Režie:
Ridley ScottKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Christian Bale, Joel Edgerton, John Turturro, Aaron Paul, Ben Mendelsohn, María Valverde, Sigourney Weaver, Ben Kingsley, Hiam Abbass, Ewen Bremner (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Ve starověkém Egyptě se vládce rovnal Bohu a jinak tomu nebylo ani v případě Ramsese (Joel Edgerton). Mocný vládce měl jediného přítele, Mojžíše (Christian Bale), který s ním vyrůstal od dětství, když se ho coby židovského nalezence ujala královská rodina. Z přítele se však stal úhlavní nepřítel, když se Mojžíšovi zjevil „jiný" Bůh a pověřil ho nelehkým úkolem – vysvobodit svůj lid z egyptského otroctví, přivést jej do zaslíbené země. Být jeho vůdcem i prorokem. Mojžíš tento úkol přijme. Než se však bude moci v čele zástupu 600 tisíc židovských otroků vydat na strastiplnou cestu do jejich nové domoviny, zažije deset egyptských ran, kterými rozezlený Bůh sešle na Egypt nesmírné útrapy, krupobití, zkázu ohněm, děsivé epidemie a smrt. Nic z toho však faraónu Ramsesovi nezabrání ve snaze Mojžíše a jeho lid za každou cestu zastavit a zničit. (Cinemart)
(více)Videa (28)
Recenze (850)
// Distribútor: Fox // Počet premietajúcich kín v USA: 3,503 // Otvárací Víkend v USA: $24,115,934 // Exodus mi prišiel, ako mix Robina Hooda a Kráľovstva Nebeského s vizuálnymi prvkami Noaha. Ako je u Ridleyho zvykom, aj v tomto filme ukázal, aký má nenormálny cit pre vykreslenie historického prostredia. Ak by som mal film hodnotiť, len z vizuálnej stránky, mal by 100%. Ale ako celok, nemôžem dať viac ako 80%. ()
Exodus je nejslabší film Ridleyho Scotta od Labyrintu lží (a i ten mě bavil víc). Samozřejmě na to jděte, už toho moc nenatočí a velkolepých historických filmů je minimum. Ale i vizuálně to je na Scotta odbytý, jakoby točený celou dobu pod mrakem a vyšisovaný, s prací Johna Mathiesona a jeho prací se světlem se to nedá srovnat (Robin Hood, Království nebeské). Dlouhý a zároveň zkratkovitý a podivně bezživotný. Bale i Edgerton se snaží, ale scénář jim toho moc nepovoluje. Nejvíc nakonec pobaví Spud z Trainspottingu a jeho vysvětlování příčin ran egyptských. ()
Nekoukat z toho tak okatě v každé druhé scéně, jak moc je to sestříhané a že má Ridley v šuplíku o nějakou tu hodinu delší verzi, tak by to mohlo být ještě lepší. Ovšem i v současné neučesané podobě je to přesně tím, co by od toho jeden očekával. Tedy vpravdě velkolepou a řemeslně působivou adaptací jednoho z vůbec nejpůsobivějších příběhů. Háček to má především v podobě již zmíněného kinosestřihu, který měl buďto být ještě kratší a prost veškerých těch ambiciózních podvratných motivů a témat (Mojžíšovo zaslepené šílenství, jeho nevíra, pomstychtivý neBůh předškolního věku, důraz na nemytologickou linii, pochybující Jozue, macbethovská Sigourney, výrazně sympatičtější Egypťané v čele s faraonem apod.) a být prostě jen "věrnou" adaptací dobře známého či měl být naopak ještě delší a měl se věnovat mnohem větší prostor oněm výše zmíněným a ryze sympatickým ambiciózním podvratnostem. V současné podobě je to však nedotažené a napůli cesty, protože přednost ve stopáži byla dána především a hlavně veškeré té epičnosti Egypta, jednotlivých ran i samotného exodu. Což sice zamrzí, ale zase se na to sakra dobře kouká, ne že ne. ()
Když je něco zadarmo, typický Čecháček po tom sáhne, ačkoli podvědomě ví, že je mu to úplně k ničemu a třeba to doma vyhodí. I já jsem typický Čecháček a tak jsem se vydala na projekci zdarma, ačkoli dobře vím, že na filmy odehrávající se v dobách, kdy ještě dámy neměly holící strojky s plovoucí planžetou, moc nejsem a Scottovo výpravy do minulosti ze mě učinily už v minulosti, Gladiátorem a Královstvím, historickou frigidu. A tak si nemůžu stěžovat, že jsem dvě hodiny nervózně ošoupávala nohou sedadlo před sebou, doufajíce, že mi drolící se materiál poskytne více zajímavé akce, než dění na plátně. Nemůžu si stěžovat, že mi Scott již po několikáté naservíroval pěkně vypadající prázdnotu o několika chutných efektech. Vždyť šéfkuchař Scott je zvyklej, že mu jeho blafy lidi žerou, tak proč vyzdvihovat menu někam výš. Takže Verunka navštívila projekci filmu, o kterém dopředu věděla, že se jí s nejyvšší pravděpodobností líbit nebude, ale bylo to zadarmo, a ona teď vzpomínky z dané projekce může s klidem zahodit. Prostě typický Čecháček. (Viděno v kině Panorama Varnsdorf spolu s dalšími 50ti zoufalci, znichž většině se to líbilo XD) 30% ()
Nejlínější film dekády a totální zbytečnost. Záběrování, které jste viděli stokrát jinde. Nulová invence. Takřka žádný pokus o dialog zpochybňující chování toho malýho smrada. Mizivý zájem o postavy (Kingsley a Weaver mega LOL). A ke všemu snaha nahrazovat mytologii realismem a zároveň hrnout další mytologii zadníma vrátkama. Doslova k posrání. A je jedno, jestli byl původní scénář a první sestřih košatější. Pokud Scott, Zaillian a studio odsouhlasí něco, co je ve 150 minutách totálně prázdnou ikonografií, tak ať se na to radši vykašlou. Aronofskyho Noe je po tomhle ještě větší masterpiece. ()
Galerie (89)
Zajímavosti (27)
- Darren Aronofsky chtěl původně Christiana Balea pro titulní roli ve svém filmu Noe (2014), tehdy ale bilbickou postavu herec odmítl. Tentokrát však již na nabídku kývl. (filmsim)
- Pred premiérou mal film o reklamu postarané. Christian Bale sa totiž vyjadril, že Mojžiš bol schizofrenik a patrí medzi najbarbarskejšie postavy, o ktorých počul. Tiež dodal, že túto starozákonnú postavu považuje za osobnosť, ktorá bola veľmi utrápená, zároveň však aj búrlivá a veľmi temperamentná. Po týchto výrokoch sa do filmu opreli mnohé kresťanské skupiny. (Zdroj: aktualne.sk) (kacer4)
- Oscar Isaac a Javier Bardem odmietli rolu Ramzesa. (misterz)
Reklama