pri tom všetkom ale Herzog nezabúda ani na svoj pôvod, a tým pádom nielen vzťah k americkej justícii, ale aj osobnému názoru na trest smrti ako taký. 85% ////////// Rozhovor s Lindou Cartyovou: Niečo celkom iné, než predchádzajúca látka. Miesto údajného zločinu v afekte sa tu stretávame s komplikovaným prípadom premysleného plánu únosu a vraždy za účelom získania dieťaťa. Obvinená je bývalá drogová dílerka Linda Carty, ktorá na mnohých prípadoch spolupracovala s DEA, a mala si najať niekoľkých ľudí z ulice, prevažne dílerov, aby jej pod falošnou zámienkou veľkého objemu drog v dome Joany Rodriguezovej pomohli uniesť ju aj jej dieťa. Prípad je ešte komplikovanejší - mŕtvola Joany Rodriguezovej a jej ešte živé dieťa (novorodenec, v obsahu mylne uvádzaný ako štvorročný syn) sa našli v kufre auta a v aute, ktoré boli napísané na meno Lindinej dcéry - navyše jedno z nich bolo len požičané. V tomto príbehu ide o niečo iné - Linda Cartyová nehľadá cestu k odpusteniu, ale neustále tvrdí, že je nevinná, ne mieste činu nebola a autá chlapom len požičala. Jeden z komplicov vo väzbe však tvrdí opak. Navyše je celý prípad veľmi podozrivý (dalo by sa povedať až zmanipulovaný) - Linda ako britská občianka na súde nedostala zvyčajnú podporu zo strany Veľkej Británie a bol jej pridelený obhajca, ktorý sa ju ani nesnažil obhajovať, dokonca ju naviedol spolu so sudkyňou k tomu, aby nevypovedala. Navyše Lindin známy z DEA, s ktorým často spolupracovala, rovnako nebol vypočúvaný, i keď Linda o jeho prítomnosť požiadala hneď po zatknutí, a on sám tvrdí, že by niečoho takého nikdy nebola schopná. Lenže samotná Linda vystupuje až príliš uhladene, dokonalo a zo všetkého vie vo svojich odpovediach vykľučkovať, čo ju tiež stavia do podozrivého svetla (a je výnimočná fabulátorka, ako ukazuje pasáž, kde rozpráva o schopnostiach, ktoré ju predurčujú a zaručujú jej úspech pri infiltrácii do drogových gangov). Tak mi teraz povedzte, či je vinná, alebo nie. Ja nemám ani poňatia. A to ma desí. 90% ////////// Rozhovor s Josephom Garciou a Gerogeom Rivasom: Zatiaľ najslabšia spoveď, možno tým, že, ako práve Herzog hovorí, tu v Garciovom prípade ide o drsné vyvrcholenie všedného dňa. Účinok je oslabený aj nutnosťou rozdelenia medzi dvoch väzňov, zároveň ho však podrýva aj Rivasa, ktorý na kameru neprestajne hrá a recituje perfektne naučené frázy, ktoré mu ani Herzog sám zjavne neverí. V tejto epizóde sa preto divák horšie orientuje a netuší, čo si má zobrať a čo nechať prešumieť, ani tvorcovia mu to neuľahčujú premyslenejšou distribúciou informácií. Proste to nie je ono, a ani samotný portrét nemá takú silu, ani atraktivitu ako predchádzajúce. Stále je však nepríjemne autentický. 70% ////////// Rozhovor s Hankom Skinnerom: Opäť dosť iný pohľad, za čo môže najmä osobnosť samotného Hanka Skinnera a všetko, čo zažil. Herzog napĺňa definíciu rozlúčkovej epizódy a komentárom i obrazom sprevádza diváka po ceste na miesto popravy. Miestami naberá až poetický zádumčivý nádych a vnímavo sa snaží vcítiť do duší tých, ktorých čaká posledná cesta. Áno, trochu zbytočne fabulujem, ale obsah tejto časti ma k tomu neustále zvádza. Je to aj samotným Skinnerom, u ktorého síce nie som presvedčený, že trojnásobnú vraždu nespáchal, ale v jeho zjave a vystupovaní je niečo, čo napriek jeho dlhším monológom a prehnaného vnárania sa do hĺbky jeho prípadu na mňa pôsobí až očistne. Akoby bol ten človek skutočne silne poznamenaný tým, že už bol raz tak blízko smrti, ktorá postihla aj jeho mnohých spoluväzňov, prešiel si všetkým, čo tomu predchádza a v poslednej chvíli bol vrátený ako mávnutím čarovnej paličky späť do ošumelej cely v stráženej väznici. Jednoducho človek, ktorý vie viac, než my ostatní a vie aj to, čo by radšej nevedel - dokázal sa s tým však vyrovnať a, paradoxne ku svojim snahám o dokázanie neviny, premýšľa o tom, že by možno smrť bola lepšou voľbou ako návrat medzi štyri steny a mreže, z ktorých niet úniku. Diel ako stvorený pre mňa, ale pocitovo mi tam čosi chýbalo - a možno bolo tých opisov svetskej krásy až príliš. 80% ////////// Ako celok je Herzogov dokumentárny počin možno osobnejším, než sa zdá. Akoby sa snažil rozšíriť si obzory a prehĺbiť svoj vlastný názor, ktorý konfrontuje s ľuďmi v bezvýchodiskovej situácii, proti ktorej je on zásadne proti. Každopádne je to zaujímavý pohľad na tému, ale pritom často objektívnejší, ako by sme si mohli myslieť. A to je preň zásadné rovnako, ako Herzogova otázka, ktorú rieši vo svojom komentári MartinNDL. A ja s ním musím súhlasiť. Zaokrúhlený priemer: 80% () (méně) (více)

Galerie (7)

Reklama

Reklama