Režie:
André HunebelleKamera:
Marcel GrignonHudba:
Michel MagneHrají:
Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Françoise Christophe, Jean-Roger Caussimon, Robert Dalban, André Dumas, Max Montavon, Rita Renoir (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Fantomas vymyslel další pekelný kousek: nejbohatším lidem světa dá na vybranou - buď život, nebo tzv. daň z práva na život. Všichni ohrožení boháči se sejdou ve Skotsku, v přepychovém zámku lorda MacRashleye. Nechybí ani novinář Fandor, jeho snoubenka Helena a komisař Juve se svým pomocníkem. Nikdo však netuší, že na zámku je i Fantomas, který díky svému přestrojení a umění ve zhotovování dokonalých masek se stane dokonce samotným lorde Rashleyem. Snaží se získat diamanty v ceně miliónu dolarů, ale v patách má Fandora s Helenou a komisaře Juvea s celou jeho suitou. (Intersonic)
(více)Videa (1)
Recenze (312)
Co k tomuhle dodat? Snad jen, že je obrovská škoda, že se De Funes s Marém nepohodli a nenatočili 4 díl - Fantomas v Moskvě. Páč věřím tomu, že i 4.pokračování by bylo legendární. Takle Fantomase završili na skotským hradě, což je sice taky hodně origoš nápad, ale ta Moskva by byla určitě zajímavější. Trochu mi tady vadilo, že se to celý odehrávalo na jenom místě. Na druhou stranu taková operace Artaban je již dnes kultovní hláškou :o). De Funes a jeho "přeludy" dávaj :o) ()
Poslední části trilogie prospělo přenesení do prostředí se zvláštní ponurou a důstojnou atmosférou Skotska, kterou svým řízným humorem prořízne prostořeký francouzský komisař Juve, navíc ve slušivém kiltu. Stále stejně skvělý, vtipný, ale také dobrodružný film. Jen tomu Fandorovi nějak nemohu přijít na chuť. ()
Mám z toho filmu pocit, že tak nějak není, komu fandit. Fantomasovi, který má představovat zlo? Bláznivému francouzskému poldovi? Ten anglický polda se ani nedostane k pořádnější scéně. Fandorovi a jeho dívce, kteří celou dobu nic, a pak najednou vědí, kam skočit? Takže nemáme, komu fandit, a do toho se objeví jeden logický nesmysl za druhým. Oč jde Fantomasovi? Zesměšnit Juveho? Nebo o tu daň za život? Ale pokud o daň za život, proč potom své mrtvoly dovedně tají a dokonce se za ně převléká? Jak potom může taková vražda být nějakým varováním, když o ní nikdo neví? A že se největší zločinci světa nedokáží domluvit na pořádném plánu, to je také tristní. Lokace jsou ale kouzelné - starý hrad, jízda postelí podzemím, ale celé to nemá hlavu a patu, jde jen o sled vzájemně nesouvisejících scének. Hodně se asi slibovalo i od honu na lišku, ale také mi nepřijde ta scéna nějak mimořádná. A co mne pobavilo, tak v úvodu jak Fantomas říká, že se posléze odstěhuje na jinou planetu. A během filmu hraběnka také naznačí, že Fantomas není z našeho světa. Takže vlastně koukáme i na sci-fi. ()
Trošku zmena oproti predchádzajúcim dielom, dej sa odohráva defakto na rovnakom mieste, ale zábavy tu je stále hŕbu. Louis de Funés opäť skvelý, najlepšie keď si myslel, že má vidiny a a vidí obesených ľudí na strope. Na dobu vzniku je to úctyhodný filmík a vtedy to bola naozaj vzácnosť, teraz sa takéto filmy veľmi nenatáčajú. Louis de Funès aj v treťom snímku na seba strhol všetku divácku pozornosť a thrillerová myšlienka upadla navnivoč. A tu sa naozaj vybláznil. Škoda, že jeho cholerické správanie spôsobilo odmietnutie Jean Marais podieľať sa aj na štvrtom dieli. Obaja mali časté spory nad realizáciou scén. A tak sa od nakrúcania opustilo. Marais bol jednoducho nenahraditeľný. Každopádne ani tento snímok nestarne. Technické triky síce viditeľne áno, ale v tomto prípade sa to dá pokojne prehliadnuť. ()
Ve trojce dostává logika asi nejvíc na frak. Už samotné zasazení děje do Skotska dává asi takový smysl, jako přenesení Četníků ze Saint Tropez do New Yorku. Že si skotský boháč v ohrožení zavolá na pomoc francouzského komisaře by se ještě dalo pochopit, vzhledem k jeho předchozím zkušenostem se stíháním Fantomase ve Francii. To, že s sebou ale komisař Juve přitáhne i toho novináře s jeho holkou mi už hlava nebere, stejně jako to, proč se parta bohatých - a tedy jistě i mocných a světaznalých - mužů ve filmu chová jak banda ovcí, jakmile jim přiloží Fantomas nůž na krk. Ostatně jeho postava projevuje napříč celou sérií pozoruhodnou diskontinuitu - v jedničce byl něco mezi zlodějem a teroristou, ve dvojce se proměnil v napoleonka s ambicemi ovládnout svět (a přebrat Fandorovi jeho buchtu) a ve trojce se pro změnu vyjeví jako vyděrač s mafiánskými praktikami, který po partičce pracháčů vyžaduje výpalné. Naprosto příšerný u tohoto filmu shledávám český dabing, z hlasu takové Květy Fialové na mě jdou mdloby, a dabingu Miroslavce Moravce jsem se vysmíval už u předchozích dílů. Díkybohu za samotného Funèse, je to vážně skvělý komik a to on táhne celou tuhle letitou komedii na svých bedrech a on stojí za většinou nejlepších fórů. Na Jeana Maraise nemohu ani pohlédnout, aniž bych neměl nutkání ke zvracení, ten herec mi je vážně k nesnesení protivný. Bylo by toho hodně, co mě na tomhle filmu přivádělo k šílenství, abych byl ale spravedlivý, pod tři hvězdy přece jen jít nemůžu, z úcty k Funèsovi, kterého chovám velmi v oblibě a který zde vážně září. Jinak je to beznadějně zestárlá komedie, u níž mi na mysli - tak jako u jiných starých zářezů filmové historie - tane myšlenka na to, že takové filmy už se dnes netočí. Na rozdíl ale třeba od filmů takového Hitchcocka, kde toto pronáším s lítostí, je zde toto konstatování míněno s úlevou. Asi jsem příliš propadl moderním nekorektním pekelným jízdám, jaké točí třeba Sacha Baron Cohen, než aby mi už ke štěstí stačily podobné vykopávky, jako v případě Fantomase. A očekávám, že nejbližší generace diváků tyhle přiblblé dobové naháněčky Fantomase buď už ani neobjeví, nebo pro ně najdou jen pohrdlivý úsměšek, podobně jako já. Mimochodem samotný titul filmu je strašně zavádějící, o žádný Scotland Yard v celém filmu vůbec nejde, natož o jeho konfrontaci s Fantomasem - nepočítám-li pár uniformovaných policajtů v samém závěru, stíhá Fantomase v celém ději výhradně francouzský komisař Juve. Název filmu si tak vysvětluji tím, že chtěl asi na první pohled naznačit přenesení děje do Skotska, ale osobně to považuji za vrchol debility, a ten film se měl prostě jmenovat nějak jinak, třeba co já vím - "Fantomas ve Skotsku". ()
Galerie (66)
Zajímavosti (39)
- Auto, kterým jedou novinář Fandor (Jean Marais), jeho manželka Helena (Mylène Demongeot), komisař Juve (Louis de Funès) a tajemník André Berthier (Henri Serre) poté, co jim do cesty spadne strom, je Ford Model T. (SONY_)
- Fantomasovi muži unesou Hélène (Mylène Demongeot) a utečou v letadle. Fandor (Jean Marais) je pronásleduje na koni a skočí na palubu před tím, než letadlo vzlétne. Podobná scéna se objevila o 17 let později ve filmu Chobotnička (1983). (Jan.Kanak)
- Mylène Demongeot (Hélène) měla v plánu natočit čtvrtý díl „Fantomas à Moscou“, v překladu „Fantomas v Moskvě“. Bohužel ale kvůli osobním sporům Jeana Maraise (Fantomas/Fandor) a Louise de Funèse (komisař Juve) a snad i kvůli jejich vysokým finančním nárokům z natáčení nakonec sešlo. Ve tomto čtvrtém pokračování se mělo zjistit, že Fantomas je otcem novináře Fandora. (noizcore)
Reklama