Reklama

Reklama

Konec nacistického korzára

(TV film)
  • Česko Hitlerova ztracená bitevní loď (více)
Německo, 2011, 45 min

Obsahy(1)

Bitva v ústí La Plata patří k úvodním kapitolám námořní historie 2. světové války. Kapesní bitevní loď Admiral Graf Spee se 13. prosince 1939 střetla se třemi křižníky Royal Navy. (oficiální text distributora)

Recenze (6)

Echelon1 

všechny recenze uživatele

Nádejný dokument, ktorý keby o niečo viac nahustil informácie a dokreslil celkový obraz (napr. povedať niečo o Altmarku, bližšie popísal boj britských krížnikov a Admirala Graf Spee), bolo by to za 5*. Každopádne, len menšie doplnky ku komentáru užívateľa Nettrass: "Smlouva z Versailles, stanovila maximální tonáž Německých válečných lodí na 10 tisíc tun." - Tak to tam aj povedali. "Není pravdou, že absentovalo pancéřování lodi. Bylo pouze zeslabené asi o 50% oproti moderním bitevním lodím té doby - max 16 cm pancéřové ocele." - V dokumente je to síce veľmi skreslene povedané, ano, na triede Detuschland úplne neabsentovalo, tých základných 8 cm pancierového pásu je ale na úrovni krížniku (ktorými svojim charakterom vlastne boli). V tej dobe bol štandard bojových lodí 30 a viac cm pancierovania bokov. "Německou loď už čeká celý válečný konvoj...Jenže ten ještě nestačil doplout. Takže by Gráf Spee dokázal proniknout do oceánu a s trochou štěstí a pomoci třeba oné sesterské lodi doplout do Německa. Jí se to podařilo." - Altmark však plával podľa uváženia a oddelil sa na mori (navyše sa síce vrátil do Nemecka, ale pri Nórsku ho prenasledovali Briti a nakoniec v jednom fjorde bol prepadnutý torpédoborcom HMS Cossack, ktorý zachránil zajatcov, takže ani Altmarku sa nepodarilo bezpečne doraziť, do Nemecka sa vrátila až po nutnej oprave, navyše nákladná loď Altmark bola výkonnostne niekde inde, než vojnové plavidlo, takže plaviť sa spolu "na úteku" skrz Atlantik by bolo absolútne nereálne). Na Admiral Graf Spee sa sústredila britská flotila, aj keď ešte nedorazili dostatočné sily, okamžite po vyplávaní by bol jednoznačne minimálne prenasledovaný do stretnutia s väčšími britskými silami, takže by pokus o únik - skrz celý Atlantik pod kontrolou Britov - dopadol podobne, ako plavba Bismarcku. Navyše na Graf Spee zostalo sotva 40% streliva (+ výzbroj a jej zariadenie utrpeli menšie škody), asi na hodinu boja (keby aj nie, ďalším lodiam by sa nemohola v boji postaviť a neutrpeť škody obmedzujúce plavebné schopnosti). "...jako nejzávažnější poškození bylo vyhodnoceno poškození lodní kuchyně" - Určite? Bola síce zničená, ale bolo poškodené (mimo iného) hlavne filtrovanie mazacieho oleja, čím sa funkčnosť pohonu lodi výrazne skomplikovala. ()

Nettrass 

všechny recenze uživatele

Kvalitní animace, celkem kvalitní informace. Chybí zde však dost podstatných a velmi zajímavých informací a je tu jedna drobná chyba. Smlouva z Versailles, stanovila maximální tonáž Německých válečných lodí na 10 tisíc tun. Němci ve zkutečnosti tonáž překročili ( 12 100 tun ). Není pravdou, že absentovalo pancéřování lodi. Bylo pouze zeslabené asi o 50% o proti moderním bitevním lodím té doby - max 16 cm pancéřové ocele. Chybí jakákoli zmínka o sesterském zásobovacím plavidle, které přebíralo většinu zajatců. A to nejpodstatnější Britové si zahráli hru s německou tajnou službou. Věděli, že jsou Němci odposloucháváni, tak vypustili informaci, že na Německou loď už čeká celý válečný konvoj...Jenže ten ještě nestačil doplout. Takže by Gráf Spee dokázal proniknout do oceánu a s trochou štěstí a pomoci třeba oné sesterské lodi doplout do Německa. Jí se to podařilo. Poškození nebyla až tak vážná ( jako nejzávažnější poškození bylo vyhodnoceno poškození lodní kuchyně ). Informace, že potopení bylo nejspíš zbytečné bylo také nejspíš hlavním důvodem kapitánovy sebevraždy. ()

Galerie (20)

Reklama

Reklama