Reklama

Reklama

Sametoví teroristé

  • Slovensko Zamatoví teroristi (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Stano, Fero a Vladimír – tři muži, kteří se pokusili o ozbrojený odpor proti komunistické moci v době československé normalizace a následně byli odsouzeni k odnětí svobody podle trestního paragrafu 93 o teroru, se setkávají v akčním dokumentu Sametoví teroristé. Film balancuje na hraně dokumentu a fikce, autenticita se nápaditě prolíná s aranžemi. Všichni tři hrdinové ve filmu „přehrávají" své tehdejší činy a zároveň odhalují, co dělají dnes. Prvním z nich je dobře známý Vladimír Hučín, který byl v žaláři hned několikrát za opakovanou protirežimní činnost spočívající především v ničení reklamních poutačů. Stanislav Kratochvíl chtěl v noci před Prvním májem vyhodit do povětří tribunu stadionu připravenou na oslavy Svátku práce. František Bednár připravoval bombový atentát na prezidenta Husáka a doufal v rozpoutání protikomunistické revoluce za pomoci CIA. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (36)

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Jak se vaří dějiny ve mě vyvolávaly spíše rozpaky, ale zato Sametoví teroristé ve mě budí všeobecné nadšení. Kerekeš svoji metodu inscenace dovádí až do samotného extrému, ale ono to překvapivě funguje. V některých pasážích se dokonce hlavním představitelům dostává natolik pod kůži, že si o tom ti "autentičtí" dokumentaristi s rozklepanou kamerou můžou jenom zdát. Přestože se na oko vyhýbá nějakému silnějšímu přesahu, tak to téma tam je. Limity antikomunismu a relativita terorismu, jako mantry současnosti, stojí za důkladnější rozbor. Kerekeš a spol. nakopávají, tak kdo se toho ujme? Ale jinak jsou Sametoví teroristé mnohem napínavější a dravější než většina československé produkce. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Nejsem si jistý, jestli je v pořádku, že se Stano s jeho slabostí pro odpalování výbušnin pohybuje na svobodě, ale jinak vypadá neškodně. Fero s vizáží Stevea Martina zase školí vlastní syny i manželku, díky čemuž vypadá méně nebezpečně, ale o nic příčetněji (nebo nedej bože nebezpečně). Vladimír si v jakési bizarní reality show cvičí vlastní protirežimní záškodnici, což je možná zajímavý sociologický experiment, ale zdá se, že k ničemu nevede. Trojlístek podivných hrdinů nicméně dokáže diváka pobavit (70%). ()

Reklama

MM11 

všechny recenze uživatele

Místy až tragikomicky prázdné… Ozbrojený převrat uprostřed normalizace se nápadně podobal tehdejšímu zřízení: umanutostí a šedí. Získat povědomí o zákulisí činů a něco vzrušujícího se dozvědět se celkově příliš nepodařilo. Záleží na charismatu protagonisty, jinak zůstanou informace zastřené. První účastník (jak se jenom jmenoval...?) nemá co říct, víceméně ani pro co žít. Film loudavě sleduje jeho marné pokusy o nalezení přítelkyně; místy zkouší nudný materiál čímsi oživit a znenadání skončí. Protagnistovo charisma mířilo do záporných hodnot, a proto nic nereflektoval (vyjma té prázdnoty a bezčasí). Terorista Fero byl o poznání sdílnější, byť dostal suverénně nejméně času. Typický rapl se zálibou ve zbraních popsal, co ho k akci vedlo, a přidal zábavné historky. Režisér si všiml, že vděčnější konflikt doutná v jeho rodině, avšak ponechal ho až na drobné popíchnutí korektně spát. Už v předprodukční fázi bylo asi jasné, kdo bude největší hvězdou a Hučín opravdu „nezklamal“ – militantním způsobem objasnil motivaci a současné postoje. Jeho egem se tvůrci nechali opatrně vést. Při sledování výcviku Hučína a mladé dobrovolnice se divák asi zabaví, jenže v tu chvíli už byl původní záměr výrazně upraven. Příznačné je, že Hučína i ostatní dokáží vyvést z rovnováhy blízcí, kteří nemají k antikomunistickému terorismu žádnou citovou vazbu. O nich ten dokument ovšem nebyl. Perspektiva vyprávění tří pamětníků se neukázala příliš užitečná a nabízí se otázka, proč tomu tak je. Více než čtvrtstoletí od oněch událostí... P. S. – výbuchů chtivý divák nebude zklamán, zejména Hučín předvede svůj arzenál v plné síle... (MFFKV 2013) ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý (v pravdě česko-slovenský) koprodukční celovečerní dokumentární film o podstatě hrdinství v naší pohnutou historií velmi zmutované společnosti. Sametoví teroristé (mimochodem dle mého velmi nešťastně zvolený název) příkladně odrážejí složitou strukturu a povahu zřejmě nejen českého, ale i slovenského národního charakteru, který byl po staletí ohýbán jak komunismem, tak i sovětským, německým a rakouským, respektive uherským živlem. Výsledkem je to, co Jaroslav Hašek načrtl ve svém nejslavnějším literárním díle, švejkovské naladění většiny populace a moment, kdy aby český (a slovenský) divák vůbec akceptoval označení tří hlavních protagonistů za hrdiny, musí tvůrci použít humorný rastr s velkou mírou nadsázky. Zjevně to ale odráží též fakt, že dokumenty musejí dnes hlavně bavit, byť je jejich téma jakkoliv zásadní a forma musí teatrálně předbíhat obsah, aby diváka výsledný tvar vůbec zaujal, o hrdinech se tedy netočí ,,navážno", ale s velkou mírou nadsázky, zábavně, až komediálně, inscenovaně... (Je jasné, že až někdo bude chtít natočit kýžený celovečerní velkofilm o největších hrdinech protikomunistického odboje, bratrech Mašínech, bude muset točit rovněž komedii, aby ji český národ vůbec akceptoval...nebo přinejmenším jeho větší část, majoritní masa lidí, v jejichž hlavách dosud doznívají ozvěny komunistické propagandy a fungují myšlenkové a hodnotové vzorce nabyté v období totalitní éry). Přesto film přináší řadu výrazných momentů a hlubších, zásadnějších vjemů - za jiné vyzdvihuji rozhovor Vladimíra Hučína s jeho svěřenkyní za pomoci héliem transformovaných hlasů. ,,Cítíte se jako hrdina?" ,,Hrdinům se neděkuje!" (Apropos Vladimír Hučín by si zasloužil samostatný film.) ()

SarumanKo 

všechny recenze uživatele

Tri dokumentárne portréty mužov zaujímavé pre ich diverzantskú činnosť v minulom režime, už nie tak zaujímavé pre ich súčasný život a filmársky prístup k nim. Ten prvý, s rozpačitými inscenovanými zoznamkami ako z reality show, samoúčelnou poetizáciou a akútnym nedostatkom informácií či ucelenej štruktúry, je čistý trapas. Druhý, typicky kerekesovsky štylizovaný portrét, je inscenovanou reportážou. Pomerne dobre sa naň pozerá, ale načrtne niekoľko zásadných otázok, ktoré napokon nezodpovie, takže dojem z neho je taktiež rozpačitý. Tretí film sa stáva skvelým vtedy, keď akceptujete jeho nezdôvodnený koncept o starom teroristovi, ktorý cvičí mladého. Je informačne pomerne bohatý, vecný a pútavý. Zamatoví teroristi sú ako celok rozpačití. Miestami pôsobia príliš umelo, tému terorizmu a odboja ani psychológiu protagonistov zďaleka nerozvíjajú, ako by sa dalo, ale vo veľmi nenáročnej rovine občas rozosmejú, zhrozia i poučia. (6/10) ()

Galerie (7)

Zajímavosti (9)

  • Na tomto projekte sa okrem Slovenska podieľala aj Česká republika a Chorvátsko. (T2)
  • Prvý podnet k námetu na natočenie tohto filmu padol už osem rokov predtým, než sa dočkal v roku 2013 konečnej realizácie. (T2)
  • V jednom ze tří příběhu, hraje velmi volně sám sebe známý disident Vladimír Hučín. Hučínovým učedníkem ve filmu je mladá černovlasá dívka z Krnova. Tuto postavu ztvárnila studentka ze Zlína Iva Škrbelová. (Posheidon)

Související novinky

Startuje 21. ročník Dnů evropského filmu

Startuje 21. ročník Dnů evropského filmu

04.04.2014

Letošní Dny evropského filmu opět přináší více než 50 snímků z celé Evropy, tematicky rozdělených do sekcí, některých tradičních, některých zcela nových, speciálně sestavených pro aktuální ročník s… (více)

Reklama

Reklama