Reklama

Reklama

Zakázané vzdělávání

(neoficiální název)
  • Argentina La educación prohibida
Dokumentární / Publicistický
Argentina, 2012, 145 min

Režie:

German Doin

Scénář:

German Doin

Obsahy(1)

Moderní škola je dvě stě let stará a je stále považována za hlavní formu vzdělávání. Škola a vzdělávání jsou pojmy, které jsou široce diskutované na akademické půdě, ve veřejné politice, vzdělávacích institucích, médiích a občanské společnosti. Od svého vzniku se škola vyznačuje strukturami a postupy, které se již dnes považují za překonané a velmi zastaralé. Její hlavní nedostatek je v uspořádání, které nebere v úvahu povahu učení, svobodu volby a význam lásky a lidských vazeb v individuálním a kolektivním rozvoji.
Z těchto úvah vzešly v uplynulých letech revize, návrhy a změna myšlení. Dokumentární film "Zakázané vzdělávání" ukazuje, jak moderní školství vznikalo, s jakými výzvami se potýká a předkládá možná řešení. Zároveň zkoumá alternativní přístupy a zviditelňuje ty zkušenosti, které se odvážily změnit strukturu vzdělávacího modelu tradiční školy.
Ve filmu je více než devadesát rozhovorů s učiteli, vědci, odborníky, spisovateli, matkami a otci. Je to cesta napříč osmi zeměmi Latinské Ameriky a čtyřiceti pěti nekonvenčními vzdělávacími zkušenostmi, kterou dosud vidělo nebo si stáhlo již více než deset miliónů lidí. Film byl společně financován více než sedmi sty koproducenty a nabídnut k volnému šíření do celého světa. Z filmu se ve španělsky mluvících zemích stal jedinečný fenomén, zcela nezávislý projekt nebývalého rozsahu, který odhaluje skrytou potřebu a volání po nových formách vzdělávání. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (9)

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Súhlasím s tým, čo v dokumente kritizovali, mali pravdu, no ešte by som chcel počuť protinázory, najmä ohľadom tej motivácie, lebo Slováci napríklad sú špecifická skupina ľudí, ktorí by mnohé ignorovali a venovali sa nie správnym činnostiam. Tiež mi tie alternatívy prišli slabé, také pritiahnuté za vlasy, že učiť sa napríklad hrou, nie vždy to funguje, no som otvorený kreatívnym nápadom a tie by nemali byť potláčané. No pamätám si ako chceli oživiť výučbu u nás na strednej škole. Na napríklad dejepise, či tých etických a umeleckých predmetoch sme sa niektorí počas sledovania dokumentov učili na blížiace sa písomky, chápem, mali sme tak robiť najmä doma, dnes na vysokej toho máme omnoho viac, no boli sem zničení z celého dňa a nemali sme motiváciu a potom sme nedávali pozor a robili iné veci. Na telesnej výchove sme nemali príležitosť na mnohé veci, hrali sme skôr futbal a rýchlo sme sa ponáhľali na ďalšiu hodinu, neboli to ohľadom tohto dobré časy, pokiaľ nemyslím na ľudí okolo. Na vysokej nám dávajú viac slobodného priestoru, no neposkytujú všetky potrebné informácie, skôr nepotrebné, naviesť nás k hľadaniu môžu, no čo ak nevieme ako hľadať, či kde nájsť. Školstvo skrýva toľko problémov a je tak za "opicami", najmä tým, že u nás dlho trpelo pod pevnou rukou komunistov a dnes je o peniazoch, že na túto tému by bolo treba aj 10 takýchto dokumentov v nejakom nadväznom seriály v štýle Zeitgeistu, plus mnoho dokumentov ako článkov a seminárov k tým dokumentárnym filmom. Bolo to dlhé, no boli to len názory ľudí, s ktorými môžte, no nemusíte súhlasiť. ()

kareluh 

všechny recenze uživatele

Skvělý základ pro sjednocení myšlenek, co vůbec lidé říkají tím, že chtějí svobodu vzdělávání. Takže bude-li někdo neznalý situace chtít s vámi diskutovat bez znalosti tohoto tématu, bude fajn, aby se první podíval na tento dokument (nebo přečetl pár knih - jako např. Summerhill, Svoboda učení, atd.). Jinak bude muset být onen diskutující, který prošel státním školstvím, hodně otevřený a chtít se bavit a naslouchat. Ještě jednou - Super dokument. :) 120% ()

Reklama

Krastom 

všechny recenze uživatele

Velice trefný dokumentární pořad. Naprosto souhlasím s kritikou dnešního vzdělávacího systému. To co se učí ve školách v dnešní době internetu postrádá smysl. Studenti po krátké době zapomenou na vše, co se učili a zůstane jim jen papír. Na druhou stranu jakékoli vzdělání je lepší, nežli žádné vzdělání. Jen zřejmě bude do budoucna potřeba udělat jisté změny. Teorií student ztrácí příliš mnoho času. ()

AnnaMae 

všechny recenze uživatele

Zajímavý dokument, obzvláště pokud o tomto tématu nic nevíte nebo věříte tomu, že „vzdělávání“ ve škole má smysl. Každopádně hezky shrnuje všechny zápory současného systému vzdělávání. Pokud se vám na něj nechce koukat, základní myšlenky se dají shrnout takhle: 1. poznávání a učení se je principem dětské existence, děti to baví i bez vnější motivace, tak stačí, když je od toho dospělí neodradí; 2. na učení se je nejdůležitější proces, nevnucovat jim tedy své správné odpovědi. U všech těchhle dokumentů mám ale vždycky pocit, že podstatné informace by se daly sdělit za poloviční čas. Nemůžu se rozhodnout, jestli je to účel, že pokud se někdo chce ty informace dozvědět, tak na to musí věnovat kus svého času zbytečně navíc... a nebo se ty dokumenty upřímně snaží vzdělat i diváky, kteří by koncentrované informace neproložené odpočinkovými ilustračními záběry nezvládli vstřebat... ()

Zajímavosti (2)

  • V animáciách okolo 44. minúty používajú na znázornenie postáv tzv. hlavonožcov (hlava s bodkami miesto očí a pripojené čiary ako nohy). Takéto kreslenie je vývinovo typické pre štvorročné deti. (Sticks)
  • Animovaná metafora na začiatku je odkazom na Platónove Podobenstvo o jaskyni. (Sticks)

Reklama

Reklama