Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ayşe, dospívající dcera tureckého dělníka Osmana, se nečekaně zhroutí. Po převozu do nemocnice konstatují lékaři srdeční vadu, ale zároveň rodině oznámí, že dívka je těhotná. Ayşe odmítá odhalit totožnost otce svého dítěte a Osman po konzultaci se staršími příbuznými rozhodne, že jediným řešením, jak nezostudit rodinu, je zabít vlastní dceru. Drama režiséra İsmaila Güneşe nabízí zpracování skutečného „hororového“ případu, který šokoval tureckou veřejnost v roce 2003. (MFF Cinema Mundi)

(více)

Recenze (4)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Čítanková anti-spirituální hovadina, která emocí dosahuje tím, že někdo někoho fackuje, někdo omdlívá a někdo půl filmu umírá, do toho lítá hnusná holubice a objevují se symboly tak retardovaně okaté, že se celé téma mění na pásmo absurdních výjevů, ze kterých se dá koukat jen na herečku v hlavní roli. A to ještě ne proto, že by hrála dobře, ale proto, že má hezké modré oči. Téma násilí páchaného na matkách "bastardů" v tradičních tureckých komunitách Günes uchopil diletantsky a bez jakékohokoli náznaku empatie. Vedle vrcholů tureckého kontemplativního filmu hodně špatný vtip. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Festivalový popis filmu vskutku slibuje hrůzný zážitek a nekompromisní sociálněkritické drama vyjadřující se k postavení turecké ženy v rodinné struktuře. Po mírně rozpačitém počátečním klidu před bouří v rodinné idyle a nataženém bloudění opuštěným domem po pádu dívky v bezvědomí se konečně začne rozbíhat plnohodnotný děj. A to překvapivě nečekaným směrem. Epizoda z nemocnice, kdy se rodiče dozví o dívčině mimomanželském těhotenství a rozhodují se, zda ji zabít a uchránit tak rodinu před zostuzením, občas dosáhne až na hranu tragikomického rozměru. Uvolněný nádech pokračuje i potom, co rodinná rada rozhodne o dívčině smrti a začne plánování otřesného činu. Nic netušící "hříšnice" se následně vydává s otcem na cestu k příbuzným a nebýt jejího mrazivého cíle, člověk by si řekl, že sleduje pohodovou road movie, v níž si dcera a otec obtížně hledají cestu k vzájemnému porozumění. Automobil projíždí krásnými pobřežními scenériemi, občas zazní nějaký zdánlivě nedůležitý dialog, stane se drobná komplikující příhoda a navzdory všemu vzrůstá napětí ohledně rostoucího odhodlání otce zbavit se jemu blízké osoby. Drobné situace však postupně vnášejí do dusivé atmosféry lidský rozměr, překryjí dominující hrozbu a muže se znovu zmocní trýznivé pochybnosti. Čím dál více nenápadné drama ovšem s palčivou silou vyvrcholí v zasněžených horách, kde do proměněných vztahů zasáhne další, neméně důležitý faktor, který ovšem s rozpoutanou situací úzce souvisí a závěr se tak nevzdaluje morální neúprosnosti. I když příběh sází spíše na podpovrchové pnutí a ohledně dramatické výstavby působí značně rozvolněně a má svá hluchá místa, jeho netradiční vývoj a závěrečné "zúčtování" nutí k silné citové zainteresovanosti i divácké reflexi tématu. Právě ve směřování proti očekávání, v němž lze cítit silný apel na celou společnost, tkví nesporná hodnota filmu. Syrově a fatalisticky odvyprávěné drama by v tomto ohledu bylo až příliš přímočarou cestou s diskutabilním dopadem na publikum. Zvolený způsob vyprávění se nakonec jeví jako inteligentní a možná i nejlepší možný způsob ztvárnění skutečné události, které záměrně změnilo důležitá fakta i samotné vyústění. (Cinema Mundi 2013) ()

Reklama

danliofer 

všechny recenze uživatele

Naprosto souhlasím s názorem Sandiega. Kdybych těsně předtím neviděla pro mě dechberoucí izraelský film Ve tmě, tak by mi ta trocha tragikomičnosti v tomto filmu nepřišla skoro až na hraně sebeparodie. I proto o jednu hvězdičku méně než pět. Ale třeba se mi to časem ještě rozleží v hlavě. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Předpokládaný horor ani povrchní útok na city se nekoná, Ismail Günes předkládá citlivou studii proměny vztahu otce a dcery. Opravdová filmařina začíná až nájezdem kamery do čerstvě vykopané jámy velikosti hrobu (huuu), vzhledem k téměř spravedlivému rozdělení stopáže na část před cestou a na cestě postrádáme žánr road movie. Jeden z po všech stránkách kvalitnějších filmů tohoto ročníku. kult pro Cinema Mundi, 2013. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama