Reklama

Reklama

Výpravný snímek ze série biblických velkofilmů 50. a 60. let je prvním životopisem Krista, natočeným ve zvukové éře. Producent Samuel Bronston v rozhovorech popíral, že by se pokoušel natočit remake stejnojmenného němého snímku (1927), který režíroval mistr spektakulárních podívaných Cecil B. DeMille, a zdůrazňoval moderní přístup k Bibli. Král králů je ovšem typickým, didaktickým produktem Bronstonova "kina pro všechny", kterým se snažil čelit rostoucímu vlivu televize. Místo původně určeného Johna Farrowa (otec herečky Mii Farrowové) se režie nakonec ujal Nicholas Ray, který působivě spojil "komorní" rovinu příběhu Ježíše Krista s výpravnou velkolepostí masových scén (jedné z nejpůsobivějších sekvencí filmu, kázání na hoře, se zúčastnilo 7 000 statistů). Pro hlavní úlohu byl vybrán poměrně málo známý Jeffrey Hunter, kterému producent během natáčení zakázal poskytovat rozhovory tisku, aby byl zachován jistý nádech zbožné úcty, s níž tvůrci přistupovali ke ztvárnění Krista. Natáčení probíhalo ve španělských exteriérech a v Bronstonových studiích u Madridu. Bronstonovo filmové impérium, které dovedně využívalo zmrazených amerických financí, přízně Francova režimu a koprodukčních smluv s hollywoodskými studii, se finančně zhroutilo v polovině 60. let po kolosálním neúspěchu Pádu říše římské. (Česká televize)

(více)

Recenze (35)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $5,037,000Tržby USA $14,483,352Tržby Celosvetovo $25,000,000▐ v rámci nejakých tých vedľajších udalostí ako napríklad vedľajšia vetva okolo Barabáša to je dobrý nápad ale ako filmový celok je to rozvláčne, lebo na začiatok to je dosť skratkovité a veľkými skokmi sa dostaneme k plynulejšiemu deju až od 32 rokov Krista, kde sú ponúknuté udalosti ktoré až tak neberú, tých zopár zázrakov a uzdravení fajn ale ináč to nemá čim zaujať, nemá to až takú iskru a veľkoleposť ako by si zaslúžilo aj keď snaha sa nedá uprieť ale nie je to úplne ono /55%/ ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

To máte těžký. Držte se jedné ze čtyř kanonických verzí příběhu patřícího k nejznámějším na světě a sestřelí vás kritici, že neprojevujete dost invence, projevte invenci a sestřelí vás pravověrní křesťané, pokud možno kulometem (Martin Scorsese by mohl vyprávět). King of Kings se snaží kanonickou verzi pojednat invenčně, což mu spolu s faktem, že má velmi koukatelného hlavního hrdinu, ode mě zajišťuje tu čtvrtou hvězdičku, ačkoli druhá polovina mé chvály nesporně smrdí kacířstvím a ačkoli trnová koruna nesporně sekla i Christianu "k téhle roli jsem předurčen podobou i jménem" Baleovi. ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

Opravdový historický velkofilm zpracovávající nejznámější příběh na světě. Nejsem znalcem Nového zákona, avšak něco (věřím, že ne málo) z něj vím a proto si troufám tvrdit, že detailně a dosti věrně nám tento počin předkládá Kristův život od narození po nanebevzetí. Velkolepé scény, dobře zvolené prostředí i krásná hudba utváří kompaktní dojem, jenž si rozhodně zaslouží plný počet hvězdiček. Pár výtek sice mám, ale klady převažují. Co přesně mi vadilo? Nejvíce asi soud s Ježíšem. Uvádět pojmy jako "můj klient", "právník obžalovaného" či protokolování, to mi pocitově dosti kazilo dosud skvělý dojem. ()

Tsunami_X 

všechny recenze uživatele

Nejprovařenější příběh na světe podaný tím nejsrozumitelnějším a nejpatetičtějším způsobem s minimální špetkou režisérské invence. Nicholas Ray výtečně zvládá sekvence, které mají demonstrovat velikost či rozmáchlost scény a notně mu v tom pomáhá výtečná výprava a skvělá architektura, jinak ovšem tempo až nepříjemně habruje. Příjemným překvapením je téměř absolutní absence „papírových“ dekorací, které známe například z Desatera přikázání či trapných miniatur z Ben Hura. Bojové scény si zaslouží pochvalu z hlediska organizace, ovšem souboje individuální jsou podané o něco hůře a v mnoha případech bych je do filmu vůbec nepustil (viditelné píchnutí mečem mimo tělo, držení se kopí). Tak trochu mi v celém snímku chybí větší hollywoodská hvězda, která by na sebe dokázala strhnout pozornost a svým charismatem zastřešila slabší a nudnější pasáže vyprávění, kterých je bohužel celá řada, kupříkladu souzení Krista je až neuvěřitelně trapné, stejně jako některé veliké pózy a špatně napsané dialogy. Herecké osazenstvo je hlavním kamenem úrazu a můžu s klidným srdcem říci, že takhle trapného Ježíše, Marii a Josefa jsem snad ještě nikde neviděl. To i svědkové Jehovovi stojící každé ráno na autobusovém nádraží dokážou strhnout více. Vznešená biblická nuda a ač mám kostýmní velkofilmy z tohoto období poměrně rád, musím se přiznat, že vydržet u snímku až do konce, vyžaduje velkou dávku trpělivosti. A Orsona Wellese ve filmu nehledejte, můžete jej maximálně slyšet.... ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Na rozdíl třeba od příšerně barvotiskového Zeffirelliho, jehož snímek se dá s úspěchem promítat snad jen na církevním večírku, natočil univerzální režisér N.Ray svůj film o Ježíši Kristu nečekaně dynamicky a místy docela akčně. Hudba M.Rózsy (přibližně ve stejné době pracoval na Cidovi) v epilogu kdovíproč připomene motiv M.Steinera z Pokladu na Sierra Madre- v Rózsově aranžmá je to jen táhlejší a opatřené sborem. ()

Galerie (22)

Související novinky

Režijní legenda ožívá

Režijní legenda ožívá

10.01.2006

Od konce 40. až do poloviny 70. let vedl režisér Nicholas Ray dlouhotrvající válku s hollywoodským průmyslem, kterému neseděla nejenom jeho forma vyprávění, ale i styl života, jemuž vévodily alkohol… (více)

Reklama

Reklama