Režie:
James MangoldKamera:
Phedon PapamichaelHrají:
Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Caitríona Balfe, Tracy Letts, Josh Lucas, Noah Jupe, Remo Girone, Ray McKinnon, JJ Feild, Corrado Invernizzi (více)VOD (5)
Obsahy(2)
V roce 1959 je Carroll Shelby (Matt Damon) na absolutním vrcholu, vyhrál nejtěžší motoristický závod na světě 24 hodin Le Mans. Po největší triumfu tohoto neohroženého Texasana přijde drtivá rána – lékaři odhalená srdeční vada mu znemožní pokračovat v závodění. Shelby tak začíná novou kariéru jako velmi vynalézavý konstruktér. Spolupracuje s týmem, do nějž patří i vynikající zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles (Christian Bale). Miles je nejen špičkovým závodníkem oddaným své rodině, ale je také nesnesitelně arogantní a naprosto neschopný jakéhokoliv kompromisu. A právě tento tým automobilových šílenců si najme Henry Ford II, aby pro jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodní auto. Ford se totiž rozhodně, že se pomstí Enzo Ferrarimu, za to, že nakonec odmítl domlouvané spojení své automobilky s Ford Motor Company. Vozy stáje Ferrari vítězí na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965. Shelby, Miles a jejich malý tým jsou odhodláni tomu učinit s pomocí vozu Ford GT40 rázný konec. Proti nim stojí neporazitelné Ferrari, fyzikální zákony i jejich vlastní osobní démoni. Navzdory překážkám a omezením, které jim do cesty hází i samotný Ford, musí vyvinout revoluční vozidlo, které převálcuje každého konkurenta. Jejich úsilí si ale vybírá nemalou daň – těmto odvážným mužům to ale za vítězství stojí. (Cinemart)
(více)Videa (21)
Recenze (1 054)
Dokonalá reklama na slnečné okuliare. Scény z pretekov sú famózne (ten zvuk!), atmosféra šesťdesiatych podmanivá a Matt Damon strašný sympaťák. Akurát Christian Bale tu začína byť trochu paródiou sám na seba. Táto klasická americká limonáda ťaží hlavne z neuveriteľného príbehu o závode v Le Mans v roku 1966, po stránke réžie je však asi desaťročie pozadu. ()
Christian Bale, Jon Bernthal aj Matt Damon tu predvádzajú absolútne sústredené herecké výkony, majú však obrovskú výhodu v tom, že hrajú aj veľmi zaujímavé postavy. Ich vzájomné dialógy ich nútia ísť tvrdo za svojím cieľom - vyhrať závody. A tie sú samozrejme na tomto celom to najlepšie. Popri niekoľkých testovacích a tréningových častiach dostaneme aj veľmi výživné 45 minútové!! finále, ktoré sa režisér rozhodol natočiť s použitím čo možno najmenej vizuálnych efektov. Všetko je tu naozajstné a tvorcovia robia všetko pre to, aby ste si to mohli užiť, takže odporúčam na Le Mans '66 vyraziť do sály, prípadne si to pustiť tiež na stene cez projektor s čo možno najlepším zvukom, pretože keď sa roztúrujú motory závodiakov a vy sa nervózne zarazíte do sedačky, je to úžasný pocit. Filmy o pretekaní majú niečo do seba aj pre divákov, ktorí autá nemajú až tak v obľube. Rev motorov, spálené gumy, dokonalé sústredenie pretekárov a absolútny adrenalín skrátka dokáže strhnúť. A nakoniec vlastne nie je veľmi dôležité, či tu teraz hovoríme o realistických Rivaloch, kde mala rovnako priestoru psychológia hrdinov aj ich súboje na trati, alebo nejakom Rýchlo a zbesilo, v ktorom hrdinovia bojujú uprostred diaľnice s tankom alebo naháňajú ponorku na zamrznutej Sibíri. Z obrázkov okolo ste asi poznali, že Le Mans '66 patrí skôr do tej prvej kategórie, napätie a akciu si u tejto snímky však užijete možno viac, ako u akéhokoľvek filmu, kde sedí za volantom Vin Diesel. ()
9/10. Čekal jsem hodně... a dostal ještě víc. Film jak víno. Technicky precizní, scénářem vypiplaný, režisérky pevně uchopený a herecky přirozeně spjatý. Nic tu není navíc, nic tu není jen tak. Každý dialog rezonuje a vzájemá chemie dvou ústředních protagonistů dělá radost po celou stopáž. Závody jsou správně napínavé, plné kamerových nápadů a zvukově vytuněné do maxima. Jsou tu chvíle kdy nedýcháte, kdy se upřímně smějete a kdy nevěřícně kroutíte hlavou. Životopis, který překračuje klasické mantinely a servíruje plnohodnotný filmový zážitek. Jen by to možná chtělo sešlápnout pedál u závěrečné katarze, která mohla přijít s nosnějším završením. Ale to je čistě osobní pocit. Jinak bezchybný projekt. ()
Poctivě natočený a pečlivě ošetřený pánský nášup. Tohle je opravdu spíš pro milovníky testosteronu - krásná auta, závody, soutěžení, chlapská přátelství. Mangold je naštěstí kvalitní filmař, takže i dámská část publika si jeho film dokáže užít. Mně osobně ale spíš než samotný Le Mans závod zaujaly zákulisní hrátky (kdykoli je na plátně Enzo Ferrari, film získá krásný nadhled a hravost). Trochu mi vadila předvídatelnost filmu (ruku nahoru, kdo si myslel, že tenhle film by vzniknul, kdyby Le Mans v 66. roce vyhrál vůz Ferrari), ale Damon, Bale a Bernthal mají takové to správné mužské charisma, že jsem to filmu odpustila. PS: Filmu by určitě prospěla drsnější ruka střihače, minimálně dvacet minut je tu navíc a škodí to tempu. Což je u filmu o závodě ironické... ()
Takovej ten dobrej film. Poznáte ty schemata a zhruba víte, kam se to bude ubírat, ale stejně to má to chlapský kouzlo. Damon dobrej, Bale skvělej a na mě hodně zafungovalo vykreslení Ford korporace jako bandy patolízalů mocného blbce a naopak vyzdvihnutí nekonformního Milese. Bavil jsem se a udělalo mi to radost. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (51)
- Ford vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans vyhrál čtyřikrát po sobě a to v letech 1966–1969. Tím se ale řadí až na 6. místo (spolu s Alfou Romeo) v počtu vyhraných závodů – 1. Porsche (19), 2. Audi (13), 3. Ferrari (9), 4. Jaguar (7), 5. Bentley (6). (Maulincio)
- Projekt byl dlouhou dobu zaseklý ve fázi předprodukce. Již v roce 2010 se o něj zajímal James Mangold, ale nebylo mu umožněno na něm pracovat, tak dal přednost filmu Logan: Wolverine (2017). Po krátkém čase se o projekt znovu zajímal a bylo mu od studia umožněno na něm pracovat pokud udrží rozpočet pod 100 miliony amerických dolarů. (Kinofil)
- V roce 1955 vyletělo na Le Mans auto Pierra Levegha do davu diváků a krom řidiče zemřelo dalších 83 lidí. (CinemaRanger)
Reklama