Reklama

Reklama

Tichá křídla

(TV film)
  • USA Silent Wings (více)
USA, 2008, 2x58 min

Obsahy(1)

Do bojů 2. světové války zasáhly významným způsobem kluzáky. Jejich piloti opakovaně projevovali velkou dávku odvahy, když se s bezmotorovým a ne právě dobře ovladatelným letounem pokoušeli přistát na často nepředvídatelném terénu. Tam, pokud přistání přežili, kluzák opustili a zapojili se do bojů po boku svých pasažérů. Kluzáky vozily pěšáky i výzbroj, někdy byly používány také pro čistě nákladní účely. Jako první využili kluzáky pro bojové nasazení Němci v květnu 1940. S jejich pomocí podnikli spektakulární akci, jejímž výsledkem bylo dobytí zdánlivě nedobytné belgické pevnosti Eben Emael. V květnu 1941 se kluzáky Luftwaffe podílely na krvavě zaplaceném dobytí Kréty. Kluzáky používali i Američané a Britové. Zvláštní zájem o ně projevilo americké letectvo a výrobní program kluzáků se jeho velení podařilo nastartovat už před vstupem USA do války. Nejznámějšími se staly letouny firmy WACO pro osm nebo dvanáct osob. Američtí piloti kluzáků si odbyli svou nepříliš šťastnou premiéru na Sicílii v červenci 1943. Na jaře 1944 pomáhaly americké kluzáky Britům v úspěšné operaci proti Japoncům v Barmě. A jistě nejznámějším zůstává masové nasazení kluzáků během Dne D, 6. června 1944. Podobnou historickou roli si kluzáky zopakovaly při invazi do jižní Francie v srpnu 1944. V září stejného roku se piloti kluzáků zúčastnili bohužel neúspěšné operace Market Garden na jihu Nizozemska. Během bitvy v Ardenách bezmotorová letadla zásobovala obklíčené americké jednotky a svou poslední příležitost v průběhu 2. světové války dostaly kluzákové jednotky při překročení Rýna v březnu 1945. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (4)

borsalino 

všechny recenze uživatele

Další americká agitka na téma, jak jsou amíci nejlepší na světě. Kluzáky v dokumentu slouží jen jako kulisa. Co se o kluzácích skutečně dozvíte se dá shrnout do cca 15 minut, a to ještě není nic objevného. Ostatní informace jsou v lepším případě vzpomínky vojáků, v horším případě jde o skutečné blábolení (ztěží by bylo možné najít statečnější vojáky, mimořádné letadlo postavené v Michiganu za přispění studentů, hrdiní američní vojáci svým nezměrným nasazením vybojovali mír v Evropě...). Rozhodně nechci snižovat odvahu pilotů a zásluhy americké armády ve 2. světové války, ale tento pořad má podat dokumentární, v maximální míře objektivní pohled na proběhnuvší události nebo nějakou konkrétní část, aby se lidé, kteří se o události zajímají, něco dozvěděli. A toto rozhodně ten případ není. ()

MartinezZ 

všechny recenze uživatele

Spokojenost. Málo, nebo spíše ne až tolik známá fakta vzpomínky přímých účastníků na operace kluzákových jednotek a pilotů, kdy během války i po ní byli a v podstatě stále jsou jednou z nejvíce opomíjených součástí sil spojenců - úderných, dopravních a poskytujících podporu, přičemž, ačkoliv to nemusí z popisovaného až tak vyznít, byli to sebevrazi, kdy na ostro nikdy nešlo nic tak, jako na předváděcích akcích pro generalitu. Nemálo zajímavých informací, o kterých se moc neví. Jediná škoda je, že mi celý ten dvoudílný dokument připadal jak souhrn pokrácených informací, kdy "více se dočtete v naší knížce". Mluvit by se dalo i víc. ~~~ PS: Paity, ano, jde o materiál pro fanoušky. Někdo, komu je období WWII ukradené nebo je až nesnáší, se na to přece koukat nebude, že...? ()

Reklama

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Piloti klzákov otvárajú dvere na menej známej histórii druhej svetovej vojny. Dôvody ich použitia boli logické, výroba bola rýchla, vyrábali sa z lacných materiálov a nepotrebovali žiadne pohonné hmoty. Nevýhodou bolo jednorazové použitie. Piloti a vezená posádka sa po pristáti stali pechotou a mohli pokračovať v bojoch väčšinou v tyle nepriateľa. V súčasnej dobe sa s využitím klzákov už nestretneme, úplne ich vytlačili helikoptéry. Vzhľadom k tomu, že v tomto dokumente sa o klzákoch takmer nehovorilo a keď tak len o americkom hrdinstve uvádzam trošku z ich histórie so zameraním na 2. svetovú vojnu. Sovietsky zväz sa v roku 1932 stal prvým výrobcom klzákov, išlo o štvormiestny klzák TsK Komsula, ale ani v 2. svetovej vojne sa ich výroba nezvyšovala a tak klzáky Antonov A-7 a Gribovski G-11 sa vyrobili v počtoch okolo 1000 kusov a využili sa na zásobovanie bieloruských partizánov v rokoch 1942 a 43. V roku 1935 navštívil Moskvu v rámci vojenskej spolupráce medzi Sovietskym zväzom a Nemeckom plukovník Luftwaffe Kurt Student a hlásil svojim nadriadeným detaily zoskoku 1500 výsadkárov z veľkých klzákov. A už v roku 1937 Luftwaffe otvorila školu pre výsadkárov a keďže klzák nepatril do zakázaných zbraní Versaillskou zmluvou tak prvé výcviky bojových pilotov začali práve na klzákoch. Prvým nemeckým klzákom bol DFS-230, ktorý mal rozchod krídiel 11,3m a dlhý bol takmer 21m. Prvé ich bojové použitie bolo 10.5.1940 v belgickej delostreleckej pevnosti Fort Eben-Emael, ktorú úplne zničili a tým si Nemecko otvorilo cestu cez Maginotovú líniu. 26. apríla 1941 nasledovala operácia v Grécku pri zaistení mostu cez Korintský kanál, a poslednou veľkou operáciou klzákov bol invázia na Krétu 20.5.1941 (tu Nemecko utrpelo obrovské straty). V menšom rozsahu stojí za zmienku ešte akcia Skorzenyho pri oslobodzovaní Mussoliniho zo zajatia na hore Gran Sasso v roku 1943 (operácia Dub). Od roku 1940 sa do tejto neprebádanej oblasti zapojili aj britské ozbrojené sily. So svojim klzákmi Airspeed Horsa a General Aircraft Hamilcar sa zúčastnili operácii pri obsadzovaní mosta Pegasus Bridge v rámci invázie v Normandii, operácie Dragoon (invázia do južného Francúzska, operácia Market-Garden (zaistenie mostov v Holandsku) a operácia Varsity (prekročenie rieky Rýn). Na americkom ministerstve vojny sa vývoj klzákov začal 25.2.1941 a boli vyrobené klzáky Waco CG-13 a Laister-Kauffman CG-10. Ich prvé použitie bolo pri operácii Husky 9.7.1943 (invázia na Sicíliu), ďalej pri invázii v Normandii 6.6.1944 a v ďalších bitkách v Ardenách, operácia Varsity. Nezdarom sa skončili operácie Spojencov s použitím klzákov v roku 1942 v Nórsku a pri prieniku u Arnhemu. ()

Paity 

všechny recenze uživatele

Vcelku nezajímavý pohled na skryté události, které se ve většině knížek věnovaných 2. světové válce nedočtete. Jde ale spíše o materiál pro fanoušky. ()

Galerie (7)

Reklama

Reklama