Obsahy(1)
Sám sebe považoval především za malíře historických výjevů, za jeho nejvýznamnější odkaz však dnes jsou považovány především portréty. Jeho schopnost sloučit dva protipóly, tradicionalismus a novátorství, dávala a dává francouzskému malířství neustálé podněty. Jean A.D.Ingres (1780-1867) jako ctitel Raffaelův a vyznavač ideální krásy v umění, ale i jako dokonalý pozorovatel skutečnosti povýšil kresbu na prvořadý prostředek k uměleckému uchopení světa. Kresba se stala kostrou v jeho díle, a ačkoli byl i výborný kolorista, o barvě rád mluvil jako o zanedbatelné ozdobě,a jako učitel tedy vštěpoval žákům především kresbu. Patřil ke generaci, jejíž tvůrčí rozpětí i životní ambice se pohybovaly v širokém rozpětí mezi klasicismem a romantismem. Se svým učitelem Jacquesem-Louisem Davidem sdílel obdiv k antice a snahu o racionální řád a harmonii ale vzory pro svou tvorbu hledal - v souladu s tehdy novým cítěním v přírodě. Většinou maloval portréty, historická a mytologická témata. Portrétoval mnoho svých vynikajících současníků, jako Cherubiniho, Paganiniho, Gounoda, Napoleona I. či Liszta a v charakteristických typech zobrazil tehdejší francouzskou společnost. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (1)
Nápad jít na Ingresa-výtvarníka přes Ingresa-hudebníka a hudbymilovníka se ukázal být šťastný. Zprzněná výslovnost jeho příjmení (stejně jako Cherubiniho) v českém komentáři, která nás jako leitmotiv provází celým filmem, není naštěstí předmětem jeho hodnocení, ale i tak si nemůžu odpustit údiv nad polovzdělaností (ne ve smyslu neznalosti jazyka, ale v neschopnosti umět si někde najít pravidla jeho výslovnosti), šlendriánstvím ("... no a co má být, my máme diváky ČT2 na háku..."), ignoranstvím ("... že to ti Francouzi v původním znění vyslovují „Engr“?, no a co má být, nám se líbí „Ángr“..."), hluchotou... či co je hlavním důvodem (pod)úrovně práce diletantů v České televizi, která má přitom zákonem výslovně danou povinnost přispívat ke vzdělanosti. Ještě že se dá vzdělávat i jinde a jinak... -------- V titulcích filmu uvedeno: originální název Le violon d’Ingres; režie Cécile Favier; rok výroby 2005. ()
Galerie (3)
Photo © Česká televize