Režie:
Todd HaynesScénář:
Phyllis NagyKamera:
Edward LachmanHudba:
Carter BurwellHrají:
Cate Blanchett, Rooney Mara, Kyle Chandler, Jake Lacy, Sarah Paulson, Cory Michael Smith, Carrie Brownstein, John Magaro, Ken Strunk (více)Obsahy(2)
Carol ukazuje milostný příběh, jemnost a hloubku jedné strhující lásky. Dobře situovaná a vždy distingovaně elegantní dáma Carol (Cate Blanchett) se v obchodním domě seznámí s mladou prodavačkou. Banální setkání a rozdíl ve společenském postavení obou žen ale najednou neexistují, obě jsou překvapeny okamžitou vzájemnou náklonností. Nevinnost prvního setkání brzy mizí a jejich vztah se rozhoří do spalujícího mileneckého poměru. Carol je ovšem vdaná žena a matka a v Americe 50. let byl vztah dvou žen společenský nepřijatelný a postavený mimo zákon. (Bontonfilm)
(více)Videa (24)
Recenze (236)
Nemůžu si pomoct, ale tenhle film je kritikou hodnocen dobře prostě jenom proto, že je dobře natočen, vypadá pěkně a je o tom, že se dvě ženy mají rádi a je to podáno přirozeně. Jenže já jsem se prostě nudil. Mně ten snímek přišel naprosto o ničem. Drama je zde podáno neskutečně přímočaře, dost se zde používá zkratka, která deformuje gradaci... Ne, tohle mě prostě nezaujalo víc jak na ten průměr. ()
Na snímek se mi příjemně dívalo, ostatně vizuál a vůbec technická stránka filmu je zvládnutá s přehledem. I dobovou atmosféru se myslím podařilo do Carol vdechnout. Jen děj mě zrovna nestrhl. Ne že bych se nudil, jen mi zvraty nepřišly dostatečně zdrcující či zajímavé na to, abych je víc prožíval. Čeho jsem se ovšem nedočkal od příběhu, toho se mi dostalo od titulní dvojice. Obě dvě podle mě převedly výborné herecké výkony a pouhými pohledy mi dokázaly přímo zprostředkovávat vzájemné vroucí city jejich postav, a to tak, že jsem jim je fakt věřil. Jen bych před projekcí netipoval, že mě Rooney Mara může emocionálně zaujmout ještě víc než samotná Cate Blanchett. Ta nehrála hůř, to určitě ne, jen mi její „spoluhráčka“ přišla o něco bližší, civilnější (možná k tomu napomohla i postava samotná). A ještě jedna věc ve filmu mě překvapila. Samotný závěr. Osobně bych film ukončil tak o 5 minut dřív, ale ani takto nejsem nějak víc zklamán. Celkově je to tak na hranici 3/4*, k vyšší variantě to vytahují výše zmíněné dámy. ()
K pochopeniu filmu (podľa tunajších nízkych hodnotení) treba poznať lepšie Haynesovu tvorbu, tvorbu 50. rokov Douglasa Sirka, alebo napríklad aj Rayov film Bigger than life, ktorým sa pokúšal dostať za fasádu šťastných rodiniek a v neposlednom rade Fassbinderove melodrámy, kde sú postavy snímané za rozčlenenými oknami, prípadne v zrkadle. Podobne je snímaná aj Carol, akoby sa pokrytecká realita nedala zachytiť priamo. Skutočné pocity sú tak zachytávané na fotkách, ktoré proste neklamú. Obe ženy sa stretávajú po zabudnutí rukavíc, čiže "niečoho, čím zakrývame to pod povrchom". Pokrivenými zákonmi a predsudkami trpeli nielen ženy, ale rodiny všeobecne (čiže aj muži) a film aj tento motív elegantne zahrňuje do love story dvoch žien, ktorej doba nepriala. ()
Silné herecky, suverénně zrežírované a napsané, ale pro mě to spadá do kategorie předvídatelné queer drama se vším všudy, včetně velmi šablonovitých emocí. Modelové americké melodramátko, které zaslouženě pobere herecká ocenění, ale zároveň film, který končí jen u realizační bravury. Studené, zapomenutelné, překultivované - alespoň tak to na mě působilo v letošní canneské soutěži. ()
Akademická rutina ve své nejčistší podobě. Film má mnoho nepopiratelných kladů - výbornou hudbu, skvělé hlavní protagonistky, příjemnou, dobovou atmosféru. Faktický zápor se opravdu špatně hledá. Podle mého názoru chybělo Carol více opravdu silných, zapamatovatelných scén. Zrovna tak příběh, byť tématicky atraktivní, se nedočkal ani jediného zvratu, který by oživil už od prvních minut poměrně snadno předvídatelný děj. Škoda. Na jednu stranu oceňuji vkusné pojetí a věřím, že s takovýmto materiálem by nebylo těžké sklouznout k patosu a kýči. Na stranu druhou - zůstane-li po přemíře vkusnosti pachuť chladného odstupu, je to špatně zrovna tak. ()
Galerie (142)
Zajímavosti (17)
- V jednom záběrů na krajinu, kdy obě ženy jedou na výlet, je viditelně scéna puštěna z neznámých důvodů pozpátku. To by nebylo odhaleno, kdyby se do záběru nedostaly komíny s kouřem, které kouř nasávají, místo toho aby z nich vycházel. (hansel97)
- Když je Therese (Rooney Mara) v promítací místnosti zákulisí kina, právě promítají snímek Pouto nejsilnější (1945). (hansel97)
- Produkce filmu trvala 11 let, první verzi scénáře měla však Phyllis Nagy již v roce 1996. (hansel97)
Reklama