Režie:
Colin TrevorrowKamera:
John SchwartzmanHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Vincent D'Onofrio, Ty Simpkins, Nick Robinson, Jake Johnson, Omar Sy, BD Wong, Judy Greer, Irrfan Khan, Brian Tee (více)Obsahy(3)
Před dvaadvaceti lety tragicky skončil sen excentrického milionáře Johna Hammonda, který chtěl na odlehlém ostrově z dinosauří DNA vypěstovat Jurský park s živými exponáty. Od té doby se ale mnohé změnilo, park jede na plné obrátky, ročně jím projdou milióny nadšených návštěvníků, kteří s očima navrch hlavy sledují v akci desítky „vyhynulých" živočichů. Jenže vedení parku stále hledá nové způsoby, jak tuto jedinečnou atrakci ještě víc zatraktivnit. A v tu chvíli přijdou komplikace. Vědecké experimenty s novými druhy mohutně podporuje strohá manažerka parku Claire Dearing (Bryce Dallas Howard), která ve zvířatech vidí především čísla. Na rozdíl od ní v nich biolog Owen Grady (Chris Pratt ze Strážců galaxie) vidí hlavně nebezpečí, zvlášť ve tvorech, které nestvořila příroda, ale laboratoř. Události mu dají za pravdu, když se jeden z takových mazlíčků doslova urve ze řetězu a začne si vylepšovat jídelníček zaměstnanci parku a posléze také návštěvníky, mezi nimiž jsou také dva synovci Claire, kteří za tetou přijeli na prázdniny. Teď už nejde o vyšší tržby ani o udržení prestiže. Cílem všech začalo být holé přežití. (Cinemart)
(více)Videa (32)
Recenze (1 848)
Nový Jurassic World je opäť ten istý skvelý materiál s velkým potenciálom, ako jeho prvé dve verzie (tretí film bol už slabší). Prostredie i zvieratá sú úchvatné, herecká garda bez problémov. Scenár nasadí odľahčenú atmosféru s funkčným vtipom a nadsádzkou vo forme úmyselne patetických a epických scén. Skvelo to funguje až do momentu, kým som zistil, že sa to takto bude odohrávať až do konca, bez vážnosti a gradácie napätia. Každá scéna, ktorá vybudovala nejakú dych zatajujúcu scénu, bola nasledovaná takou, ktorá gradáciu (či už napätia alebo emócie) úplne znemožnila. Je to škoda, pretože film mal daný všetko, čo k takejto žánrovke patrí. Zas ten prekliaty scenár... Keď už to inak nešlo, mohlo byť viac dinosauriej akcie, a menej nezmyselných kecov a záberov na epicky sa tváriace postavy... Raz to ale i takto stojí za videnie. 70% | Atlas Praha, 10.6.2015 | ()
Zhlédnuto v kině. Film, který rozděloval filmové fanoušky v roce 2015 nejvíc je bezpochyby Jurassic World, jedni jej milují a obhajují, druzí jej nenávidí a zatracují, a já... jsem někde uprostřed. Tohle je totiž, alespoň pro mě, dokonalá definice průměru. Dodneška si pamatuju většinu scén z prvních třech dílů (teda, když se budeme bavit a opravdu skvělých scénách tak bych měl říct spíše dvou, než třech) či jména postav/herců, kteří v těchto filmech byli. Ale tady nic. Mám rád jak Chrise Pratta, který působí jako hodně velký sympaťák a už od nějaké doby mám slabost pro Bryce Dallas Howard, ale ani tito skvělé herci mě nějak nepřesvědčili, že by tento film za něco stál (schválně, řekněte mi, jak se jmenovala postava Bryce ve filmu... přesně tak, zapomněli jste, protože tenhle film je zapomenutelný a neumí pracovat s postavami). Můj největší problém s tímto filmem byl, že na něm bylo poznat, jak je vše točené stylem "tak z téhle scény se posadí lidi na prdel, z téhle taky a z téhle se rovnou poserou!" a pokud tohle není pravda, tak mě to takhle alespoň přišlo. Vše se blýskalo, hýbalo strašně rychle, ale mě doslova KAŽDÁ postava v tomto filmu byla ukradená. Jistě, je to "jenom" letní blockbuster, ne Shakespearovské drama, v pořádku. Jenže tenhle argument já osobně nemám rád, protože existují blockbustery, které umějí pracovat s postavami a které se nemusí vézt na nostalgické vlně, aby byly skvělé. A tohle Jurassic World neumí. Docela se bojím, jak dopadne Star Wars IX pod režisérským vedením Colina Trevorrowa (stále si myslím, že byla chyba vybrat zrovna jeho, ale co já vím, že…) 55 %. ()
Snaživá a učenlivá Beta Spielbergovy Alfy. Jurský svět se už od úvodu profiluje jako blockbuster „nové generace“, který uvědoměle čerpá ze svých vzorů a zároveň se snaží pojmenovat základní pravidla, zákonitosti i limity svého univerza. Takže se ocitáme ve světě, kde staré dobré atrakce už nebyly dost „zubaté a velké“, a tak bylo třeba vyvinout nové, uměle naboostované, a tím i spolehlivě smrtící. Jurský svět je pak vlastně bojem okouzlené filmové nostalgie s triumfem megalomanství v podobě geneticky zfušovaného praještěra. Film má kupodivu jednoznačně na mušce milovníky skvělé jedničky, které naprosto podřizuje svou mytologii, logiku i režijní styl talentovaného Colina Trevorrowa. Jurský svět ale nikdy nedosáhne brilance a hladkosti atrakcí Jurského parku, k tomu mu vždycky kousek schází. Má nicméně dost výživných míst k tomu, aby udržel pozornost. Zároveň má jednu velkou kliku – a tou je sílící ironické charisma zpoceného dobrodruha Chrise Pratta. Že by se rodil nový Harrison Ford? ()
Blockbuster, ktorý to má VŠETKO! Nostalgickou previazanosťou s jednotkou, prepracovanosťou tuctov motívov a nápadov, akčným spádom a rýchlosťou, robí z dvojky a trojky nepotrebné spin-offy (a to mám dvojku veľmi rád a trojka mi nevadí). V Jurskom svete si nájde každý tu svoju, presne definovanú postavu - od prežitku dobrodružstva očami dvoch chlapčenských hrdinov, cez protipólne iskrenie medzi sympatickým dobrodruhom a chladnou sexy manažérkou, až po mladého brýlatého geeka v e-bay tričku "Jurský park" či indického finančného riaditeľa parku, ktorý je inside-joke alegóriou indických investorov, sypúcich do Hollywoodu haldy investícií. Jurský svet obsahuje všetky zákonitosti blockbusterov, ale nepoužíva ich pasívne a lenivo, nýbrž s nimi nápadito a vtipne žongluje. Jurský svet nás ako žiaden iný blockbuster vťahuje do fenomenálnej kultúry amerických entertainment atrakcií a parkov - vrátane scény skrývania sa v stánku s tričkami, akým v Universal Studios povinne, ale s nadšením prejdete po každej atrakcii. Jurský svet má dlhé a krásne plynulo zostrihané intro, ktoré nás s tónmi Williamsovho motívu a načrtnutím rodinnej konštalácie časti hlavných hrdinov perfektne uvedenie do parku na ostrove Isla Nublar s oživením nostalgie z roku 1993 a jej posunutím do technologicky vyspelejšej súčasnosti (prerod komorne skrytej atrakcie v megalomanskú mašinériu, odbavujúcu denne 20 tisíc návštevníkov). Jurský svet parádne graduje odhalovaním génov, z ktorých je vyvinutá hlavná potvora. Vďaka jej inteligencii ponúka nečakané zvraty, boostujúce zážitok z dobrodružstva. Posun v deji, ku ktorému sa dlho schyluje a na ktorý sa tešíme (raptor attack), sa stáva iba predložkou k dramaturgickému posunu o level vyššie. Jurský svet má grandiózne finále, ktoré strihom a priestorovým zasadením živých postáv medzi digitálne potvory prebíja finále monster a transformer movies celej dekády, a v poslednej, dokonale načasovanej chvíli vyťahuje svoje najväčšie skryté eso v rúkave takým spôsobom, že som chcel kričať a tlieskať ako malý fakan. Nehodnoťte Jurský svet porovnávaním s jednotkou, ktorej unikátnosť sa zviezla na historicky prvom veľkoplátnovom predstavení živých CGI bytostí. Hodnoťte ho ako súčasný blockbuster, ktorý, držiac sa historických základov, musí konkurenčne obstáť vedľa Nolana a Baya. IMAX, 3D! ()
Veľká pocta neprekonateľnému Spilebergovmu kultu, ktorá sa vydarilo na jednotku s hviezdičkou. Film sa od začiatku pocitovo a atmosférou približuje prvému dielu a vtiahne do deja úvítaním "Welcome to Jurassic World". Nový Park vyzerala úžasne, autenticky, čo ukazuje, že Hammondov sen sa konečne stal skutočnosťou. Hudba bola viac ohromujúca ako inokedy, pôvodný hudobný motív bol krásne moderne zakomponovaný, aby nám ukázal ,koľko vecí sa zmenilo za posledných 14 rokov. Hlavným lákadlom tohto filmu bol hybrid Indominus Rexa, démonický, atmosféra hustla každou minútou, príbeh nemal najmenšiu slabú chvíľku, jednoducho luxusné, dramatické divadlo s dokonalými efektami. Pôvodný T-Rex je už len takou čerešničkou na torte. Tento film priniesol neskutočne veľa spomienok a ja sa nemôžem dočkať na ten budúci. 85%. ()
Galerie (113)
Zajímavosti (75)
- Michael Giacchino při tvorbě hudby pracoval s motivy, které pro Jurský park (1993) složil John Williams. Stejným způsobem postupoval i Don Davis pří skládání hudby pro Jurský park 3 (2001). (D.Moore)
- Severoamerické tržby byly 653,4 milionu amerických dolarů, celosvětové pak 1671,5 mil. (NIRO)
Reklama