Reklama

Reklama

Tragédie člověka

(festivalový název)
  • Maďarsko Az ember tragédiája (více)
Trailer

Obsahy(1)

Marcell Jankovics je nejznámější a nejúspěšnější maďarský animátor, jehož krátké filmy získaly jak Zlatou palmu v Cannes (Souboj, 1977), tak nominaci na Oscara (Sysifos, 1975). Tragédie lidstva je jeho opus magnum, životní dílo, na němž pracoval od roku 1988. Monumentální film vznikal v průběhu čtyř dekád a délka i intenzita Jankovicsových produkčních bojů za toto dílo souzní s epičností souboje Adama a Evy s Luciferem ve filmu samotném.
Tragédie lidstva je adaptací stejnojmenné dramatické poémy klasika maďarské literatury 19. století Imreho Madácha. Byla přeložena do 90 jazyků a její literární význam a kvalita byly přirovnávány k takovým dílům, jako je Danteho Božská tragédie či Goethův Faust. Jankovics ve svém filmu přebírá Madáchovo dělení textu do 15 základních kapitol, které popisují cestu Adama a Evy jako modelového lidského páru v doprovodu Lucifera od nekonečné temnoty stvoření světa až po nekonečnou temnotu daleké vesmírné budoucnosti. Adam s Evou reprezentují různé podoby lidské lásky a sounáležitosti napříč tisíciletími historie. Lucifer se objevuje v mnoha reinkarnacích v duchu biblického „ďábel má mnoho podob" (v kapitole ze starého Říma vystupuje jako několikahlavý vlk, v kapitole z francouzské revoluce jako Dantonův protivník Saint-Just apod.).
Historie je pojímána jako jedna obrovská lidská tragédie, jako sled bezúspěšného hledání Boha a smyslu života, galerie lidských slabostí a hříchů (pokušení v ráji, posedlost smrtí ve starém Egyptě, smilstvo ve starověkém Římě, nevěra v Keplerově Praze). Klíčovou roli hraje vypravěčův vševědoucí komentář, který využívá původní (dnes již poněkud archaický, ale o to osudověji působící) Madáchův text, jenž v sugestivních ontologických pasážích hledá odpověď na otázky týkající se vztahu člověka k sobě samému i k přesahujícím entitám (Bůh, láska, nesmrtelnost).
S epickou monumentalitou a šíří příběhu souzní i režisérův animátorský vklad. Film je pojat jako nekonečná a fascinující encyklopedie animačních možností - při zachování hloubky původního Madáchova textu obohacuje Jankovics tento více než dvouapůlhodinový snímek obrovským množstvím vizuálních vjemů a motivů. Poctivá a dokonale propracovaná kreslená animace je podřízena jednotlivým kapitolám struktury díla, přičemž každá z kapitol má specifický výtvarný styl souznící se stylem a uměleckou gramatikou popisované doby. Jankovics tak svrchovaně autorsky využívá dochovaných výtvarných artefaktů z historie lidstva pro velkolepý animovaný příběh o historii lidstva. Jednotlivým prezentovaným obdobím odpovídá nejen celkový vizuální styl dané části filmu (egyptská část je inspirována hieroglyfy a dobovými malbami, starořecká část výzdobou tehdejších amfor, renezanční část dürerovskými rytinami), ale také v symbolické zkratce precizně fungující detaily (masa lidu během Velké francouzské revoluce je znázorněna pouhými tahy štětcem v barvách trikolóry, ruské kolo z části fin de siécle se mění v kolo drtící vojáky z první světové války). (Letní filmová škola)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (7)

smrt.ka 

všechny recenze uživatele

Animované dějiny světa ve dvou a půl hodinách. Citace z Fausta a dalších desítek jiných děl. Každá etapa malovaná ve svém vlastním stylu: vitráže i komiks. Pan režisér vyzval celý svět na souboj a nijak ho nešetří. Nebojí se vypodobnit krutost minulosti ani budoucnosti, a přece je zde prostor i pro humor, nadhled, trochu cynismu a dokonce i pro naději. Pokud jste čilí, filosoficky vyprahlí a taky trošku naštvaní, musíte si pustit Tragédii člověka. Děkujeme, pane Jankovicsi, že jste nám dal tenhle film, ač to stálo tolik sil. ()

BOURQUE 

všechny recenze uživatele

Marcell Jankovics nie náhodou pracoval na animovanej verzii tohto monumentálneho diela (príbehu) tak dlho (niekoľko rokov). Výsledkom nie sú len sugestívne pôsobiace obrázky, ale aj dobre sprostredkované filozofické myšlienky. Každého dopredu varujem – jedná sa o veľmi náročný a hlboký animovaný film. Veľmi dobrý doplnok k filmovej verzii nesmrteľnej divadelnej hry Imreho Madácha. Osobné hodnotenie: 85% (****) ()

Reklama

Morloth 

všechny recenze uživatele

Obávám se, že s ohledem na fakt, že autor film tvořil přes dvacet let, je název více než výstižný. Ukočírovat tento animovaný kolos se mu přes veškerá nesporná pozitiva nepodařilo ukočírovat. ()

Reklama

Reklama