Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Česká filmová komedie o kanadském žertíku, který mohl přijít hodně draho. Velmi pracovitý, ale také velmi naivní úředník pojišťovny Valentin Plavec se stává terčem nekonečných legrácek, vtípků a recesí svých kolegů Bejšovce a Voborníka. Poslední vydařený kousek se jim však poněkud vymkl z ruky. Připsali totiž k výhernímu číslu 8456 jedničku a namluvili Valentinovi, že vyhrál v loterii milion. Jelikož si však Valentin nemůže vyzvednout výhru okamžitě, vybere dvacet tisíc, což jsou veškeré úspory, které našetřil společně se svou snoubenkou Helenou a začne nakupovat na zálohu. Koupí auto, najme personál do vily. Jako čerstvý milionář je práci povýšen a dokonce se k němu začne hlásit i lakomý strýc Kudrna. Pravda však brzy vyjde najevo a když mu kolegové prozradí, že šlo jen o žert, všichni ho opustí, jen věrná Helena zůstane a dokonce pomůže nešťastnému snoubenci zrušit všechny zálohované a domluvené obchody. Když vyjde v novinách zpráva, že došlo k chybě a vítězný los má číslo 18456, rozhodne se Valentin oběma vykutáleným vtipálkům pomstít... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (121)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Válka pokračovala, nacisté nebrali ohled na nic a na nikoho a s příchodem obávaného Heydricha do Prahy se začala stahovat mračna i nad českou kulturou, dosud přežívající také díky určité benevolenci Heydrichova předchůdce, barona von Neuratha. Po osudovém atentátu na zastupujícího říšského protektora se perzekuce dotkla i mnohých osobností z řad české inteligence. Byla to zlá doba. Setkání Martina Friče s Oldřichem Novým nad scénářem jejich nového filmu lze proto do jisté míry chápat jako vstřícné gesto vyjadřující vzdor právě probíhajícím tragickým okamžikům, ať už jde o vypálení Lidic nebo zatčení herečky Anny Letenské. Nic z toho film naštěstí nezaznamenal, naopak přinesl do potemnělých českých biografů další vítaný příděl smíchu a humorného rozptýlení. Oldřich Nový v roli důvěřivého úředníka pyšnícího se precizním inventářem veškerých výdajů, i těch docela bezvýznamných, tak trochu alternoval svého předchůdce Aloise Nováka – s tím rozdílem, že tady Valentinovi otevírá možnost stát se, byť v poněkud skromnější a už ne tak okouzlující formě, znovu Kristianem, člověkem z jako by jiného světa, až rafinovaný podvod s loterijním losem. Důležité, co do významu, jsou víc než kde jinde všechny vedlejší figurky, vesměs groteskní exempláře lidské poťouchlosti, falše a přetvářky. V nanejvýš přiléhavém hereckém provedení Jaroslava Marvana, Ladislava Peška, Emana Fialy, Pištěka, Baldové, Šlemrové a dalších se navíc tito apoštolové oportunismu stávají autentickými, zcela přirozenými lidmi, kteří jednají, jak jim káže jejich chameleonská fasáda. Pro Hanu Vítovou, která mezitím vyzrála ve vynikající charakterní herečku, znamenal Fričův film vůbec první setkání s Oldřichem Novým před kamerou a nutno dodat, že jim to spolu ladí dokonale. Valentin a některé další paralelně vznikající snímky zosobňují takřka ocelovou výdrž českých filmařů v nejtěžším válečném období a už poněkolikáté tím potvrzují nepsanou skutečnost, že kvalitní humor vyvěrá v těch nejtragičtějších chvílích. P. S. Kde jinde narazíte na POŽURŽIL? ()

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Tak já bych si taky podovolil napsat nějaký ten komentář. Poprvé jsem tento film viděl jako dítě a přesně si pamatuju, jak mě Pešek s Fialou štvali. Instalovat Novému umělou kaňku na lejstra, no proč né, ale odlákat ho kvůli tomu od stolu pod záminkou pomoci jednomu z nich, no fuj, to se přeci nedělá. Samozřejmě jsem tehdy netušil, že stejnou taktiku použijí po pár letech naši národní hrdinové bratři Mašínové, kteří vytáhnou zlého esenbáka z jeho kukaně úpěnlivou prosbou o pomoc při nehodě, aby ho pak mohli lépe podříznout. Zkrátka, Bejšovce a Voborníka neomlouvá ani to, že Plavec zase nebyl tak úplně kladnou postavou, když si bez výčitek svědomí čistil boty o rohožku pana domovníka, a nerespektoval tak soukromé vlastnictví, v podstatě můžeme říct, že otevřeně kradl. Ve filmu mě překvapily tehdejší cenové relace - rohlík stál 30 haléřů, jízdenka na tramvaj 3 koruny, takže by člověk řekl, že přepočítací kurz tehdejší měny na dnešní byl tak přibližně 1 ku 10. Do toho ještě celkem zapadá to luxusní auto za 80 tis. Kč, dejme tomu ty jejich úspory za 20 tis., ale vila za 240 tisíc? Kde se dá dnes koupit v Praze barák za 2,4 mil. Kč? Že bych se hned postavil do řady... tedy spíš bych zkusil tu frontu předběhnout. A ta Plavcova výhra v přepočtu 10 mil. Kč taky nic moc, ta by dnešnímu člověku zvýšila srdeční frekvenci tak maximálně o 10 buchů za minutu. ()

Reklama

blackrain 

všechny recenze uživatele

Já se nedivím, že si z Valentina pořád dělali srandičky. On je, chudák, k tomu svým chováním a povahou přímo vybízel. Mě ho bylo až líto. Přála jsem mu jen to dobré. Oldřich Nový byl v roli ušlapnutého úředníčka výborný. Takové role mu krásně sedly. Byl tak uvěřitelný a naprosto civilní. Tady k tomuto filmu se váže ta tragická událost s Annou Letenskou? Já jsem měla za to, že to byl jiný film. Proto moc díky za info.(monolog) ()

fantomas19 

všechny recenze uživatele

Česká komédia Martina Friča z roku 1942 s Oldřichom Novým v hlavnej úlohe. Dobrák Valentín Plavec (Oldřich Nový) šetrí na budúci život s Helenou (Hana Vítová), ale ako vďačná obeť vtipov kolegov Bejšovce a Voborníka (Ladislav Pešek, Eman Fiala) spustí nekontrolovaný sled udalostí po správe o výhre v lotérii. Za jediný deň účtovník z poisťovne zažije cennú skúsenosť o ľudskom charaktere a hodnote pravej lásky a priateľstva. ()

IvonaK 

všechny recenze uživatele

Tady se ukázalo že ikdyž Ladislav Pešek dělal Oldřichu novému na začátku filmu naschvály, že byl nakonec jeho opravdový přítel. Zbytek lidí se k němu chovalo jak k hnoji, když neměl milion. I nádherná Blažena Slavíčková na něj hodila kyselý obličej, což už bylo co říct. Samozdřejmě že ty lidi trochu chápu když jim nasliboval koupi tolika věcí, ale ani jeden z nich neprojevil ani maličký soucit. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (4)

  • K natáčení Valentina Dobrotivého se váže jedna tragikomická zajímavost. Souběžně se točil film Přijdu hned, v jehož průběhu byla gestapem zatčena (a později popravena) herečka Anna Letenská. Její tragický osud zasáhl do práce všech ostatních filmařů, následující den po zatčení Anny Letenské pracoval Martin Frič na scéně odchodu Valentina Plavce do úřadu. Oldřich Nový byl stejně jako všichni členové štábu rozrušen zprávami o Letenské a při snímání scény se sice převlékl, ale zapomněl se přezout a do úřadu odešel v bačkorách. Na tuto chybu se přišlo až později ve střižně a z provozních důvodů nešla již přetočit. I když scéna v podstatě logicky do děje zapadá (a pozorní diváci si jí jistě všimnou), její vznik měl zcela jiný podtext. (argenson)
  • Jedna scéna filmu je natočena v Roztokách u Prahy v hotelu Sakura z 20. let 20. století, který byl postaven v japanizujícím stylu. Jeho někdejší krásu a eleganci můžeme obdivovat už jen v tomto filmu, pozdějšími necitlivými zásahy byla stavba znehodnocena (byla zde nemocnice). (consuela1)
  • Valentin Dobrotivý bydlel v Praze na Malé Straně poblíž Kampy, konkrétně v dnešní Všehrdově ulici v domě číslo 562/6. Když se na konci filmu potají přiblíží ke svému bytu a vidí, že se před domem vytvořilo hotové shromáždění, utíká opačným směrem (opět dnešní Všehrdovou ulicí) kolem kostela Jana Křtitele Na Prádle. Většina staveb v záběru, ve kterém se Valentin dívá ke vchodu svého domu (směrem k dnešní Vítězné ulici, tehdy Knirschova), stále stojí a pohled zůstal v podstatě nezměněn (Google mapy). Pohled na opačnou stranu, kudy Valentin utíkal (Google mapy), je dnes sice už trochu jiný – hlavně díky tehdy malému stromku, který na dvoře domu za kostelem od té doby značně zmohutněl – ale nejvýraznější dominanty, včetně zmíněného kostela jsou stále na svém místě a jasně rozpoznatelné. (Luxocculta)

Reklama

Reklama