Režie:
Wes BallKamera:
Enrique ChediakHudba:
John PaesanoHrají:
Dylan O'Brien, Kaya Scodelario, Aml Ameen, Thomas Brodie-Sangster, Ki-hong Lee, Will Poulter, Patricia Clarkson, Blake Cooper, Dexter Darden, Jacob Latimore (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Podzemní výtah Thomase vyvezl na louku obklopenou vysokými zdmi. Vůbec na nic si nepamatuje, dokonce si zpočátku nevzpomíná ani na vlastní jméno. Hned po příjezdu jej přivítá skupina dalších mladíků, které již dříve potkal stejný osud. Vytvořili zvláštní komunitu, která se na tom podivném místě snaží přežít a zároveň neúnavně hledá únikovou cestu. Možnost utéct mají každé ráno, kdy se ve zdi otevírá obrovská brána. Ta jim však pouze umožňuje vstoupit do obrovského a neustále se měnícího bludiště, které jejich nový domov obklopuje. Nejlepší a nejodvážnější běžci hledají cestu ven a postupně mapují jednotlivé části labyrintu. Mají na to jen čas vymezený denním světlem, večer se brána uzavírá a kdo se nestihne včas vrátit, mezi stěnami labyrintu nepřežije. Zůstane po něm jen přeškrtnuté jméno vyryté na stěně. Labyrint se totiž v noci mění na děsivé místo plné nejrůznějších nástrah, kvůli nimž se pravděpodobnost přežití v jeho útrobách limitně blíží k nule. Thomase přesto bludiště neustále přitahuje. Možná za to může i fakt, že je jiný než ostatní chlapci. Jemu jedinému se zdají podivné sny o minulosti a o záhadné organizaci skryté pod zkratkou W.C.K.D. Navíc právě jeho jméno vykřikne nový pasažér, kterého přiveze další výtah. K překvapení všech to ale není chlapec, ale dívka (Kaya Scodelario). A právě ona možná drží klíč od brány jejich vězení. (Cinemart)
(více)Videa (6)
Recenze (1 040)
Ze začátku výtečná práce s atmosférou a skvěle rozehraný scénář plný solidně gradovaného napětí, zásobující nás mraky otázek a nutící přemýšlet. Bohužel to vydrží cca do půli filmu, kdy začne velmi efektivně platit pravidlo "pokud jsi viděl vše, už není o co bojovat" a jde to jen a jen kvalitativně dolů a to samé se dá říct o napětí a dobrém pocitu z relativně nápaditě se tvářícího komorního projektu s neokoukanými herci. Pointa hrůza. ()
Prepracovaný komentár po občerstvení dojmov z filmu s jemnými spoilermi: "Vitaj, divák, toto je náš svet a toto sú jeho pravidlá. Dobre si ich zapamätaj, zakrátko ich začneme porušovať." Wes Ball a James Dashner dali vzniknúť trochu odlišnému dielku, ktoré zo záplavy priemerných adaptácií tínedžerských sci-fi/fantasy mierne vybočuje. A to v pozitívnom zmysle slova. Miesto toho, aby dej brzdili zbytočné prídavky v podobe nadbytočnej romantiky či zvetralých klišé situácií, sústredí sa film primárne na hlavnú líniu a do popredia stavia mysteriózno. Divákovi nie je dovolené dozvedieť sa nič nad rámec informácií, ktoré získava hlavný hrdina a musí sa tak absolútne spoľahnúť na iniciatívu protagonistov. Samotné prostredie - labyrint a "bezpečná zóna" - až do úplného konca neopúšťame a je dôsledne využívané na rozvíjanie vzťahov medzi postavami. Veľmi rýchlo sa prejaví chlapecká rivalita a boj o dominanciu, ktorý vyvolá príchod nováčika do malej komunity. Obzvlášť zaujmú dve veci. Za prvé, The Maze Runner sa očividne inšpiruje starogréckou mytológiou, konkrétne mýtom o Minotaurovi, z ktorého do značnej miery preberá prostredie a základné motivácie chlapčenských hrdinov. A využíva ich omnoho lepšie, než filmový Percy Jackson (ktorý na nich stojí). Za druhé, to, čo je pôvodne vnímané ako šialenstvo (spôsobené pohryznutím pavúka), sa postupne kryštalizuje do istej formy osvietenia. Pohryznutá obeť náhle precitne a v návale informácií a navrátených spomienok začne konať zdanlivo skratovo, avšak neskôr je tento dojem vyvrátený. Vo svete, ktorý sa riadi prísnymi pravidlami, sú jedinými rozumnými ľuďmi šialenci. Zároveň má film aj dostatok temnej atmosféry, uchádzajúce obsadenie a v závere hádže luxusnú udičku na pokračovanie. Je trochu škoda, že napriek tomu všetkému je dojem z neho len zľahka nadpriemerný. No na druhú stranu, je na pováženie, či som ešte schopný dobre posúdiť film, určený primárne mladšiemu publiku. 70% ()
Opravdu velice povedený film. Trailery strašili, že se bude labyrint věčně pohybovat ve dne, ale byl jsem vděčný, že v tomhle ohledu se jednalo pouze o přidání jedné akční scény, která tak moc nenabourala systém zavedený v knize. Herci v pohodě a příběh ač trochu pozměněný dával smysl. Grafické pojetí labyrintu bylo hodně dobré, ale trochu zamrzela nevýrazná hudba. Nevím jak ostatním, ale já myslím, že bylo všechno dostatečně vysvětleno a dalo se to pochopit. Celkově dobrý film a myslím, že hodně lidí včetně fanoušků knižní předlohy zaujme. ()
Vážně nesnáším, když kamera trpí Parkinsonem. Po několika (zdánlivě nekonečných) vteřinách chaotického třasu, zběsilých střihů a snahy vnímat, čí ruka se mi to právě mihla před xichtem, který z aktérů to právě schytal a tak podobně, zkrátka rezignuji a nějakou dobu trvá, než se do děje znovu ponořím. K FILMU: Čekala jsem víc. Předlohu jsem nečetla, ale upřímně doufám, že se z toho nakonec vyklube ještě něco jiného, protože zápletka virus-mozek-testování mě opravdu, ale opravdu neuspokojila. Pominu-li nakousnutou zápletku, zbytek příběhu není špatný, jen škoda, že se jedná o updateovanou "Kostku" (motiv přeskupujícího se bludiště, "no way out", specifická skupina lidí, kteří netuší, kde jsou, proč tam jsou, ani jak se tam dostali a tak podobně). V porovnání s "Hunger Games" či "Divergencí", kteří mě, jakožto další několikadílné teenage sci-fi based on a book by *někdo*, skutečně překvapily a zaujaly, je "The Maze Runner", i přes všechna svá pozitiva (scény uvnitř bludiště, někteří herci...), neskutečně slabý a předimenzovaný. Návštěvu druhého dílu v kině si ještě rozmyslím. ()
O poznání zajímavější, dospělejší a smysluplnější film než všechny ostatní young adult adaptace. <šovinismus>Za což nejspíš může fakt, že na rozdíl od ostatních knih žánru tuto napsal muž, trololo. <šovinismus> 8/10 - celá recenze: www.sci-film.cz ()
Galerie (167)
Zajímavosti (20)
- Literární předloha Jamese Dashnera je první díl úspěšné knižní trilogie trilogie, k níž vzniklo i několik prequelů. (centy009)
- Náklady na výrobu byly zhruba 34 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Výroba a autorizovaná distribúcia filmu podporili viac ako 13 000 pracovných miest. (Laslo)
Reklama