Režie:
George ClooneyKamera:
Phedon PapamichaelHudba:
Alexandre DesplatHrají:
George Clooney, Matt Damon, Bill Murray, Cate Blanchett, John Goodman, Jean Dujardin, Hugh Bonneville, Bob Balaban, Dimitri Leonidas, Justus von Dohnányi (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Památkáři nejsou žádní nudní patroni, ale unikátní vojenská jednotka, která nasazovala vlastní krky, aby z rukou nacistů vyrvala skvosty, které za trvání Druhé světové války nakradli. Hvězdnou sestavu uměleckých záchranářů vede George Clooney ve výjimečné čtyřkombinaci producent – režisér – scenárista – herec, kterého doplňují třeba Matt Damon, Bill Murray, John Goodman nebo Cate Blanchett. Film se odehrává v době, kdy už bylo víceméně jasné, že hitlerovské Německo bude poraženo a pomalu se začínaly napravovat válečné škody. Milovníky umění trápil především nejasný osud tisíců uměleckých děl, které nacisté pro Hitlera a další pohlaváry nakradli a ukryli neznámo kde. Z jejich popudu tak vznikl tým, který postupoval v patách spojeneckých vojsk a hledal stopy po těchto vzácných artefaktech. Vypadalo to jako nesplnitelný úkol: Umělecké poklady se nacházely za nepřátelskou linií a německá armáda byla připravená splnit Hitlerův rozkaz, podle nějž měla být všechna umělecká díla s pádem nacistické říše zničena. Jak mohlo těchto pár mužů doufat v úspěch? Vždyť svými původními profesemi - ředitelů muzeí, kurátorů a historiků umění, více rozuměli Michelangelovi než zacházení se zbraněmi. Pod palbou německé armády, v zaminovaných skrýších a vybombardovaných městech riskovali Památkáři své životy, aby ochránili ty největší poklady lidstva. (Cinemart)
(více)Videa (4)
Recenze (631)
Tak ja nevim no. Jako tema je velice zajimavy a rozhodne vhodny k natoceni, ale nejsem si uplne jistej, zda by nebylo lepsi zvolit format nejake miniserie nebo serialu. Takhle, ackoliv ma film dve hodiny, prislo mi, ze vidim jen sem tam nejake stripky z akce, ktera se tahla nekolik mesicu. Hlavni hrdinove jsou sympataci, ale tak nejak se tu jen mihaj, ze si k nim clovek nedokaze utvorit poradne zadnej vztah. Jinak po filmarsky strance v zasade bez vytek, vizualni stranka je super, hudba je taky fajn. Jenze proste ackoliv me to zajimalo a dve hodiny utecou jako nic, prijde mi, ze s danym tematem slo udelat daleko vic a vic nez lepsi 3* to proste neda. ()
Přiznávám, že literární předlohu neznám. Uvádí-li se, že je přeobjemná, pak práce obou scénáristů musela být mimořádně nesnadnou. Epopej boje o evropské kulturní dědictví přímo svádí k dokumentarizujícím přístupům. Je to pochopitelné: význam děl i napínavost zážitků - není silnější ani napínavější žánr než non fiction - k tomu přímo navádějí. Dokumentárnost, vůle po uměleckém dokumentu, by měly být také určující při posuzování tohoto nadprůměrného díla. Zvolená kompozice - výchozí základna předcházejících dějů, zdůrazněná úvodní i konečnou demonstrací problému před dvěma americkými prezidenty a ještě navíc podtržená závěrečnou scénou z r. 1977 - se s tím, jak se blíží do realizační fáze, postupně větví do dvou základních linií: té hlavní, která pátrá po památkách bezprostředně za postupujícími frontovými jednotkami, i té druhé, konspirativní, soustředěné kolem Franka Stokese, ztvárněného skvělým Damonem, a Francouzky Claire, jíž exceluje Cate Blanchettová. Jemně, avšak sdostatek výrazně naznačené charakteristiky německých okupantů, rozpornost a nejasnosti kolem francouzského odboje a kolaborace, skrývání německých nacistických válečných zločinců a další působivé zkratky naznačující i diferencianci mezi spojenci (USA-SSSR) propůjčují úsilí uměleckých historiků charisma bojovníků za evropskou a transatlantickou identitu. Patos demokracie, odlehčovaný podobně jako gotická klenba žebry skvělými dialogy, v nichž humor nejenže nejde proti tíživosti doby, ale naopak ji prokresluje a dotváří, prochvívá jako spodní tón celým dílem. Měl-li Clooney na mysli zachování památky těchto neznámých bojovníků a nastolil-li odvážně otázku poměru ceny lidského života i toho, co ji přesahuje (nebo chce a může přesahovat), stvořil - nejen díky tomu - dílo mimořádně působivé. PAMÁTKÁŘI a civilní patos jejich ušlechtilého úsilí nemohou neoslovit každého, kdo je ochoten myslit a cítit i jednat za hranicemi své všednodennosti a žije také bytostně pociťovanou potřebou alespoň čas od času žitých altruistických osobnostních přesahů. Skutečnost, že dobro vítězí alespoň někdy nad zlem, by při všem přesvědčení o rozmanitosti života neměla být v takových případech důvodem k obtížně zdůvodnitelným odstupům a odsudkům. ()
|| Scenár: George Clooney, Grant Heslov / Predloha: Robert M. Edsel - The Monuments Men | Hudba: Alexandre Desplat | Produkcia: George Clooney, Grant Heslov | Distribúcia: Sony Pictures Entertainment (US), 20th Century Fox (International) | Štúdio: Columbia Pictures, Fox 2000 Pictures, Smokehouse Pictures, Studio Babelsberg | Rozpočet: 70 miliónov $ | Tržby: 104,533,171 $ || Nato, že ten scenár písal herec, to funguje až prekvapivo dobre. Má to dynamiku, vtip i emócie. Nevyhne sa to samozrejme sentimentu a tempo tým občas tiež trpí. Ten námet je zaujímavý, odhlauje dej, ktorý som ešte spracovaný nevidel, no na celovečerňák to je trošku fakt málo. Za faktor prekvapenia však dávam Cloonymu za 4. Ps: Nenašiel ste niekto v kine Atlas 27.2.14 čiernu čiapku? :) 74% | Videno v Atlas Praha, 27.2.2014 | ()
Skvostná sestava ve skvostné sestavě. Stejně jako u Save Private Ryan mám problém se zásadní premisou příběhu, totiž že by někdo riskoval jediný život kvůli něčemu méně cennějšímu než je právě život. Technicky jsou Památkáři průměrně dobří, ale rozdělením příběhu do epizodek prožívaných dvojičkami ještě víc vynikne fakt, že ve filmu není nic akčního, napínavého ani zajímavého, nepočítáme-li pár tun patosu vytlačených do normandského písku. Dabing v čele s Kanyzou lze označit za jeden z těch lepších (potěšil Carda, toho moc slyšet není). ()
Nejhloupější elitní jednotka, jakou jsem kdy viděl v akci. Neexistující hloubka, návaznost, nulové motivace. Clooney naprosto nezvládá přesvědčit mě, že cíl hrdinů má nějaký vyšší smysl, místo toho plácá patetické monology a opájí se... vlastně ani nevím čím. Památkáři jsou naprosto zahledění do sebe, aniž by bylo jasné, co si o sobě vlastně myslí. Karikované postavy patlají rádobyhumorné s rádobyhlubokými scénami, aniž by cokoliv z toho mělo emocionální nebo myšlenkový rozměr. Clooneyho naprostá prohra a film, který má podle mě leda potenciál zničit Georgeovu pečlivě budovanou pověst. 1 a 1/2 hvězdy. ()
Galerie (99)
Zajímavosti (21)
- Místem v Paříži, kde nacisté shromáždili ukradené umění, byla Galerie du Jeu de Paume, která se nachází vedle náměstí Place de la Concorde v centru města. Skutečný Hermann Göring navštívil muzea 20krát během války a vybral si více než 700 položek pro své soukromé sbírky. (Proroček)
- Film měl mít premiéru 18. prosince 2013, ale v říjnu 2013 byla premiéra přesunuta na únor 2014. (Varan)
- Vo filme zaznie aj to, že okolie lomu pri Altaussee patrilo do sovietskej okupačnej zóny. V skutočnosti by však spojenecké jednotky túto oblasť opustiť nemuseli, pretože patrila do sféry vplyvu USA. (MikaelSVK)
Reklama