Režie:
Deniz Gamze ErgüvenHudba:
Warren EllisHrají:
Günes Sensoy, Doğa Zeynep Doğuşlu, Tugba Sunguroglu, Elit İşcan, İlayda Akdoğan, Nihal G. Koldaş, Ayberk Pekcan, Bahar Kerimoglu, Burak Yigit, Erol Afsin (více)Obsahy(1)
Vesnice na severu Turecka, začátek léta. Lale a její čtyři dospívající sestry si po cestě ze školy hrají s místními chlapci. Po vesnici se rozběhne zpráva o domnělých nemravnostech a nevinná hra brzy přeroste ve skandál s nečekanými následky. Tradičně smýšlející babička a strýc proměňují jejich domov ve vězení, školu nahrazují lekce domácích prací a vaření. Rodina jim domlouvá ženichy. Pět sester spojených touhou po svobodě se rozhodne vzepřít útlaku a rozbít okovy konzervativní společnosti, která je svazuje. (Artcam Films)
(více)Videa (5)
Recenze (91)
Ďalší zárez v silnej tureckej artovej vlne. Debutantka Erguven dala dokopy medzinárodný tím a predviedla nám citlivý portrét piatich sestier žijúcich v úplnom zapadákove. Celý koncept toho, že z drobnosti sa celý ich doterajší život rozpadne na fragmenty je tu docielený bez výrazných sklzov do sentimentu. Situácia je nepríjemná, ale nie nervy drásajúca. Náznaky krutosti a ignorácie sú len naznačené a predostrené veľmi decentne. O to viac dokáže vyniknúť sila a prirodzenosť hereckých výkonov. Všetky sú absolútne skvelé. Mustang pôsobí ako výrez z určitej udalosti a je podaní s precíznosťou a dbaním na charaktery. Sledovať zmeny či už kultúrneho alebo vzťahového cez oči najmladšej sestry je skvelý ťah. A Ellisova hudba sa na Turecký vidiek náramne hodí. Nie je to žiadny wow film. Je úplne jednoduchý. Ale o to viac mi lahodil po všetkých stránkach. Filmový skvost. ()
Virgin Suicides bez Eugenidese a Sofie Coppoly v přehnaně hysterickém podání tureckých rádobyreálií. Sračka zacílená na návštěvníky festivalů a diváky artových filmů o sirotcích. Hezká kamera a dobrá hudba, pod kterou se odehrává příběh, který neví, co říká a čím chce být. A především nikoho nezajímá. Výstřel v šedesáté minutě je vysvobozením (obávám se ale, že tím byl i pro zoufalou scenáristku/ režisérku), bohužel už je pozdě. O čtyřicet minut pozdě. ()
Nepochopitelně přeživší středověké téma představené optikou novověkého liberálního filmu, který sladce zpřístupňuje svou sociokritickou látku i zcela neznalým obyvatelům křesťanského západu. Hezky natočeno, bez zbytečných příkras a sentimentu, na druhou stranu ale s až zarážejícím emocionálním odstupem a v některých chvílích stylem, který více než umělecky zatížené festivalové drama (viz úvod na pláži) připomíná lacinější vzdělávací polodokument. Ale co mi vadí spíše, a proč také nedávám ani shovívavé čtyři hvězdičky, je skutečnost, že scénář nedokázal navázat takřka jakýkoli pozitivní vztah mezi mnou a hlavními hrdinkami - zatímco jsem totiž kroutil hlavou nad tím, jak zastarale a diktátorsky může být stále nakládáno s nevinnými svobodnými lidmi, jejich konkrétní osud mi byl zároveň tak nějak úplně ukradený. A tak by to být nemělo, obzvlášť u podobně laděného snímku... 70% ()
DODATOK: 24. 11. 2015 získal Mustang CENU EURÓPSKEHO PARLAMENTU LUX PRIZE 2015 ako najlepší európsky film. SPOILER! Prišiel som, videl som a som sklamaný. Kontrast medzi pubertálnym chovaním sestier a štandardmi tamojšej spoločnosti bol tak očividný, že neverím, že kosa nenarazila na kameň už dlho pred svadbou. Samovražda bola absurdná, ak si uvedomím, že v takej Saudskej Arábii žijú ženy v 10x horších pomeroch než tu. Chlípny strýko tam bol snáď predovšetkým preto, aby si európsky divák mohol utvrdiť svoje predsudky o islame. Chlap, ktorému ide o česť rodiny, predsa neznásilní vlastnú neter s vedomím, že ak nie je panna, nikdy sa nevydá a tým vrhne tieň na celé príbuzenstvo!! Absurdne protikladné. Tie kuchárske chvíľky iba naťahovali stopáž. 85% hodnotenia (13. 11. 2015) si vysvetľujem tým, že diváci sú radi, ak im filmy hrajú na city. IFF BA 2015 ()
Tento film ma utvrdil v troch presvedčeniach, na ktoré fakt nie som hrdý, upozorňujem vopred. 1) Ženy nevedia (poriadne) točiť (pribehy). Je to už asi moja x-tá skúsenosť a že sú v tomto menej univerzálne ako mužskí tvorcovia je badateľné. Ono mám pocit, že je to vždy nechcene orientované na ženské publikum. Za svetlú výnimku uvediem jeden príklad za všetky: S.Copolla a LOST IN TRANSLATION. Tam bolo sakra vidno ako sa to dá. No fakt v drvivej väčšine romantiky, či drámy z ženských rúk to (ne)funguje. Presne ako tu. 2) Neschopnosť si namontovať statív, či stabilizátor na kameru a vytriasť divákovi hlavu sa stalo tuším umeleckým zámerom. 3) a za toto sa obzvlášť hanbím, ale je to zistenie, že pedobear drieme asi v každom z nás. Teda vo mne minimálne. ()
Galerie (30)
Photo © CG Cinéma
Zajímavosti (3)
- Mustang je nejoblíbenější film Jamese Franca za rok 2015. (Hal_Moore)
- Francouzský vyslanec na 88th Academy Awards, kde obdržel nominaci na ocenění Nejlepší cizojazyčný film. (Hal_Moore)
Reklama