Režie:
Viktor TaušScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Milan ChadimaHudba:
Petr OstrouchovHrají:
Didier Flamand, Oldřich Kaiser, Jiří Lábus, Julie Ferrier, Kati Outinen, Eva Jeníčková, Taťjana Medvecká, Ivana Uhlířová, Juraj Nvota, Zuzana Kronerová (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Na počátku kariéry vytvořili OSKAR, MAX a VIKTOR klaunskou skupinu Busters. Jejich klauniády představovaly ostrůvky svobody uprostřed nehybné bažiny rezignace v komunistickém režimu bývalého Československa. Pak se však mezi třemi klauny cosi vážného odehrálo. Jak se ukáže, národem milovaní klauni se mezi sebou nedokážou vystát. Nyní se Oskar vrací po třiceti letech z emigrace, aby v Praze uzavřel svoji uměleckou kariéru. Setkání s bývalými přáteli vede k nevyhnutelné vzájemné konfrontaci. Osud jim tak nabízí ještě jednu šanci, jak to naposledy pořádně roztočit. I po třiceti letech otázka zůstává stále stejná: Kdo se bude smát naposled? (Falcon)
(více)Videa (5)
Recenze (192)
Pokusy o kameramanské efekty, z nichž některé jsou i vydařené, ale jiné přebarvičkované a s estetikou reklamy - několikrát jsem měl pocit, že jsme na Nově a vložili reklamní blok. Navíc u filmařského díla očekávám vyprávění obrazem, a tady jsou vztahy odkecané dlouhými monology. Přičemž některým hercům ani není rozumět, např. Lábusovi, který to fakt šolíchá. Pak tu máme onu evropanštinu - francouzského herce, finskou herečku, přičemž je otázka, zda to mělo mít nějaký hlubší smysl, než jen pro efekt. Jinak je to typický slepenec multivztahů, který po rozpletení nedává smysl, stříknutý smrtelnou nemocí, což už dnes působí originálně asi jako předvolební sliby. Chybí jakýkoliv nadhled (jako by neředěná depka z znamenala hned velké umění) a celé je to prostě taková ta intelektuální nadřazená opřesdržku manýra, vycucaná z prstu v nějaké inťošské vinárně, kam reálný život nepronikne ani dírkou pode dveřmi, s lidskými vztahy pouze archetypálních pokusů, ale nikoliv skutečně lidskými, nikoliv s postavami z masa a kostí. Jo, a abych nezapomněl, s oním dnes tak vysoce statečným antikomunismem, avšak v bolševickém podání. ()
Pro mě osobně velmi silný snímek, který mi v hlavě zůstane ještě hodně dlouho. Někteří uživatelé zde píšou, že je nechytil příběh - sto lidí, sto chutí. Mě film chytil hned od začátku a nepustil až do konce. Pravdou ale zůstává, že Eva Jeníčková je sice ketyna, nicméně mi v této roli moc neseděla. Ale i nad tím mávnu rukou. Faktem je to, že nám tu vznikl supr český film, na kterém paradoxně tvůrci v kinech prodělali, co mohli. Proč? Věčná škoda hned z několika důvodů. 1) Příběh vychází ze skutečnosti a je prostě všední, lidský - tak to prostě v tom životě chodí. 2) Nádherná kamera - konečně člověk, který nad tím vším přemýšlel, viděl to a pohrál si s tím. Některé záběry byly fakt z vizuálního hlediska radost pohledět. 3) Úžasné herecké výkony. Trochu mrzel dabing Flamanda, ten teda rval uši, ale budiž. To, co předváděl Oldřich Kaiser, z toho mi padala brada. 4) Humor - inteligentní, žádný buransko-fekální kombinát typu Babovřesky a Kameňáky a za to v téhle době dávám obrovské plus. A to všechno prostě skvěle drží pohromadě, což když si uvědomím, že se jedná o nový český film, tak to smekám hodně hluboko. ()
Tenhle film mi vůbec nepřijde jako český, což myslím jako pochvalu. Nápaditá kamera, dobré vyprávění, pečlivě promyšlené scény a záběry. Speciální kapitolou jsou herci, Lábus i Kaiser mají konečně po dlouhé době šanci zahrát si pořádnou vážnou roli a pochmurná atmosféra filmu díky tomu většinu času funguje. Otravná je dějová linka s emigrantovou dcerou, ale kromě ní mi delší stopáž filmu nevadila. Konečně se u nás podařilo natočit vážný film, aniž by byl trapný nebo vás svými nedostatky neustále nevytrhával z diváckého soustředění. ()
Autorská nerozhodnosť v zásadných veciach (český alebo koprodukčný film, príbeh o klaunoch bývalých alebo súčasných, chuť baviť alebo snaha doviesť k zamysleniu, postaviť film na hercoch alebo vizuálnej stránke) a nezáživná hra na umenie (divákom zriedkavo rezonujúca formálna stránka). Chladný konštrukt, ktorý hýri farbami a chvíľami teší prácou s kamerou (početné odrazové scény, interiérové nápady - je preto škoda, že mnohé vzniká len pozorným odpisovaním odinakiaľ a zaváňa snahou film zatraktívniť), ale vo výsledku sa vynára otázka - kde je v tom všetkom človek? Na ľudskosť, ktorá k téme prináleží, Tauš a Jarchovský akosi pozabudli. Práve preto výsledok pôsobí ako vypočítavý ťah na bránku - a u mnohých, zdá sa zafungoval. Nie však u mňa. 40% ()
Smutně nudné drama. 1) Film bez děje kolem mě těžkopádně prokulhal a ani 132 komentářů uživatelů ČSFD mi nepomohlo jasně definovat, proč to. Asi něco se scénářem, něco s režií. To jsem nebyl já, to byl Parkinson. 2) Marně přemýšlím, co dělal poměrně početný lucemburský a finský štáb. 3) Kaiserovi i Lábusovi role sedly, ale ze snímku mám pocity přinejmenším rozpačité. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (11)
- Natáčelo se v České Republice, Finsku a Lucembursku. (Rugero)
- Kati Outinen se svou roli poté, co viděla nasazení Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse, rozhodla naučit v češtině. (JoranProvenzano)
- Původně se do kina snímek chystal už v říjnu 2013, jenže se strhla tlačenice, stejný měsíc si totiž vybraly k premiéře i české filmy Přijde letos Ježíšek?, DK, Příběh kmotra, Všiváci či Kameňák 4. Proto Klauni svůj start posunuli na konec listopadu. [Zdroj: kultura.idnes.cz] (hippyman)
Reklama