Režie:
Wally PfisterScénář:
Jack PaglenKamera:
Jess HallHudba:
Mychael DannaHrají:
Johnny Depp, Rebecca Hall, Paul Bettany, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Kate Mara, Cole Hauser, Cory Hardrict, Olivia Dudley, Clifton Collins Jr., Luce Rains (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Pohledný a úspěšný vědec Will Caster (Johnny Depp) má velký celoživotní sen: vytvořit stroj obdařený umělou inteligencí i schopností vnímat emoce, který by dokázal soustředit kolektivní vědění a vědomí lidstva. Jeho kontroverzní experimenty z říše snů mu přináší slávu i nepřátele. Extremisté z řad odpůrců umělé inteligence se ho pokusí zastavit a spáchají na něj atentát ve chvíli, kdy je jeho dílo téměř u konce. Sami tím však „božský experiment" uspíší a Will osobně se v projektu transcendence stane hlavním hrdinou. Pro jeho ženu Evelyn (Rebecca Hall) a dalšího vědce Maxe (Paul Bettany) zde totiž neleží otázka, zda je to možné, ale zda je to správné. A co se vlastně stane. Willovo vědomí připojí k super počítači a obřímu vesmíru umělé mysli, kterou sám vytvořil. Důsledky záhy pocítí celý svět. Willova původní touha obsáhnout vědění celého světa se však rychle mění v jiný cíl: získat nad celým světem kontrolu. (Bontonfilm)
(více)Videa (9)
Recenze (859)
Modelová situace: vrátíte se z rande a hodnotíte - měla dobré nápady, ale plácala pátý přes devátý a navíc vypadala tak nějak divně... Vyrazíte si s ní znova? Možná jo, možná ne, kdo ví. Vlastně jo, určitě jo, pokud se ovšem neukáže někdo lepší. No a v tom je právě zakopaný pes, on totiž nebude takový problém někoho lepšího potkat. (Invercargill, NZ) ()
Paní učitelko, paní učitelko, Novák se hlásí. Asi má nějaký dotaz! Možná něčemu nerozumí! A sakra, odpověď nějak nepřichází. Johnny Depp mě bohužel za posledních pět let v žádném svém filmovém výletu (Cizinec, Alenka v říši divů, Rumový deník, Osamělý jezdec) nebavil. Po letech pitvoření se zřejmě vrací k civilnímu herectví. Bohužel je to sakra nudný projev. Své představy umělé inteligence nám filmaři předhazují poměrně často. Teď se (mnou úplně tak nemilovaný) Christopher Nolan rozhodl, že dá s předstihem pod stromeček možnost debutovat svému dvornímu kameramanovi Wallymu Pfisterovi. Geniální a nutno podotknout dosti kontroverzní vědec se tu znelíbí technoteroristům, ze škrábance po kulce je pořádný problém, a tak přichází na scénu možnost uchovat vědátora naživu. Velikášské s rádoby hlubokým přesahem. Výsledkem je prázdné tlachání, které naplno odkrývá tvůrčí impotenci. Bylo mi jedno, kdo dostane klávesnicí přes hubu, jednoduše jsem se ztrácel a troufám si tvrdit, že moje chyba to nebyla. Nezbývá mi, než se holt vrátit ke svému prachobyčejnému životu. ()
Vůbec nechápu ten všeobecný hate od lidí, kteří tématu nerozumí a dovolují si polemizovat nad tím, co je v rámci sci-fi možné a co ne. Transcendence se jevila jako letošní černý kůň s velmi zajímavým obsazením, velkolepostí typu Inception a producentskou záštitou velkého Chrise Nolana. To vše fungovalo v kampani a je samozřejmě pravda, že očekávání se naplnit nedokázalo. Film se vcelku drží při zemi, místy až nudí a Johnny Depp hraje v podstatě druhé housle. Ovšem stále se na to dá koukat, jakmile se to rozjede, Wally Pfister dokáže udržet tempo a zvládne divákovi předvést, že se od Nolana něco naučil. Abych to shrnul, o velkolepé sci-fi se nejedná, ale jako jednohubka to obstojí. „Nejdůležitější je vyprávění. Je úplně jedno, co s kamerou vyvádíte, pokud nepodporuje vyprávění příběhu. Třeba Avengers mi přišli odporní. Natáčeli to z divných úhlů a já si říkal, proč je ta kamera tady? Aha, protože utratili půl miliardy za kulisy a musí je ukázat. Naprosto mě to vytrhlo ze sledování a úplně jsem z té podivné formy šílel.“ (Wally Pfister, překlad Brousitch)...70% ()
Pro mě osobně to není taková blbost, jak se tady někteří snaží naznačovat. Ano, není to promyšlené do detailů a jako v každém (!) filmu zde najdete chyby a otázky "ale proč". Přesto, příběh dokáže pracovat s několika klišé, kterým se efektně vyhne (např. vědec se nechce stát duší ve stroji, ale jeho manželka to chce). Zaujalo mě, jak se v posledních letech začíná i po filmové stránce řešit kyberparanoia a pohled autorů prochází evolucí (Nepřítel státu to začal, Eagle Eye pokračovalo, Kapitán Amerika to dostal do komiksu...). Transcendence nabízí jiný pohled, který mě zaujal... obrovský spoiler... protože už kdysi v hodinách dějepisu jsme řešili, že absolutismus ve správných rukou, může být nejefektivnější nástroj globální změny. Proč by tedy konec filmu měl být "hipík", vždyť přesně o tohle, ekologickou záchranu, se tu poslední roky snažíme. Transcendence tak odráží současný paradox mezi technickou/technologiemi, které neustále rozšiřujeme, zdokonalujeme na úkor všeho okolo, a snahy vrátit se k přírodě, k udržitelnému rozvoji, k ekologickému životu. Řešení tohoto problému mě zaujal a má co říct, srovnávat ho např. Stalo se, je opravdu zcestné. PS: Depp po všech těch pirátech pro mě osobně naprosto ztratil jakékoliv kouzlo. PPS: u některých komentářů mám pocit, že ten film je protitechnologiím, opravdu? Sakra, já viděl jiný film! Viděl jsem způsob, jak využít technologii jako nástroj k nápravě světa, a to že to kluci z FBI a pár pseudo-antikyber-teroristů nepochopilo, je prostě jen velká škoda:) ()
Pro Kristovy rány, to jako vážně, pane Pfister? Jedno Stalo se nám nestačilo? Bitva o nejhorší film roku začíná a Transcendence rozhodně patří mezi favority na "vítěze". Takhle idiotská sci-fi s tak vážnou tváří tu už dlouho nebyla, a to na nás Hollywood v posledních letech zkoušel ledacos. Jak tedy vypadá to nejzlejší vysokorozpočtové dno? Inu, banda absolutně nezajímavých postav se dvě hodiny cachtá v totálně nesmyslném pokusu o jímavě hluboký, tragicky romantický a drtivě osudový snímek, jehož scénář musel někdo vypáčit z třicet let zamčeného šuplíku. Bohužel ale nenašel poklad, nýbrž spálení hodný štos pisatelské impotence, kterou snad museli rozpoznat i v cateringu. Znáte ten pocit, že byste sebelepší hollywoodský scénář rozstřelili třemi dobře mířenými otázkami? U Transcendence vymyslíte tři nové každých pět minut, což je prakticky to jediné, co drží vaši pozornost. Jinak jen valíte bulvy, co všechno Pfister a jeho parta prodávají s kamennou tváří, a zoufale přemítáte nad tím, jestli se Christopher Nolan někdy obtěžoval zeptat, čemu to vlastně propůjčil "výkonně producentskou" záštitu. Dal bych půl království za videozáznam jeho výrazu, až bude na Transcendence koukat. A ano... určitě by to byla zajímavější podívaná než prvotřídně stupidní debut jeho dvorního kameramana. (3/10) ()
Galerie (97)
Zajímavosti (20)
- Natáčení probíhalo v amerických státech Nové Mexiko a Kalifornie. (Terva)
- Lze vysledovat několik souvislostí se staršími rolemi dvou herců: Rebecca Hall (Evelyn Caster) nehraje vědkyni, která se s neblahými následky pokouší zlepšit svět, poprvé, podobnou roli si střihla už ve snímku Iron-Man 3 (2013), v němž Paul Bettany (Max Waters) daboval umělou inteligenci JARVISe. (MatyM)
- Jedná se o režijní debut Wallyho Pfistera, který se dříve proslavil především jako dvorní kameraman režiséra Christophera Nolana. Na těchto filmech s ním průběžně spolupracovali mj. i Morgan Freeman (Joseph Tagger), Rebecca Hall (Evelyn Caster), Cillian Murphy (agent Buchanan), Josh Stewart (Paul) i castingový režisér John Papsidera. (Lucasion)
Reklama