Režie:
Jack ArnoldKamera:
Ellis W. CarterHrají:
Grant Williams, Randy Stuart, April Kent, Paul Langton, Raymond Bailey, William Schallert, Billy Curtis, Charles Perry, Diana Darrin, Luce Potter (více)Obsahy(1)
Scott Carey a jeho žena Louise se opalují na jachtě při plavbě klidným mořem, když tu se najednou Scott na palubě dostane do záhadného mlžného oparu. Jak se mlha přežene, zůstanou mu po ní na těle jakési třpytivé částečky, které se vzápětí vypaří. Později ho nešťastnou náhodou zasáhne prostředek na hubení hmyzu, no a tyto dva incidenty společně zapříčiní, že se začne zmenšovat. Nejprve jen o pár centimetrů, ale poté více. Každý včetně doktorů jen kroutí hlavou. Brzy je jen tři stopy vysoký a stane se národní kuriozitou. A když měří pouhých 15 centimetrů, nezbývá mu než se přestěhovat do domečku pro panenky. Tam na něj naneštěstí zaútočí jeho vlastní kočka a následkem toho spadne do sklepa, odkud není úniku. Pro své blízké mrtvý, Scott musí najít cestu jak přežít v novém prostředí, plném nebezpečných nástrah... (ČSFD.cz)
(více)Videa (1)
Recenze (140)
To se tak pomalu začnete zmenšovat, až měříte 3 stopy a už to vypadá, že to zmenošvání konečně přestalo, až jednoho dne skončíte v domečku pro panenky a váš kocour se vás chystá sežrat. Možná by se mohlo zdát, že to bude další z mnoha sci-fi blbostí, jakejch se v 50. letech natočily mraky, ale v případě tohoto filmu to neplatí. Klobouk dolu před jeho tvůrci. Po trikový a technický stránce je to na svou dobu rozhodně unikátní film, kterej ani v roce 2008 nepůsobí nijak komicky, jak bejvá u podobně starejch scifáren zvykem. Všechny rekvizity ve filmu (nejdřív poněkud nadměrnej nábytek, telefon, cukřenka, atd... a později obrovský špendlíky, struktura na dřevě, nůžky, krabička od sirek, tužka, past na myši a hromada dalšího harampádí) vypadaly naprosto skvěle, stejně tak i souboj s pavoukem. V 50. letech z toho museli bejt lidi asi na větvi. Jenom by mě zajímalo, kde ten maník sebral ty miniaturní kalhoty a miniaturní nátělník. ()
Nápad je to miliónový a v druhé polovině i výborně uchopený. V začátku to ale trochu drhne, vůbec by mi nevadilo vyškrtnout tak 10 minut a jít rovnou k věci. Zamrzela mě také doslovnost - nebylo by lepší vynechat příčinu a jít rovnou k následkům? Není přece důležité, PROČ přesně k tomu hrdina přišel, ale JAK se s tím vyrovná. Být sežraný kočkou nebo tarantulí, či vyhladovět kvůli tomu, že nedosáhnete na chleba? To je to, oč tu běží. ()
Niekedy sa skrýva ozajstný poklad aj v bahne béčkovej sci-fi produkcie 50tych rokov. Nenechajte sa oklamať plagátom a synopsiou deja. TISM je husto filozofické, existencionálne dielo, jeden z vrcholov žánru sci-fi a bez problémov obstojí v týchto otázkach aj s dnešným, rovnako filozofickým Matrixom. Vlastne ho strčí do vrecka. Len tak mimochodom sú tu aj bezvadné triky a obrovské napätie pri jednotlivých bojových scénach hlavnej postavy s predátormi zvieracej riše. Záver dostáva svojim vyznením a položenými otázkami film ešte ďalej a nezadá si nič v riešených otázkach aj s omnoho opulentnejšou Vesmírnou odyseou. TOP 10. ()
Přespat v domečku pro panenky či v krabičce od sirek, povečeřet z pastičky na myši anebo si to rozdat na férovku s tarantulí či rodinnou kočkou? Žádný problém. Skvělý zmenšující se muž, je (nejen) na svou dobu po trikové stránce neuvěřitelně kvalitní a i díky svému závěru mrazivě naléhavý. Stále svěží podívaná ze zlaté éry sci-fi. ()
[FOD 2024] Neuvěřitelný skvost o neuvěřitelně se zmenšujícím muži, který příběhem, triky a zpracováním obstojí i v dnešní době. Ve snímku se neustále něco děje, příběh svižně odsýpá, udržuje si divákovu pozornost, nechává nás žasnout nad trikovými sekvencemi a kulisami a na konci si pak zafilosofujeme o budoucnosti lidstva a vesmíru v nezvykle otevřeném konci. Vše se tak rychle mění, že netušíte co bude za pár minut. Tvůrci projevili neuvěřitelnou míru kreativity. Obzvlášť po přechodu do sklepního mikrosvěta. Souboj s kočkou byl děsivý, ale boj s pavoukem je nezapomenutelný. Celkový dojem pak podrthává způsob, jakým je dění snímáno. Fascinuje mě, s jakou lehkostí i takovéto veledílo přichází s premisou, proč se hlavní hrdina zmenšuje. Prostě potkal náhodný radioaktivní mrak na lodi a pak ho později projízdějící auto postříká sajrajtem na hubení hmyzu. Normálka. Jen se to snažte nekombinovat. Každopádně jde o jeden z nejlepších filmů, jaké v 50. letech znikly, a neměl by ujít vaší pozornosti. Promítáno jako double feature s obrovskou Tarantulí (1955) a spoustou dobových reklam a dalších podivností mezi filmy. Plus s dobovým fast food občerstvením k zakoupení během projekcí. Předfilm: A is for Atom (1953) ()
Galerie (28)
Photo © Universal International Pictures
Zajímavosti (13)
- Orson Welles se svým hlasem podílel na traileru k filmu. Toho času pracoval v Universal na filmu Dotek zla (1958). (HellFire)
- Scény s útočící kočkou a pavoukem musely být dokonale synchronizované s reakcemi zmenšujícího se muže Scotta Careyho (Grant Williams). Scény se skutečnými zvířaty byly natočeny první, režisér Jack Arnold je sám sestříhal, někdy i za pomoci metronomu, a každý jednotlivý pohyb zvířete očísloval. Poté při natáčení Scottových scén režisér na herce volal jednotlivá čísla a ten už věděl, jak na očíslované pohyby zvířat před kamerou reagovat. (CamilleS)
- Film byl natočen na motivy románu Richarda Mathesona „The Shrinking Man“. (Hans.)
Reklama