Režie:
Matt ReevesKamera:
Greig FraserHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Jeffrey Wright, Colin Farrell, Paul Dano, John Turturro, Andy Serkis, Peter Sarsgaard, Barry Keoghan, Jayme Lawson (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Dva roky slídění po ulicích jako Batman, který nahání strach zločincům, zavedly Bruce Waynea hluboko do stínů Gotham City. Mezi zkorumpovanou sítí městských úředníků a vysoce postavených osobností má osamělý mstitel jen několik důvěryhodných spojenců - Alfreda Pennywortha a poručíka Jamese Gordona - a mezi svými spoluobčany se stal jediným ztělesněním pomsty. Když se vrah sérií sadistických machinací zaměří na gothamskou smetánku, stopa záhadných indicií pošle Největšího detektiva světa na vyšetřování do podsvětí, kde se setká s postavami jako Oswald Cobblepot, Edward Nashton, Carmine Falcone a Selina Kyleová. Jakmile důkazy začnou vést blíže k domovu a začne být jasný rozsah pachatelových plánů, musí Batman navázat nové vztahy a odhalit pachatele, aby se stal symbolem naděje Gotham City. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (4)
Recenze (1 253)
Kdyby neexistoval svět Batmana, který stvořil Christopher Nolan, byl by The Batman Matta Reevese více než důstojný upgrade starých Burtonovek. Protože hlavní devízy původních filmů, tedy gotické kulisy, potemnělou atmosféru a intenzivní orchestrální hudbu tady tvůrci solidně restaurují, modernizují a upgradují pro současného diváka. Avšak s "vyšším rozměrem", který vtiskl svým nezaměnitelným rukopisem hlavnímu hrdinovi Nolan se tady nijak nepracuje. A tak zatímco v Batman Begins si můžete check all the boxes, tak reboot je vlastně jen zamotaná, temná noirová detektivka se zajímavým narativem a x dobře napsanými postavami. Sledovat ale celý tenhle kolos 176 minut, ve kterém je každý druhý záběr, gesto a pohled 3x delší, než by bylo záhodno (a ano, i ta automobilová honička je šíleně dlouhá a nenápaditá), je tedy pořádně husarský kousek. ()
Batmanovská varianta na Sedm, která by si zasloužila víc prostříhat (já prvních pár desítek minut v kině regulérně usínal!) a taky by někdo mohl štábu vysvětlit, že noirové dramatično se v první půl hodině nevytvoří tím, že se všichni tváří tajuplně a šeptají. Po slabším rozjezdu ale přijde celkem solidní kriminálka, které by to bohužel nejvíc slušelo, pokud by tam nebyl Batman. Není to problém Roberta Patisona, ten si své uhraje, ale celý film je nakonec tak málo komiksový, že pokud by v něm nebylo známých postav, mohl by být výsledek mnohem stísněnější a dramatičtější, protože by tak neexistovali postavy, které to prostě nemohou schytat, protože proto (Batman, Komisař Gordon). Co se povedlo, to je výrazně ne-komiksový padouch, který svou maniakálností a zvráceností příjemně překvapil a je fajn vidět zas po čase tak neortodoxního komiksového antagonistu. Vymazat Batmana, prostříhat začátek a konec, bude z toho výtečný film, takhle je ale prostě jen fajn, byť se těším na případné pokračování, zkrátka temný origin. PS: v tomto filmu se nevyskytuje žádná ovčí bytost s chapadly místo kopýtek. A je to asi škoda. ()
Velice ponuré a temné. Chytrý scénář kombinující korupci ve vládě s řáděním psychopata by možná více slušel normálnímu thrilleru. Když se tam pak mlátily okostýmované postavy, tak mě to trochu vytrhávalo z atmosféry. Zoe Kravitz je fakt sexy a hrozně se mi líbila. Paul Dano opět vystřihl pošuka na jedničku, ale zajímalo by mě, jestli je na něj máma pyšná, když si ho každý pamatuje díky schopnosti zahrát divné, nepříjemné, totálně pošahané úchyly. "Jó Paul, ten nikdy v ničem nevynikal, ale perverta zahraje, jak nikdo jinej." Samotného Pattinsona je na tuto roli škoda. Jen smutně čumí a říká, jak je z toho unavenej. To samé dělá, když je civilní Bruce Wayne, což bylo divné, protože ten má být pravý opak a chovat se, jak excentrický milionář. Bylo to vlastně fajn a dlouho mě to bavilo, až mě to bohužel, díky neúnosné délce, bavit přestalo. Tři hodiny jsou moc a i když nemám extra co vytknout, už mě to pak nezajímalo. ()
Je to už slušná řádka let, co si v Hollywoodu uvědomili, že stávající komerční trendy, které přinesly vlnu komiksových adaptací a velkofilmů fantasy žánru, prakticky vytlačily proud kinematografie určené dospělé generaci. Uhnízdila se myšlenka dát popkulturním fenoménům artový nátěr tím, že je zpracujeme "seriózně", zkusíme tomu dát nějakou "hloubku" a každý si pak najde to svoje. Výsledkem jsou filmy, které si na dospělost jen hrají. Když dojde na lámání chleba, vyjeví se v plné nahotě naivita a směšnost starých komiksových figur a příběhů. Dobrodružství muže v gumovém obleku s rozkošnou netopýří čepičkou, před nímž všichni v okolí usilovně předstírají, že postavu významného člena místní společenské smetánky neidentifikují po hlase ani podle odhalené části obličeje, prostě musíte zpracovat s velkou dávkou nadhledu, jenže toho Matt Reeves, podobně jako Nolan ve své trilogii, není schopen. Reevesův Batman pyšně předvádí hru na osudovost, mlátí dvoumetrovým pindíkem a nešetří patosem. Nemístné je i spojení zcela protichůdných žánrů - noir a superhrdinský epos vyžadují jiné uchopení postav. Catwoman nedokáže být záhadnou femme fatale a její vztah k Batmanovi nemá náležitý erotický rozměr. Když se přeneseme přes plytké motivy a banální dialogy, zůstávají ve hře tradičně silné zbraně velkých studií, tedy výprava a obsazení (Colina Farrella v roli Tučňáka jsem vůbec nepoznal), ale to je pro mě málo. Dvěma hvězdičkami se sloučím nejen se světem Gothamu, ale i s ostatními snímky, co si špatně hrají na dospělost. Celkový dojem: 45 %. ()
Rozezněl se hlavní naprosto kulervoucí hudební motiv, Batman začal práskat lidi a já byl zaraženej do sedačky jako v časech, kdy mě filmy formovaly a měl jsem neskutečnou radost, že to ve mně filmy ještě dokáží probudit. Nadšení bohužel vyprchalo v druhé polovině, kdy tempo znatelně zpomalilo...a to zejména vlivem krajně nadsazené stopáže, kdy 3 hodiny už jsou prostě moc, když netočíte vyloženě (historický) epos. I tak ale pětikvalt, jelikož Matt Reeves je špičkový režisér, kterému již mnoho let fandím a ani na chvilku jsem nepochyboval o tom, že nový Batman bude pecka. Zvládá jak akci, které není tolik, ale když už je, tak je strhující (opět také vlivem špičkové hudby) a audiovizuálně je to jeden z nejvíc strhujících zážitků, které u disneyovek prostě nezažijete. Strašně se mi líbila kamera a barevná paleta, nad kterou jsme slintali již v trailerech a libovolný záběr filmu byl natáčen s myšlenkou a nikoliv sterilně jako u běžné hollywoodské spotřební produkce, tady byly zkrátka ambice jiné a vyplatilo. Navíc mi perfektně sedl styl vyprávění a temná atmosféra bez laciných joků pod pernamentní palbou deště. DC vlivem Snydera může být za tento jev vysmíváno, ale mně to sedí mnohem více než sluníčkové a barevně vyblité marvelovky, ač pak na každé v tom kině sedím a stále mě baví. Co mě trošku mrzelo během sledování, tak byl fakt, že by se k výbornému Pattinsonovi neskutečně hodil Phoenixův Joker a ačkoliv se to nikdy nestane a dostaneme jiného, atmosférou mi to do sebe zapadalo. Celkově kvituji menší měřítko než u velkých a dražších týmovek, ačkoliv je samozřejmě the Batman hypernerealistický, bavila mě jeho uzemněnost oproti svým soukmenovcům a komiksová stylizace, která mi tak chyběla u Nolanovy trilogie, ač se samozřejmě jedná o špičkové filmy. Za mě velká spokojenost a i když teď nemám chuť si onu tříhodinovku zopakovat, až na to někdy později dojde a bude se blížit dvojka, tak to bude hodně fajn a doufám, že budou i v budoucnu vznikat podobné protiváhy marvelovkám. ()
Galerie (83)
Photo © Warner Bros.
Zajímavosti (55)
- Gavin O'Connor, Matt Ross, George Miller a Denis Villeneuve boli považovaní za pozíciu režiséra. (WalterIK7)
- Režisér Matt Reeves stejně jako Tim Burton natočil filmy ze světa Batmana a Planety opic. Zatímco Burton ale nejdříve natočil dva snímky o Temném rytíři (Batman – 1989, Batman se vrací – 1992) a poté film Planeta opic (2001), Reeves nejprve natočil Úsvit Planety opic (2014) a Válku o Planetu opic (2017) a až následně se vydal do Gothamu. (raikonen16)
- Zoë Kravitz i Robert Pattinson dostali od svých předchůdců v podobě Michelle Pfeiffer a Christiana Balea radu, aby se ujistili, že si ve svých kostýmech dokážou dojít na toaletu. (NiWi)
Reklama