Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pronikavý a dojemný film o posledních týdnech života kultovního amerického režiséra Nicholase Raye, který se nejvíce proslavil snímkem REBEL BEZ PŘÍČINY. Projekt tohoto obdivuhodného dokumentu vznikal už během natáčení AMERICKÉHO PŘÍTELE, kdy si Nicholas Ray Wenderse oblíbil. Wenders ve filmu říká: "Věděl jsem, že chtěl pracovat, zemřít při práci." A právě díky práci s Wimem Wendersem a filmovým štábem přeměnil Ray své umírání v akt spolupráce a umělecké tvorby. Když Ray umíral na rakovinu, rozhodl se namísto pobytu v hospici a pomalému umírání v domovech důchodců pro svůj skromný podkrovní byt v Soho v New Yorku, obklopen svými nejbližšími přáteli. Jak ostrý kontrast v porovnání s jeho luxusními hollywoodskými lety! Nicholas Ray zde přemýšlí o životě, o úspěších, prohrách a kompromisech a vzpomíná na Joan Crawfordovou, Jamese Deana a mnoho dalších hollywoodských hvězd, které se objevily v jeho filmech. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (4)

Matty 

všechny recenze uživatele

Nebude doufám velkým přečinem, označím-li Nicholase Raye za kultovního režiséra. Kdo povolanější než Wim Wenders, jeden z nositelů Rayova odkazu, by pak měl proniknout za hradbu, která dělí většinu režisérů stejného věhlasu od jejich diváků. Svému (reálně) umírajícímu „učiteli“ leze s kamerou do bytu, do postele, do hlavy… . Není to vždycky hezký pohled a příjemný poslech, ale pravdivost filmem prosakuje jako pot prostěradlem. Člověk, který ví, že zemře, holt optimismem nesrší. Wenders neprovádí dlouhodobý a dlouhodobě plánovaný exkurz, jeho počínání naopak budí dojem spontánnosti. Teď a tady se rozhodl Raye natočit. A tak natáčí. Tím víc obdivuji hloubku výsledku, utvářenou předně momenty, kdy už se „nefilmuje“, ale kamera běží dál. Po nějaké době jsem namísto komplikovaného rozlišování skupin „realita“ a „fikce“ (plus fikce ve fikci) jednoduše akceptoval hru „všechno je film“. Ovšem ne ledajaký. 80% ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Pardon, ale tohle mě jaksi minulo. A to mám jinak Wima Wenderse hodně rád. Má to netradiční formu, jejíž smysl chápu a docela se mi líbí, ale zase nemůžu říct, že by mě nějak víc zaujal nebo mě přišel úplně správně vedený. Na DVD bohužel zase nebyly anglické titulky a tak jsem všechno dával z odposlechu, což někdy bylo dost těžké, protože Nicholasi Rayovi jsem moc nerozuměl. Navíc to celé má dost únavné tempo. A asi kvůli tomu všemu mě ten film nějak zaujal jen v první polovině, ovšem v té druhé už se jenom vlekl a přišel mi nekonečný. Filmy Nicholase Raye nakoukané nemám, až nějaké budu mít, možná to docením víc, ale i tak mi přišlo, že se to jeho tvorbě věnuje dost okrajově a zaměřené je to především na jeho předsmrtné pocity, jelikož celý ten dokument se zabývá jeho posledními dny života, jelikož umírá na rakovinu. Nutno uznat, že před ním musím smeknout klobouk, protože hrál až do úplného konce, ale ani to mi v hodnocení moc nepomáhá. On to vlastně ani není dokument, spíš jakýsi zvláštní hraný film, ale ačkoli jsem ho tak zkoušel brát, stejně jsem se dost nudil. Tady jsem se bohužel s Wendersem minul. Silné téma, ale zpracováno tak mdle, že jsem se až divil. Lepší 2* ()

Reklama

pepo 

všechny recenze uživatele

Skvelý dokument sledujúci posledné týždne života Nicholasa Reya, režiséra zodpovedného za nejednu filmovú legendu (Rebel bez príčiny, In a Lonely Place). Ťažkého projektu sa chopil jeho priateľ Wim Wenders a vzniklo unikátne dielo, ktoré by si nemal nechať ujsť žiadny milovník pohyblivých obrázkov. ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama