Režie:
Michael BayScénář:
Ehren KrugerKamera:
Amir MokriHudba:
Steve JablonskyHrají:
Mark Wahlberg, Jack Reynor, Nicola Peltz, Stanley Tucci, Kelsey Grammer, Sophia Myles, Bingbing Li, T.J. Miller, Peter Cullen, Titus Welliver, Victoria Summer (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Automechanik Cade Yager (Walhberg) se snaží uživit sebe a svou dospívající dceru Tessu (Nicola Peltz) opravováním hodně nepojízdných vraků. Zoufale se mu nedaří, ale jen do doby, než se z jednoho roztřískaného náklaďáku vyklube Transformer a zrovna ten nejdůležitější – Optimus Prime. Cade z toho jen těžko může mít radost, protože Amerika se ještě úplně nevzpamatovala ze souboje „hodných" Autobotů se „zlými" Deceptikony, který na konci třetího dílu zlikvidoval půlku Chicaga. Čtyři roky poté jsou všichni zástupci téhle mimozemské rasy na indexu a elitní vědecké mozky se snaží vytvořit pozemské Transformery, kteří by účinněji čelili podobným hrozbám. Z minulosti ale víme, že cesta do pekel bývá dlážděná dobrými úmysly, a jinak tomu nebude ani v tomto případě. To však Cadea příliš netrápí. Zatím. Jako nový lidský parťák toho nejslavnějšího z Transformerů se ocitl nejen v hledáčku americké vlády, ale pronásledují ho i Optimovi krajané. Do toho všeho se jeho dcera zamilovala, s čímž jako otec rozhodně nemůže souhlasit. Čtvrtí Transformers kromě Wahlberga v hlavní roli přinesou ještě jednu zásadní novinku – Dinoboty, což jsou mechaničtí tvorové, kteří vypadají jako prehistoričtí ještěři. Vítejte v transformovaném Jurském parku. (Bontonfilm)
(více)Videa (26)
Recenze (1 142)
Čím víc nad tím přemýšlím, tím míň bych si vlastně stěžoval. Transformers nám totiž už třikrát ukázali, jak chtějí vypadat, a těžko se to někdy změní. Takže tu jednoduše máme čtvrtou dávku ohlušujícího bombardování epickou akcí, ve kterém se ztrácí příběh, postavy a vůbec všechno, co byste měli požadovat od plnohodnotného filmového zážitku. Transformers: Zánik tak vážně není nikterak kompaktní podívaná. Pokud ale i počtvrté přistoupíte na to, že se Michael Bay drží čistě sequelového pravidla "víc, víc a VÍC", mohli byste z kina odcházet docela spokojení. Ano, logika, vyváženost a bohužel i rytmizace akce zase letí oknem, takže je tenhle polorestart hlavně ke konci dost ubíjející. Pozitiv ale na druhou stranu není málo a patří mezi ně jak lépe vykreslení roboti (stačilo jim dát hlasy Johna Goodmana nebo Kena Watanabeho!), tak opulentní měřítko (Jenom 165 mega? Uvěřil bych i 300!) a Mark Wahlberg, který si přepálené kousky s emzáckou puškou hrozně dává. Pokud jste trpěli u trojky, budete pravděpodobně trpět i u téhle 166 minut dlouhé reklamy na auta, elektroniku a oblečení. Pokud vás ale bavila, připravte se na ještě velkolepější nášup, kde se holt za zmačkané plechy a řvoucí motory platí spoustou tradičních blockbusterových failů. ()
"Přepíšeme historii," zní jedna z prvních vět filmu. A fakt jako že jo. ;) Zahraniční recenze opakovaly, že jde o redefinici blockbusteru, ale spíš jde o zcela nový typ. Už to není ani kinematografie atrakcí, nýbrž kinematografie abstrakcí: hudba a zvuk se slévají do jedné kakafonie, v obraze je mnohdy přes všechny ty výbuchy, prach a rychle se pohybující věci obtížné rozlišit postavy. Vedle toho, že je tento díl pozoruhodný z formálního hlediska, si zaslouží rozbor i z toho ideologického, protože je velmi - a imho záměrně - na mnoha úrovních rozporný: velkorozpočtový trhák v IMAXu a ve 3D a s Dolby Atmos zvukem je oslavou starých technologií; kritizuje se prefabrikovanost hollywoodské produkce ("Dnes se točí samé sračky, sequely a remaky."), a přitom se navrací k mytickým či mytotvorným vyprávěním (vč. okázalých citací Forda a Kubricka); důraz je kladen na rodinné hodnoty, jenže lidé jsou definováni jenom na základě svého vztahu k technologiím a je jasně řečeno, že si ani nezaslouží zachraňovat atd. apod. Naštěstí je to celou dobu nesmírně sebeuvědomělé, takže je možné nebýt jenom fascinován tím, jak moc jsou TRANSFORMERS: ZÁNIK podnětným dílem na rozbor a výklad, ale lze si čtverku užít jako nekorektní zábavu, jejíž vtipnost a provokativnost vystihuje scéna, v níž Texasan vyhání Afroameričanku z trávníku baseballkou (když už Kruger navazuje na literární tradici otrokářského narativu, kterou ozváštňuje převedením vztahu bílý - negr na lidi - robot a narušením této dichotomie na lidi + roboti vs. korporace). Obsáhleji v Prvním dojmu. ()
Produkt, na kterém je dokonale vidět, jak důmyslně, detailně a strategicky dnes pracují ti, kteří se pohybují v nejvyšších černých číslech. Frenetické a těžce stravitelné souboje prokládané nostalgickým fetišem a minimálním zájem o cokoliv bez make-upu mě během sledování dohnaly ke třem úrovním čtení. Tím prvním je úvaha, že se jedná o hloupý film, který využívá vybrané formální postupy, ikonická rámování, vyprávěcí prvky a kdovíco ještě jednoduše proto, že jim jeho tvůrci věří a berou je za své, aniž by o nich kdykoliv pochybovali. Druhé čtení říká, že Transformers nejsou ani zdaleka tak hloupí a výše jmenovaným záměrně přepjatě dosahují obdobného efektu, přičemž je za tohle prozření nemůžeme kritizovat. Zvláště pak, když to tvůrcům na focus grupách zakroužkovali a Spielberg to jako výkonný producent schválil. Třetí a poslední možností je, že se jedná o chytrý a podvratný film, který všechny své aspekty dokonale postmoderně vnímá, záměrně je přepaluje v ikonických vyobrazeních (farma, sexy dcera, automobilový závodník, trauma z 9/11 a mimozemského konfliktu, frekvence národních symbolů, tatínek vynálezce) a tím je zároveň relativizuje a legitimizuje. Sám nevím, k čemu se přiklonit. Mám ale za to, že největším úspěchem ďábla bylo přesvědčit lidstvo, že neexistuje. Samotnou franšízu v kině asi nikdy nevynechám, ukazuje totiž, jak vypadá dokonalý studiový film, nad jehož sebemenším detailem strávilo obrovské množství korporátních zaměstnanců obrovské množství času. U ostatních blockbusterů mi to takto evidentní nepřijde. A popravdě, nic bych asi nechtěl víc, než jej vidět obklopen americkými teenagery někde na středozápadě. Už jenom proto, abych zažil "domácí" vnímání oné patologické nedůvěry k institucím, šílenému product placementu a genderové nevyrovnanosti, ze které si pod nánosem testosteronu nebudou mnozí pamatovat víc než lesk na rty a dlouhé vymodelované nohy. ()
Poměrně úbytek mozkové hmoty / zábava horší než v případě dvojky a trojky. Furt se tam něco přesouvá pod chatrnou záminkou přesouvá z místa na místo, zaujímá pozice, ničí všechno v dosahu a z dalšího chatrného důvodu kočuje o dům dál. Na těch 165 minut a lobotomický příběh mi občas dělalo problém pochopit proč, celé to totiž působí značně řídce, trochu jako reklama na (převážně americká) auta doprovázená pyrotechnickými efekty. Na konci se ještě po(d)kouří čínskému publiku, pofelí centrální vláda, všichni se obejmou a příběh se vrátí zhruba tam, kde byl na začátku jedničky, jen se trochu mění vzhled aktérů a jejich obsazení. Pokud jste schopni se dvě a třičtvrtě hodiny ukájet možnostmi detailu 3D IMAX kamer, jste v suchu, každopádně poté, co Edwards zase připomněl kouzlo perspektivy v Godzille, mi tohle přijde jako fucking waste of time and money. Pro fandy série dobrá zpráva, že Transky můžou běžet dál v nekonečném loopu, protože "všichni máme šéfa" a i nejvyšší šéf má vyššího šéfa. [40%] ()
Pro mě jako fandu TS velké zklamání, to nemělo nikdy vzniknout, měl to nechat Bay u ledu, peněz už má dost. Je to jedna z největších přehlídek patosu, product placementu (Gucci, Victoria Secret, Armani atd) a totálně debilních, amerických dialogů. To, co se líbilo 3x za sebou se už nemusí líbit po 4té, jen velcí roboti a triky (dnes už standard) nestačí k tomu aby mě Bay uspokojil. ()
Galerie (212)
Zajímavosti (61)
- Mark Wahlberg (Cade Yeager) požádal, aby se jeho děti Ella Rae, Michael Robert, Brendan Joseph a Grace Margaret mohly objevit ve filmu, protože jsou fanoušky "Transformers". (GreatestFan)
- Natáčelo se v amerických státech Washington a Texas, dále mj. i v Chicagu, v Hongkongu a ve vnitrozemní Číně. (Žralok)
- Hlavní roli Cadea Yeagera měl původně ztvárnit Dwayne „The Rock“ Johnson. Nepodařilo se ale sladit natáčení s jeho plným diářem, a proto byl nakonec obsazen Mark Wahlberg. Oba herci už s Michaelem Bayem spolupracovali na černé komedii Pot a krev (2013). (Žralok)
Reklama