Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden z nejzásadnějších blaxploitation filmů vznikl jako plně nezávislý autorský projekt. Coby historicky druhý titul svého žánru zásadní mírou ovlivnil podobu černošských hrdinů v následujících letech a stal se vzorem pro řadu nezávislých filmařů. Radikální pamflet pojednávající o odysei černého muže stíhaného policií je koncipovaný jako halucinogenní imprese útěku. V duchu avantgardy dílo upozaďuje příběh. Ze srážky psychedelické hudby se symbolistními obrazy vyvstávají vyhrocené významy. Film byl vysoce ceněn členy militantní organizace Černí panteři a vydělal ve své době závratných 10 miliónů dolarů, což mu zajistilo pozici mezi pěti nejvýdělečnějšími blaxploitation tituly všech dob. (Fresh Film Fest)

(více)

Recenze (35)

Beckett51 odpad!

všechny recenze uživatele

Když Vám jednoho dne nadupe do domu sedm trpaslíků s mačetama, vodníma pistolema a s košíkem exotickýho ovoce a ve jménu Satana budou chtít análně zprznit vašeho psa ananasem, bude to pořád o něco přijatelnější než tenhle film, kterej si hraje na jakýsi umění, ale ve svém nitru je to silná...průjem (abych nebyl za rasistu). ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Kult, ktorý ale nedošiel ďalej, ako po svoju divácku obec, ktorej bol určený. Možno aj niektorí samotní ( hlavne dnešní ) diváci z The Black Community ( ako sú v titulkách označení ), to zrejme celé neprebrali. Totižto film samotný, obsahuje veľa scén a dialógov, ktoré novodobé afroamerické publikum neakceptuje ( alebo len neakceptuje od belochov ? ), tobôž ostatné komunity. Je to rarita, je to cielené, je to filmársky pokus o virtuozitu. Avšak nudný. ()

Reklama

Hwaelos odpad!

všechny recenze uživatele

Tenhle film se vyznačuje především třemi věcmi: 1) častýma nočníma záběrama bez umělého osvětlení, 2) zmateným, leč kulometným střihem, kterej by mu záviděli i Neveldine s Taylorem, 3) a především hlavním hrdinou, který málo mluví, ale zato hodně běhá. Utíká před někým dokonce tak často, že to nutí k zamyšlení, kde je ten BadAss. Sweet Sweetback jím rozhodně není. V rámci žánru je to určitě otec zakladatel, jemuž místo ve filmových čítankách nejspíš nikdo neupře, ale z dnešního pohledu postrádá z hlediska "campové" estetiky jakoukoli zábavnost. Ozvláštňující prvky, které někdo považuje za avantgardní znaky, jsou především dokladem naprostého neumětelství. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Tohle je rozhodně film, který není pro každého, ale musí se mu nechat, že v něm jsou scény, které si budete snadno pamatovat. Třeba hned tu v úvodu. Melvin Van Peebles však přišel i se zajímavým střihem a návazností scén, že jen ukazuje, že tohle opravdu není jen kontroverze a plivání ohně, ale je v tom vidět i filmařské umění. ()

Jansen 

všechny recenze uživatele

V rámci exploatace rozhodně zajímavý příspěvek a nezpochybnitelný kult. Celkově avantgardním pojetím a nekomediálním laděním se film ale vymezuje proti takřka všem svým nástupcům sub-žánru blaxploitation. Psychodelirická hudba a zběsilé střihy vytváří hutnou atmosféru, která vrcholí Sweetbackovým útěkem do pouště. Během této scény, kdy téměř uštvaný hlavní hrdina klopýtá pouští, se jako v ozvěně stále vrací hudební motiv zpívaný gospelem „Využívali tvého otce. Využívali tvoji matku.“[LFŠ 2012] ()

Galerie (27)

Zajímavosti (9)

  • Melvin Van Peebles dostal od jedné z hereček sexuálních scén kapavku, a poté vyžadoval kompenzaci u odborové organizace Director's Guild, protože se „zranil v pracovní době“. Peníze použil na koupi více filmového materiálu. (JayZak)
  • Aby Melvin van Peebles získal peníze pro natočení svého filmu, bylo jednodušší vydávat jej za "černošské porno". (thestral)
  • Film byl nejprve promítán v pouhých dvou kinech (v Detroitu a Atlantě), během roku se však stal nečekaným hitem a vydělal přes 15 milionů dolarů. (DellEthing)

Reklama

Reklama