Reklama

Reklama

Půjčovna masa

(seriál)
  • USA Altered Carbon
Trailer 1
USA, (2018–2020), 15 h 36 min (Minutáž: 43–67 min)

Tvůrci:

Laeta Kalogridis

Předloha:

Richard Morgan (kniha)

Hrají:

Martha Higareda, Joel Kinnaman, James Purefoy, Stephanie Cleough, Ato Essandoh, Byron Mann, Andre Tricoteux, Matt Frewer, Renée Elise Goldsberry (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(18)

Po 250 letech strávených v hibernaci je oživený vězeň, který si může vydobýt svobodu jediným způsobem: musí zjistit, kdo je vrah. (Netflix)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (245)

Rocky88 

všechny recenze uživatele

Blade Runner, Deus Ex a Columbův případ v jednom. Námětu využili tvůrci do plna, takže tu jsme svědky hodně bizarních situací a příběh jako takový je ohromně zamotaný a paranoidní. Ovšem také zajímavý a napínavý, pln brutální nápadité akce a často zde i šikovným dialogem předhodí filozofické téma ohledně zde viděného způsobu života a (ne)smrti, takže divák může přemýšlet, jakou variantu by podporoval on sám. Herecky to táhne Kinnaman. Higareda je někdy prkenná a přehrává, dojem aspoň někdy ale vylepšuje vytasením svých antistresových míčů. I bez nich se ale jedná o povinnost pro sci-fi fanouška. Kdo jím není, mohl by mu tento seriál změnit názor. ()

3497299 odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jakmile se kyberpunk dostane ze stránek knih na plátna či obrazovku, vládne mu příliš často těžko přijatelná ustrašenost a nedostatek invence. Altered Carbon, který je adaptací románu Půjčovna masa Richarda K. Morgana, trpí všemi nedostatky a špatnými stereotypy, které se s žánrem ve filmové podobě pojí. Za prvé: zdá se, že existují dva předobrazy, kterých se všechna další díla drží zejména po vizuální stránce - Blade Runner Ridleyho Scotta a japonská manga a anime Ghost in the Shell (sem tam ještě Matrix, což je ale kapitola sama pro sebe). Nic proti citacím, ale ve vědomí většiny filmařů jde zřejmě o jediné dvě úspěšné a známé kyberpunkové adaptace, tudíž ztvárnění jejich světa kopírují až příliš často a až příliš otrocky. V důsledku čehož se zdá, že se zastavil čas a že žánr, který jinak pobízí k různorodosti, vizuálně ustrnul podobně jako punkrocková móda na roztrhaných džískách, čírech a křivácích. Za druhé: kyberpunk sice zdůrazňuje sociální rozdíly a třídní konflikty, ale zejména ve filmové podobě se člověk setká se striktně vyhroceným černobílým viděním: bohatí jsou bez výjimky zlí psychopaté, kteří mají přístup k technologickým vymoženostem, oběti i hrdinové jsou pak vždy z nižších tříd, přičemž bojují proti nějaké technologické záležitosti, která zapříčinila společenskou nerovnováhu. Svět je ovšem mnohem složitější, přičemž tahle dualita zlých boháčů a hodných chudáků (nebo alespoň „obyčejných lidí“) je bohužel již tak nudný stereotyp, že nefunguje ani v metaforické nadsázce. Paradoxně je pak Altered Carbon fanaticky technofobní film (podobně jako Matrix, Elysium, In Time, americká hraná verze Ghost in the Shell atp.), jehož ideálem je jakási vágně definovaná přirozená lidskost. Je ovšem třeba poznamenat, že klasiky žánru takhle primitivní nejsou - když si člověk přečte Gibsona, Stephensona, Shirowa (nebo se podívá na animované Ghost in the Shell), sezná, že zobrazované konflikty nikdy nejsou podávané takto primitivně. Divák nechápe, proč se scénáristé obtěžují celkem fungující předlohy složitě přepisovat do úplně jiných nekonzistentních konstrukcí, jestliže by výsledek dopadl mnohem lépe, kdyby si ušetřili práci a prostě děj knihy “jen převedli” do obrazu, když už provozují seriálovou adaptaci literárního díla. Za třetí: scénáristé si zřejmě zvykli na to, že young adult čtou i dospělí, a normy vyprávění tomuhle předpokladu přizpůsobili tak, že lze stěží najít v rámci filmového sci-fi mainstreamu cokoli chytřejšího, než jsou Hunger Games. Altered Carbon tak v nijak originálním a poměrně přímočarém vyprávění, které přitom občas trpí nedotaženou dramatizací vývoje, kombinuje makabrózně patetické scény (moje srdce, které jsem si ve virtuální realitě vyrval doslova z těla, patří tobě) s hysterickým herectvím a ne moc smysluplným dějem. Postavy jsou nějak charakterizované, ale pak jednají úplně jinak – přes svůj dokonalý výcvik a proklamovanou chladnokrevnost se například z nepochopitelných důvodů (když pomineme špatně napsaný scénář) dopouští nesmyslně iracionálních výbuchů a školáckých chyb. Svět obsahuje navíc spoustu nekonzistencí, jejichž výčet by zahrnul samostatnou recenzi. Např. časový vývoj – postavy žijí stovky let, ale společnost se nemění, vypadá jako naše aktuální představa blízké budoucnosti zamrzlá v čase. V technologicky rozvinuté civilizaci kolonizující sluneční soustavu policejní sbory používají na chlup stejnou uniformu celé dlouhé dekády a estetika se odkazuje výhradně na naše moderní umělce – že by šlo o ilustraci tezí o zamrzlé postmoderní kultuře, jak je podává filozof Michael Hauser? (haha) Jeden díl mi přišel záměrně napsaný tak, že každá postava v něm musí mít alespoň jeden hysterčák (počítal jsem je). A navíc seriál selhává i v žánrových aspektech, ve kterých by to člověk nečekal – jeden příklad: Takeshiho sestra je v jedné scéně neporazitelná ninjovská asasínka, přičemž o deset minut později se chová, jako by neměla žádný výcvik – nechává nesmyslně zničit množství svých velmi draze vyrobených klonů, které jen tak nabíhají na nepřítele, aby jim prostě prostřelil hlavu. Ve stejné scéně si nejprve počíhá, chytí útočníkovu automatickou pistoli správně za hlaveň, aby ji po jednom bodnutí střepem opět pustila a nechala se jí střelit. Nehledě k tomu, že útočníkem je v tomto případě elitní policistka se speciálním výcvikem, která přitom před sebe svou zbraň strká s nezastřenou touhou po vlastním odzbrojení. Dvě superelitní vylepšené bojovnice se tak střetávají způsobem, kdy člověk pochybuje, zda jim někdy někdo dal alespoň základní přednášku o způsobech sebeobrany. Různorodých nesmyslů je ale v seriálu opravdu hodně. Filmový kyberpunk zřejmě čeká na svého vizionáře, který mu dodá osobitou vizi (místo aby jen opakoval desítky let staré vize jiných) a dostane jej na patřičnou úroveň, neboť tenhle žánr by si zasloužil emancipovanější přístup, než jakou ukazují přizdisráči z tvůrčího týmu Altered Carbon. () (méně) (více)

Reklama

MikyAff 

všechny recenze uživatele

Velice poutavá sci-fi podívaná, jehož svět vás bude bavit a zajímat. O nahá těla, akční scény a zlomové momenty zde není nouze. Až jsem se občas trochu už v tom motala, ale finále vás vymotá. Zdevastovaná lidská povaha je místy krásně vyobrazena a i k postavám si dokážete najít nějaký vztah. I když osobně si nejvíc budu jako highlight pamatovat růžový batůžek, co nás celou dobu provázel. ()

Wysch 

všechny recenze uživatele

Zcela barbarsky se přiznám, že s knižní předlohou jsem se potkal tak maximálně na polici v knihkupectví. Nemůžu tak srovnat její kvalitu a její adaptace po příběhový stránce. Nicméně musím zcela narovinu říct, že žádnej Westworld to není - příběhová linka je prostá, jednoduchá, vůbec ne zamotaná, jak z některých komentářů zní. Má ale zajímavý psychologický a filozofický přesahy a kombinuje v sobě klasickou brakovost cyberpunku s postmodernou. Režijně je to místama slabší, celkově ale dobře udělaný. Vizuál nemá kromě pár laciných momentů chybek, odkazuje na krásný začátky sci-fi jak v beletrii, tak ve filmu. Čerpá ze špinavýho podhoubí Blade Runneru, kvete v nekompromisně prosvětlený vejšky moderny - jakej to kontrast, když člověk zhruba ve třetině seriálu dojde k závěru, že ta pravá špína je opravdu tam nahoře v prosvětlenejch životech nesmrtelných, zatímco krása života je tam dole, ve špinavých koutech, kde se za pár kreditů svlíkají děvky, chlastá se lacinej alkohol a všude stříká krev. Z vyprávěčskýho hlediska mně osobně přijde, že celá ta Takova minulost měla zůstat bez výjimky nevysvětlena, protože tajemno je pro diváka mnohem přitažlivější než vysvětlování. Kolem a kolem je ale Altered Carbon nádhernej seriál, nekompromisní, krvavej, plnej cigaretovýho dýmu a nekorektních slov, vyžilejch flunder, manipulativních sviní a prvoplánový nahoty. Herecky v podání přinejmenším Kinnamana skvělý, v podání Higaredy aspoň neskutečně sexy. ()

Helmutek 

všechny recenze uživatele

"Technologie se vyvíjejí. Lidé ne." Za mě rozporuplně mezi 3 a 4* - na jedný straně úchvatnej vizuál, obdivuhodná spousta nápadů a filozofickejch nástřelů, na druhý straně sposuta samoúčelnejch věcí jen na efekt (násilí, nahota /s wtf efektem předevšim ta mužská/, navzdory špíně všude kolem jsou všichni podezřele čisťounký a krásný /předevšim všechny ženský postavy/, velký a "hustý" jsou i chování a gesta zúčastněnejch atd. atd.). Celkově je to nejvíc ze všeho taková cyberpunková detektivka, ty až bladerunnerovský myšlenkový přesahy mi to ale (jak o tom pěkne píše třeba i Wysch) přece jenom ženou pocitově o něco vejš - scénář leccos asi čerpá z předlohy, kterou jsem nečet, ale on obecně svět, ve kterym se stávaj relativní ty dvě pro lidi nejzásadnější a nejfatálnější veličiny (totiž smrt a čas), nabízí spoustu prostoru pro fantazii; a přestože Carbon zůstává předevšim u tý detektivky (narozdíl právě od třeba zmiňovanejch Blade Runnerů), nevyužitý to neni a spousta nápadů je tam aspoň náznakem naťuknutá hezky. Co totiž z civilizace zůstane, pokud ti bohatí budou mít možnost si život (téměř) neomezeně prodlužovat? Když čas přestane hrát roli, protože se zničením těla si prostě pořídim nový (pokud na to mám)? A co s etikou - má na to mít právo každej? Pokud jo, tak jak a kdy? Jinak závěrečnej souboj mezi Takem (POZOR, TROLEJ) a ségrou se mi vysloveně líbil i technicky, což si ani nepamatuju, kdy jsem si tohle u čeho naposledy řek; a to pohádkový rozřešení detektivní linky bylo celkem hezky vyvážený zakončenim Takovy linie - že tu svou Tak prostě půjde tam někam hledat, protože času má ve virtuálu dost a jednou jí prostě najde, to se mi líbilo. A ještě poslední věc - herecký obsazení mi sedlo (Kinaman, Kristin Lehman, ségra - Lachman, ale i Bancroft - Purefoy) lomeno mi nevadilo (zbytek), kdo mi ale tim svym neustálym přepíčenym důležitym poloúsměvem (já vim, některý lidi se tak prostě tvářej) pil krev od prvních záběrů, to byla Higareda (jakkoli neřikám, že jinak se na ní nekouká hezky). ()

Galerie (136)

Zajímavosti (10)

  • Důvod, proč se nesmrtelným zbohatlíkům říká „Meths“, je odkazem na Methuselaha, který byl podle biblické pověsti nesmrtelným. (UncleMorty)
  • Vyslanci neboli „Envoys“, mezi které patří i hlavní hrdina Takeshi Kovacs (Joel Kinnaman), byly speciálně vycvičené jednotky Hvězdného Protektorátu. Vyslanci byli díky výcviku schopni odolat velkému fyzickému i psychickému nátlaku a díky neuro-chemikáliím měli skvěle zbystřené smysly. (Tomas_TM)
  • V seriálu je nad nápisem „Police“ na policejních autech ještě jeden nápis v hindštině, a to „Raksha Karna“, což znamená „chránit“. (Tomas_TM)

Související novinky

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

Kyberpunkový Altered Carbon mění obsazení

Kyberpunkový Altered Carbon mění obsazení

30.07.2018

V čerstvě oznámené druhé řadě kyberpunkové sci-fi Altered Carbon od Netflixu se v hlavní roli vojáka Takeshiho Kovacse nově objeví herec Anthony Mackie (Captain America: Občanská válka, Detroit). Ten… (více)

Netflix a hvězda bojových umění

Netflix a hvězda bojových umění

01.07.2018

Netflix si objednal akční sci-fi seriál Wu Assassins s hvězdou bojové série Zátah Iko Uwaisem. Scénář k novince napíše John Wirth (Terminátor: Příběh Sáry Connorové, Falling Skies), o režii první… (více)

Barbar Conan míří do televize

Barbar Conan míří do televize

06.02.2018

Amazon dal před pár měsíci najevo, že si hodlá sehnat vlastní Hru o trůny. Krokem číslo jedna byl nákup televizních práv na Pána prstenů, z čehož se má ukuchtit prequel slavné filmové trilogie. Krok… (více)

Reklama

Reklama