Režie:
James MangoldKamera:
Phedon PapamichaelHrají:
Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Caitríona Balfe, Tracy Letts, Josh Lucas, Noah Jupe, Remo Girone, Ray McKinnon, JJ Feild, Corrado Invernizzi (více)VOD (5)
Obsahy(2)
V roce 1959 je Carroll Shelby (Matt Damon) na absolutním vrcholu, vyhrál nejtěžší motoristický závod na světě 24 hodin Le Mans. Po největší triumfu tohoto neohroženého Texasana přijde drtivá rána – lékaři odhalená srdeční vada mu znemožní pokračovat v závodění. Shelby tak začíná novou kariéru jako velmi vynalézavý konstruktér. Spolupracuje s týmem, do nějž patří i vynikající zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles (Christian Bale). Miles je nejen špičkovým závodníkem oddaným své rodině, ale je také nesnesitelně arogantní a naprosto neschopný jakéhokoliv kompromisu. A právě tento tým automobilových šílenců si najme Henry Ford II, aby pro jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodní auto. Ford se totiž rozhodně, že se pomstí Enzo Ferrarimu, za to, že nakonec odmítl domlouvané spojení své automobilky s Ford Motor Company. Vozy stáje Ferrari vítězí na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965. Shelby, Miles a jejich malý tým jsou odhodláni tomu učinit s pomocí vozu Ford GT40 rázný konec. Proti nim stojí neporazitelné Ferrari, fyzikální zákony i jejich vlastní osobní démoni. Navzdory překážkám a omezením, které jim do cesty hází i samotný Ford, musí vyvinout revoluční vozidlo, které převálcuje každého konkurenta. Jejich úsilí si ale vybírá nemalou daň – těmto odvážným mužům to ale za vítězství stojí. (Cinemart)
(více)Videa (21)
Recenze (1 054)
Nejsem žádný automobilový nadšenec a přesto tento film považuji za bezchybný a váhám proto zda dílo nepřidat do své desítky top filmů. Stejně jako dokonalé auto, je i tento film tvořen jen z těch nejkvalitnějších součástek. A to od těch, které zaregistrujete ihned jako je skvělá kamera a hvězdné obsazení, až po ty nenápadné jako je například hudba, kterou byste správně zaregistrovat neměli, pokud se na ni sami nezaměříte. Nejedná se proto jen o fantastický příběh za doprovodu hlasitého předení motorů, ale především o smyslné drama o souboji dvou značek a životním příběhu dvojice závodníků tělem i duší. K těm si při sledování vybudujete velice silný vztah a právě proto, je pak závěr natolik emotivní. Po shlédnutí jsem získal obrovský respekt chovaný ke Kenu Milesovi (postavu bezchybně ztvrárnil Christian Bale) a nechť tento dokument připomíná jeho slávu. PS: Říkám si, ať se jde nějaké Rychle a Zběsile rovnou zahrabat. 98% PSS: Nebylo to tak zamýšleno, ale jedná se o můj jubilejní tisící komentář! ()
Poctivě natočený a pečlivě ošetřený pánský nášup. Tohle je opravdu spíš pro milovníky testosteronu - krásná auta, závody, soutěžení, chlapská přátelství. Mangold je naštěstí kvalitní filmař, takže i dámská část publika si jeho film dokáže užít. Mně osobně ale spíš než samotný Le Mans závod zaujaly zákulisní hrátky (kdykoli je na plátně Enzo Ferrari, film získá krásný nadhled a hravost). Trochu mi vadila předvídatelnost filmu (ruku nahoru, kdo si myslel, že tenhle film by vzniknul, kdyby Le Mans v 66. roce vyhrál vůz Ferrari), ale Damon, Bale a Bernthal mají takové to správné mužské charisma, že jsem to filmu odpustila. PS: Filmu by určitě prospěla drsnější ruka střihače, minimálně dvacet minut je tu navíc a škodí to tempu. Což je u filmu o závodě ironické... ()
James Mangold zase dokázal své řemeslné kvality, ale přesto se vtírá pocit, jestli jeho příspěvek není trochu zaměnitelný. Podle očekávání tahle dvě a půl hodiny dlouhá jízda nohu z plynu moc nesundává a hlavně pasáže závodů jsou zpracované velmi kvalitně - jenže inovátorsky jen minimálně. Příběh namísto psychologie hlavních figur a jejich vzájemných soubojů (jak jsme se dočkali v Rivalech) stojí na konfliktu talentovaných jedinců s tupým korporátem a asi si dokážete představit, jak to vypadá - a přesne to se také děje. V tomhle soukolí hraje prim Christian Bale, jehož ostrovní přízvuk a lícní kosti si kradou film pro sebe. Oceňuji, že se Mangold podobně jako v Loganovi pokouší uchopit mainstreamové téma komornějším způsobem, leč ani tentokrát si mě úplně nezískal. Benzínem provoněný výlet do šedesátek tak pro mě představuje jen špičku hollywoodského řemesla, ale v hlavě se nijak hluboko neusadí. ()
Christian Bale, Jon Bernthal aj Matt Damon tu predvádzajú absolútne sústredené herecké výkony, majú však obrovskú výhodu v tom, že hrajú aj veľmi zaujímavé postavy. Ich vzájomné dialógy ich nútia ísť tvrdo za svojím cieľom - vyhrať závody. A tie sú samozrejme na tomto celom to najlepšie. Popri niekoľkých testovacích a tréningových častiach dostaneme aj veľmi výživné 45 minútové!! finále, ktoré sa režisér rozhodol natočiť s použitím čo možno najmenej vizuálnych efektov. Všetko je tu naozajstné a tvorcovia robia všetko pre to, aby ste si to mohli užiť, takže odporúčam na Le Mans '66 vyraziť do sály, prípadne si to pustiť tiež na stene cez projektor s čo možno najlepším zvukom, pretože keď sa roztúrujú motory závodiakov a vy sa nervózne zarazíte do sedačky, je to úžasný pocit. Filmy o pretekaní majú niečo do seba aj pre divákov, ktorí autá nemajú až tak v obľube. Rev motorov, spálené gumy, dokonalé sústredenie pretekárov a absolútny adrenalín skrátka dokáže strhnúť. A nakoniec vlastne nie je veľmi dôležité, či tu teraz hovoríme o realistických Rivaloch, kde mala rovnako priestoru psychológia hrdinov aj ich súboje na trati, alebo nejakom Rýchlo a zbesilo, v ktorom hrdinovia bojujú uprostred diaľnice s tankom alebo naháňajú ponorku na zamrznutej Sibíri. Z obrázkov okolo ste asi poznali, že Le Mans '66 patrí skôr do tej prvej kategórie, napätie a akciu si u tejto snímky však užijete možno viac, ako u akéhokoľvek filmu, kde sedí za volantom Vin Diesel. ()
Le Mans ´66 bych se nebál označit za jeden z nejlepších sportovních snímků vůbec. Jsem totiž typ člověka, který si neskutečně užívá heroismu a erupcí nadšení, které pramení ze slavných vítězství (například závod v Daytoně). A tady je podobných kousků spousta. Ústřední duo Damon-Bale podává skvělé výkony, i když na Baleovo pojetí Kena Milese jsem si musel zvykat. Opravdu by mě zajímalo, jestli měl takovou zvláštní mimiku, nebo jestli ho tak pobral jen Christian. Z hlediska příběhu tomu navíc nic nechybí. Závody, zákulisní intriky, politika v marketingu automobilky, rodina a mnoho dalších prvků, které z tuctového "životopisného filmu" dělají běžnému i náročnějšímu divákovi úžasnou podívanou. Vytkl bych snad jen fakt, že film zamlčuje výrazné situace z reálného příběhu (pokud tedy Robbi ve svém komentáři nelže), které by film ještě více přiblížily skutečnosti. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (51)
- Ford v roce 1966 postavil na start 13 vozů GT40, aby „bylo zajištěno“, že alespoň jedna posádka zvítězí. Už pouhou jednu hodinu od startu závodu obsadili vozy GT40 první tři příčky. (l3ricktop)
- Řidičské rukavice, ve kterých řídí Christian Bale (Ken Miles), byly na míru ušity u české firmy Engelmuller. (4ct10n)
- Počas 2. sv. vojny vyrábal Ford okrem iného aj bombardéry typu B-24. Tieto bombardéry sa zúčastnili bombardovania Talianska a dokonca aj priamo výrobného komplexu značky Ferrari. (MikaelSVK)
Reklama