Režie:
James MangoldKamera:
Phedon PapamichaelHrají:
Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Caitríona Balfe, Tracy Letts, Josh Lucas, Noah Jupe, Remo Girone, Ray McKinnon, JJ Feild, Corrado Invernizzi (více)VOD (5)
Obsahy(2)
V roce 1959 je Carroll Shelby (Matt Damon) na absolutním vrcholu, vyhrál nejtěžší motoristický závod na světě 24 hodin Le Mans. Po největší triumfu tohoto neohroženého Texasana přijde drtivá rána – lékaři odhalená srdeční vada mu znemožní pokračovat v závodění. Shelby tak začíná novou kariéru jako velmi vynalézavý konstruktér. Spolupracuje s týmem, do nějž patří i vynikající zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles (Christian Bale). Miles je nejen špičkovým závodníkem oddaným své rodině, ale je také nesnesitelně arogantní a naprosto neschopný jakéhokoliv kompromisu. A právě tento tým automobilových šílenců si najme Henry Ford II, aby pro jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodní auto. Ford se totiž rozhodně, že se pomstí Enzo Ferrarimu, za to, že nakonec odmítl domlouvané spojení své automobilky s Ford Motor Company. Vozy stáje Ferrari vítězí na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965. Shelby, Miles a jejich malý tým jsou odhodláni tomu učinit s pomocí vozu Ford GT40 rázný konec. Proti nim stojí neporazitelné Ferrari, fyzikální zákony i jejich vlastní osobní démoni. Navzdory překážkám a omezením, které jim do cesty hází i samotný Ford, musí vyvinout revoluční vozidlo, které převálcuje každého konkurenta. Jejich úsilí si ale vybírá nemalou daň – těmto odvážným mužům to ale za vítězství stojí. (CinemArt)
(více)Videa (21)
Recenze (1 053)
Rozmáchlejší, vrstevnatější a hravější jízda než o něco starší Rush, který byl mimochodem mnohem soustředěnější a koherentnější, než tahle závoďácká polo komedie - polo drama story. Herecky je to podobně silné jako starší sourozenec, dokonce bych řekl, že Damon má jednu ze svých životních rolí, ale přece jen je to místy ne tak úderné a vyprecizované jako masterpiece Rona Howarda. Mangold prohrává v cílovce ačkoliv závodí tak trochu v jiné kategorii. Pojítko zůstává primárně vůně benzínu. ()
Film na první dobrou působí nenápadně, ani žádné velkolepé blockbusterové haló ho neprovází, ale to je dobře, protože on si totiž tu filmařskou nádheru nechává až na plátno. Absolutně přesně trefený casting hlavních i vedlejších postav rozehrává příběh na závodišti i mimo závodiště, který mě tak pohltil, že směle můžu říct, jooo já si zazávodil Le Mans, když tvůrci chtěli abych si připadal jako závodnik byl jsem závodnik, (kamera z pozice řidiče je dokonalost ), když chtěli abych byl součástí konstruktérského týmu Fordu, tak jsem prostě byl součástí konstruktérského týmu Fordu. Ano, postavy i příběh působí opravdově a věrohodně což dává filmu neskutečnou vyprávěcí sílu. Le Mans 66 není ale o závodění, i když neboj se, závodí se ve filmu a hodně a moc pěkně, je především o lidech, o jejich snech, o jejich lásce k autům, motorům, k závodění, ale i o pestrosti lidských povah, kladnějších i zápornějších. Chlapácká nádhera s oscarovým výkonem Christiana B. velmi výraznou vedlejší rolí Tracy Lettse, sympaticky působícím Jon Bernthalem, ale i až překvapivě jistým výkonem Matta D. Ze stříbrného plátna na mě vypadl další zlatý filmový poklad s jednou roztomile povedenou chlapskou rvačkou navrch. ()
James Mangold patří mezi moje oblíbení režiséry už jen proto jak dobře se pohybuje žánrovými vodami a pravidelně zkouší od všeho něco. Závodnická limonáda LE MANS 66 ovšem určitě nepůjde do moji mangoldovské topky (které vévodí COP LAND a 3:10 TO YUMA) minimálně protože je to naprosto standardizovaná a nepřesahová záležitost, zjevně natočená (kvalitním) servopohonem. Když v úvodu filmu (a později to ještě zopakuje ke konci) postava Carrolla Shelbyho medituje nad stavy jezdce, které se dostavují při jízdě vozu nad 7000 otáček, doufal jsem, že Mangold něco z onoho transcedentálního stavu, který prožívá jezdec na dlouhé rovince v Le Mans, přiblíží i divákovi. Místo toho se spíš soustředí na rozvíjení dost předvídatelné dramatické linky a všechno tu tak nějak funguje na první dobrou, ale chybí jakýsi emotivní nebo visuální vrchol, který se nedostaví ani ve scéně smrtící havárie Kena Milese, která tu působí dost mimoděk. V kostce je LE MANS 66 film, kde jsem hned se závěrečnými titulky začal přemítat nad tím, zdali si z něj budu za týden pamatovat alespoň jednu scénu. Pokud chcete vidět skutečně solidní a věcný snímek k tématu Le Mans, tak i po 50 letech je stále vítězem arthousová klasika Lee H. Katzina LE MANS se Stevem McQueenem. ()
Le Mans ´66 bych se nebál označit za jeden z nejlepších sportovních snímků vůbec. Jsem totiž typ člověka, který si neskutečně užívá heroismu a erupcí nadšení, které pramení ze slavných vítězství (například závod v Daytoně). A tady je podobných kousků spousta. Ústřední duo Damon-Bale podává skvělé výkony, i když na Baleovo pojetí Kena Milese jsem si musel zvykat. Opravdu by mě zajímalo, jestli měl takovou zvláštní mimiku, nebo jestli ho tak pobral jen Christian. Z hlediska příběhu tomu navíc nic nechybí. Závody, zákulisní intriky, politika v marketingu automobilky, rodina a mnoho dalších prvků, které z tuctového "životopisného filmu" dělají běžnému i náročnějšímu divákovi úžasnou podívanou. Vytkl bych snad jen fakt, že film zamlčuje výrazné situace z reálného příběhu (pokud tedy Robbi ve svém komentáři nelže), které by film ještě více přiblížily skutečnosti. ()
Pekne sfilmovaná dráma Ford versus Ferrari. Ťažké americké autá versus talianske športové a nekompromisný súboj dvoch značiek, vynaliezavých konštruktérov a celého športového tímu ponúka film Le Mans ´66. Na čele s výborným Mattom Damonom a Christianom Baleom. Scenáristicky boli všetky postavy dostatočne prepracované, hlavná dejová línia plynie priamočiaro a záverečné minúty ponúkajú tie najdramatickejšie momenty. Závody boli napínavé, preniesli správnu dávku adrenalínu, obáv a emočné pnutie. Ten film je dobrá jazda s pedálom na podlahe, v maximálnom výkone, vyhovujúcom tempe a príjemnou hereckou posádkou. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (51)
- Původně byli do hlavních filmových rolí zvažováni Tom Cruise a Brad Pitt. (ČSFD)
- Nejstarší souvislý automobilový závod Le Mans se koná již od roku 1923. Jde o výdrž a přesnost. Během 24 hodin ujede zhruba 60 závodníků 5 000 km. V každém autě se střídají 2 závodníci po 2 hodinách, kvůli únavě. (CinemaRanger)
- V závodě Daytona v roce 1966 byly pouze tři Fordy GT40. Ve filmu však byly nejméně čtyři. (ČSFD)
Reklama