Režie:
William FriedkinScénář:
Ernest TidymanKamera:
Owen RoizmanHudba:
Don EllisHrají:
Gene Hackman, Fernando Rey, Roy Scheider, Tony Lo Bianco, Marcel Bozzuffi, Bill Hickman, Frédéric de Pasquale, Harold Gary, Eddie Egan, Benny Marino (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dvojice nesmlouvavých detektivů na stopě velké zásilky heroinu. Slavné kriminální drama režiséra Williama Friedkina bylo v roce 1971 oceněno pěti Oscary včetně těch nejprestižnějších za nejlepší film, nejlepší režii a nejlepší mužský herecký výkon. Snímek navíc dokázal upoutat nejširší spektrum diváků a zařadil se mezi nejnavštěvovanější snímky roku. Příběh snímku je přitom poměrně prostý, vychází ovšem ze skutečných zážitků policejních protidrogových vyšetřovatelů. Newyorští detektivové Jimmy „Pepek“ Doyle (Gene Hackman) a Buddy Russo (Roy Scheider) se pohybují v terénu drsných brooklynských ulic a snaží se rozkrýt gang drogových překupníků. Během vyšetřování pochybných drogových kšeftů se dostanou na stopu velké dodávky heroinu, kterou chystá jeden z největších francouzských překupníků drog v podobě elegantního zločince Alaina Charniera (Fernando Rey). Začíná zběsilé policejní pronásledování a neúprosná snaha o dopadení mezinárodního drogového gangu... Francouzská spojka vyniká především svým realistickým pojetím, natáčení probíhalo v autentickém prostředí špinavých newyorských ulic snímaných ruční kamerou a kontaktním zvukem. Snímek je proslulý několika akčními pasážemi, mezi ty nejslavnější určitě patří scéna policejního zátahu, během něhož dojde k automobilové honičce s nadzemní dráhou metra a závěrečná přestřelka s nepředvídatelným vyústěním. Napínavou atmosféru navíc umocňují precizní herecké výkony, které přesně vystihují charakter postav. Svou životní roli zde ztvárnil Gene Hackman, který byl za roli neústupného policisty oceněn Oscarem za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (385)
"To auto smrdí. Rozřežeme ho na kusy." Zarputilí poldové Doyle a Russo mě dost bavili, když šli po drogách i ve chvílích svého volna, ale na mazaného Charniera neměli. Ten mě zaujal, když se elegantně zbavoval svých pronásledovatelů a scéna, kdy si pohrál s Doylem při nastupování do metra, je prostě dokonalá. Jinak mi Francouzská spojka ukázala základní pravidla sledovačky, výhody brutality při získávání informací a jednu vynikající honičku. Pepek Doyle se s tím zkrátka moc nepáral a i když úplně nechápu, jak prošel přes psychotesty pro přijetí k policii, tak jsem si to s ním užil. ()
Podobně jako u Bullitova případu, tak i u Francouzské spojky jsem skrze věhlas těchto snímků očekával něco víc a tudíž po sledování mám spíše rozpačité dojmy. Možná, že závěrečné scény mají nějaký ten až filozofický přesah, o kterém se mluví a píše, ovšem film jako celek mě rozhodně neposlal do kolen a jsem si jistý, že mi v paměti neutkví na dlouhé roky žádná ze scén. ()
Název, téma a doba jasně připomíná vrchol francouzské kriminální kinematografie. To ale do momentu, než se spustí začátek filmu, protože pak už se rozjíždí naprosto dokonalá americky dynamická atmosféra, která od samotné první vteřiny nepoleví až do samotného konce. Osobně musím říct, že snad nikdy jsem se nesetkal s lepší a napjatější špionážní kriminálkou, než právě v případě Francouzské spojky. Když Gene Hackman špicloval ksindly z Francie například v metru, měl jsem doslova zatajený dech. No a to Vám nemusím vykládat, jak mně bylo, když nastartoval Pontiaca LeMans a rozjela se jedna z nejhezčích filmových honiček, co jsem kdy viděl. To byl dokonalý filmařský adrenalin. Takové momenty dnešním filmům strašně chybí...stejně tak i špinavost New Yorku. Ta ponurá atmosféra, kde očekáváte neřáda za každým rohem, to je prostě nářez. Navíc po skončení filmu jsem jenom tupě zíral do titulků, protože ten závěr, ten je prostě depka jako svině. Klobouk dolů Amíci. Tohle se Vám sakra povedlo. ()
Tady se přepisovaly pravidla žánru. Friedkin snímá akci mnohem dynamičtěji než bylo na 70-tá léta zvykem. Legendární "Pepek" Gena Hackmana je přesně ten typ umanutého poldy, který prací žije a žene se k cíli jako buldok. Geniální honička s nadzemkou patří k tomu nejlepšímu, ale syrové finále s vysvětlujícími titulky je doslova zabijácké. ()
Odpočuvačky, sledovačky, naháňačky, falošné stopy, toto všetko je vo filme. Tá scéna vo vlaku mala silné vypätie a G. Hackman vie šoférovať a v tomto filme to dokazoval. Film sa najviac opiera o dobre hrajúcich hercov, ale herci niesu všetko. Scenár bol stereotypný, točil sa stále o nejakých sledovačkách, aj keď bol občas zaplnený akčnejšou scénou, tých bolo pomenej, ako tých nudnejších. Ale musím uznať, že príbeh je prepracovaný, herci vynikajúco vybratý a akcie je tak akurát. Bol som zato, že dám 3*, ale na konci ma presvedčil, že tie 4* si zaslúži.Videné v rámci Season Chalenge Tour 2015. ()
Galerie (86)
Zajímavosti (42)
- „Jediný spoločenský význam, ktorý vo filme vidím, je, že sme dali drsným polišom, ako je ten, ktorého hrám ja, možnosť vyrásť,“ okomentoval prínos filmu Gene Hackman (Jimmy Doyle). (marlon)
- Gene Hackman (Jimmy Doyle) mal so spodobnením svojej brutálnej úlohy nemalé problémy, nakoľko v súkromí je jemným a láskavým človekom. Na mnoho z tvrdých scén nemal žalúdok a napr. scénu, kedy mal udrieť jedného z drogových dealerov, museli natáčať dvadsaťkrát, aby vyzerala presvedčivo. (marlon)
- Veliteľstvo newyorskej polície nebolo nakoniec nadšené z filmu, ktorý „poškvrňoval čistotu ich štítu“ a voči najaktívnejšiemu z nich okamžite vyvodilo dôsledky. Eddie Egan (kapitán Walt Simonson), ktorý bol inšpiráciou pre film, bol krátko po premiére predvolaný k svojmu nadriadenému, ktorý ho obvinil z toho, že „vo svojich hláseniach veľmi ostro reže zatáčky“! Po 16 rokoch služby a viac než 8 tisíckach zatknutí dostal „padáka“, len niekoľko hodín predtým, než mu mal vzniknúť nárok na penziu. (marlon)
Reklama