Reklama

Reklama

Výpravný snímek ze série biblických velkofilmů 50. a 60. let je prvním životopisem Krista, natočeným ve zvukové éře. Producent Samuel Bronston v rozhovorech popíral, že by se pokoušel natočit remake stejnojmenného němého snímku (1927), který režíroval mistr spektakulárních podívaných Cecil B. DeMille, a zdůrazňoval moderní přístup k Bibli. Král králů je ovšem typickým, didaktickým produktem Bronstonova "kina pro všechny", kterým se snažil čelit rostoucímu vlivu televize. Místo původně určeného Johna Farrowa (otec herečky Mii Farrowové) se režie nakonec ujal Nicholas Ray, který působivě spojil "komorní" rovinu příběhu Ježíše Krista s výpravnou velkolepostí masových scén (jedné z nejpůsobivějších sekvencí filmu, kázání na hoře, se zúčastnilo 7 000 statistů). Pro hlavní úlohu byl vybrán poměrně málo známý Jeffrey Hunter, kterému producent během natáčení zakázal poskytovat rozhovory tisku, aby byl zachován jistý nádech zbožné úcty, s níž tvůrci přistupovali ke ztvárnění Krista. Natáčení probíhalo ve španělských exteriérech a v Bronstonových studiích u Madridu. Bronstonovo filmové impérium, které dovedně využívalo zmrazených amerických financí, přízně Francova režimu a koprodukčních smluv s hollywoodskými studii, se finančně zhroutilo v polovině 60. let po kolosálním neúspěchu Pádu říše římské. (Česká televize)

(více)

Recenze (35)

cheyene 

všechny recenze uživatele

Opravdový historický velkofilm zpracovávající nejznámější příběh na světě. Nejsem znalcem Nového zákona, avšak něco (věřím, že ne málo) z něj vím a proto si troufám tvrdit, že detailně a dosti věrně nám tento počin předkládá Kristův život od narození po nanebevzetí. Velkolepé scény, dobře zvolené prostředí i krásná hudba utváří kompaktní dojem, jenž si rozhodně zaslouží plný počet hvězdiček. Pár výtek sice mám, ale klady převažují. Co přesně mi vadilo? Nejvíce asi soud s Ježíšem. Uvádět pojmy jako "můj klient", "právník obžalovaného" či protokolování, to mi pocitově dosti kazilo dosud skvělý dojem. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

S ohledem na dobu vzniku dávám 5 hvězdiček, jsou ale slabší. Ten film je dělán s největším úsilím, aby byl co nejlepší a je opravdu výpravný. Ale nijak zvlášť nepřekračuje působivost ostatních historických velkofilmů té doby. Je to údajně první snímek o Ježíši Kristu, který se nevyhýbá detailním záběrům do "Kristovy" tváře. Uvědomil jsem si, jak geniální je Gibsonovo "Umučení", který dokázal dodat tomuto věčnému tématu mystiku a posvátno. Navíc představitel Ježíše Krista (Jeffrey Hunter) Nicolase Raye zdaleka není tak charismatický jako Gibsonův Caviezel. ()

Reklama

Radyo 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv jsem ateista, nezajímající se o biblické příběhy, tento snímek o životě Ježíše Krista mě naprosto uchvátil. Je natočen tak působivě a sugestivně, že by skutečně mohl některé méně ateistické diváky nalomit, eventuelně rovnou zlákat do řad křesťanstva. Naprosto věrohodné herecké výkony jen umocňují celkový dojem z filmu. Doporučuji každému ke shlédnutí. ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

To máte těžký. Držte se jedné ze čtyř kanonických verzí příběhu patřícího k nejznámějším na světě a sestřelí vás kritici, že neprojevujete dost invence, projevte invenci a sestřelí vás pravověrní křesťané, pokud možno kulometem (Martin Scorsese by mohl vyprávět). King of Kings se snaží kanonickou verzi pojednat invenčně, což mu spolu s faktem, že má velmi koukatelného hlavního hrdinu, ode mě zajišťuje tu čtvrtou hvězdičku, ačkoli druhá polovina mé chvály nesporně smrdí kacířstvím a ačkoli trnová koruna nesporně sekla i Christianu "k téhle roli jsem předurčen podobou i jménem" Baleovi. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,KOĽKO MÁ PRÍVRŽENCOV?" ,,KTO? BOH? JEŽIŠ? ALEBO BARABÁŠ?" __ Hlavnými, či najdôležitejšími postavami sú Ježiš a Barabáš a celý film je postavený na ich vzájomnej konfrontácii. Už od prvej scény sledujeme neustále očakávanie Židov na príchod Mesiáša a tento motív je pretkaný zvyškom filmu. Rebel Barabáš vládnuci mečom a silou je akýmsi prirodzeným národným vodcom snažiaci sa dostať Ježiša na svoju stranu a urobiť tak z neho nástroj na väčšie prilákanie davov a zvrhnutie rímskej nadvlády. Ježiš však akoby nepoznamenaný týmito skutočnosťami hlása len lásku a slovo Božie a svojimi činmi je ,,pomyselným" Kráľom kráľov. Škoda, že v záverečnom obetovaní sa nielen pre svet, ale aj v prospech Barabáša, nie je výraznejšie vyzdvihnuté práve Barabášove ,,vyrovnanie sa s osudom", čím by bol príbeh komplexnejší. Milosť pre neho je v tomto prípade naozaj zázrakom (v skutočnosti to bol len obyčajný vrah a zlodej), no ak by viedol povstanie tým štýlom ako je to zobrazené vo filme (2 celkom slušné bitky), poprava by ho podľa rímskeho zákona nemohla minúť. Uvedomme si však, že toto je výpravný hollywoodsky sandál vrcholu svojej éry a tak napríklad známe scény ako vzkriesenie Lazara alebo vyhnanie predavačov z chrámu tu idú do úzadia na úkor radu veľkých davových scén. Rutinérsky sa tiež môže javiť práca uznávaného Nicholasa Raya, emocionálny náboj a hĺbku filmu dodáva a tým ho zachraňuje majstrovská hudba geniálneho Miklósa Rózsu, ktorá by mohla dielu zabezpečiť minimálne oscarovú nomináciu. Najlepší výkon vo filme podala vtedy 16 ročná Brigid Bazlen ako Salome. Je to naozaj poriadna rozmaznaná mrcha, škoda, že nedostala viacej priestoru. Veľmi silné 4* (80. hodnotenie, 15. komentár k filmu) ()

Galerie (22)

Související novinky

Režijní legenda ožívá

Režijní legenda ožívá

10.01.2006

Od konce 40. až do poloviny 70. let vedl režisér Nicholas Ray dlouhotrvající válku s hollywoodským průmyslem, kterému neseděla nejenom jeho forma vyprávění, ale i styl života, jemuž vévodily alkohol… (více)

Reklama

Reklama