Režie:
Alice NellisScénář:
Alice NellisKamera:
Matěj CibulkaHudba:
Vašo PatejdlHrají:
Martha Issová, Lukáš Příkazký, Václav Neužil ml., Sabina Remundová, Zuzana Bydžovská, Kristína Svarinská, Jana Oľhová, Marián Geišberg, Miroslav Noga (více)Obsahy(1)
Pohádkový příběh vychází z klasické pohádky Boženy Němcové "Sedmero krkavců". Mladá dívka na sebe bere těžký úkol. Musí se pokusit zachránit své bratry a zbavit je prokletí, které na ně uvrhla jejich matka. Je to příběh o odvaze, vytrvalosti, ale také síle slova, pravdy a opravdové lásky... Hlavní hrdinkou je mladá dívka Bohdanka, která se narodí do utrápené rodiny pekaře, jehož žena před lety v návalu vzteku proklela sedm svých synů a z těch se stali krkavci. Rodiče před Bohdankou toto rodinné neštěstí tají. Když se Bohdanka na prahu dospělosti dozví o prokletí své rodiny, rozhodne se, že musí bratry zachránit. Od místní čarodějky se jí dostane rady, že musí svým bratrům ušít košile. Ale ne lecjaké - sama bez pomoci musí natrhat kopřivy, zpracovat vlákna, utkat látku a ušít každý steh. Bohdanka se vydává na dlouhou cestu za záchranou svým bratrů. (Bohemia MP)
(více)Videa (1)
Recenze (594)
Sedmero způsobů, jak si v kině vyhonit péro. Bohužel ani jeden nefunguje. Důvod? Martha Issová. Má nesplněná touha probudit se jednoho kalného rána s nějakou z nejošklivějších žen světa utrpěla zásadní trhlinu. Roky sním o Martině Navrátilové, Donatelle Versace, Nore Mojsejové a přitom ty největší hezule mám v podstatě na dosah a můžu mít sendvič s Issovou a Bydžovskou. Dělí nás jen plátno. Já píča tupá, celou dobu se poohlížím po šeredkách v cizině, a u nás jsou největší poklady. Jen vykopat, a pak hodně rychle zakopat. Fuj, já jsem se té Issové lekl. Dostane k dispozici vizážisty od filmu a nic s ní neudělají. Ano, to ona mně pokazila zážitek z celé pohádky, která sice staví na klasickém motivu kletby, kterou na svých sedm synů uvrhla nešťastným způsobem jejich matka, ale režijně je dost odlišná od běžného standardu. Je to tím, že nerežíruje podbízivý Troška a Zelenka, ale poměrně poetická Alice Nellis. Ta v zásadě přistupuje k pohádkovému schématu nově a dospěleji, až na nesmělého prince Lukáše Příkazkého, který mně do zvoleného stylu nezapadal. Úplně třeba vymizely šaškoidní postavy. V současných pohádkách je vždy alespoň jedna taková přítomna, ale zde není po žádné takové ani památky. Pozor, pohádka je to nudná. Hezký vizuál má na české poměry slušnou fazonu, kostyméři odvedli kvalitní práci a exteriéry i interiéry jsou maximálně realistické, ale ten příběh neměl příliš mnoho strhujících a silných momentů. Přemíra poetických obrazů, méně dialogů, žádný akční náboj. Kamera nabízí celé spektrum úchvatně nasnímaných scenérií, kterým nechybí poetika, ale co naplat, když film vůbec neodsýpal. Připadalo mně, že trval déle, než měl vytyčenou stopáž. Na tenhle počin jsem byl hodně zvědavý. Nellis do té doby s pohádkovým žánrem měla prakticky nulové zkušenosti. Absolvovala osobitý experiment, kdy sázela na atraktivitu známé povídky Božky Němcové. O atraktivitě hereckého obsazení nemůže být řeč. Sedmero sáhnutí na péro nehrozí, neboť bych se hanbou musel propadnout, že jsem byl vzrušen herečkou, vizáží připomínající mix všech možných etnik. Do sluchátek jsem si tedy krátce po filmu pustil hudbu. Šok nastal v okamžiku, kdy se mně omylem do sluchátek místo obvyklého Petra Sepéšiho a Pavla Horňáka, dostal Sámer Issa. To nemůže být náhoda. Všude samý Issa! No, pak mám být s tou pohádkou spokojený. Ale jo, ušlo to. Nellis si vedle nemožného castingu neuhlídala zásadní věc - Bavit a Nenudit. Nudil jsem se. Před kinem mě přepadl Moris Issa. Následně mě odvezli do Počátků, kde mě ošetřila Klára Issová a Lenka Termerová. 60% ()
„Keď je človek nahnevaný, mal by byť ticho.“ Behom roka vtedy šli von dve rozprávky – Láska na vlásku a táto. Láska na vlásku bola lepšie ošetrená režijne, ale nebola čistou rozprávkou, neobsahovala žiadne nadprirodzené prvky. Sedem zhavranených bratov je síce príšernosť ťažkého kalibru, ale zas kto od rozprávky vyžaduje veci medzi nebom a zemou (čo by podľa mňa každá normálna rozprávka mala obsahovať, inak predsa nejde o rozprávku, ale o historickú kostýmovú melodrámu), ten si príde na svoje. Bosorky v chyžiach uprostred hustých lesov, čary a kúzla, na zvieratá sa meniace ľudské bytosti, je toho vcelku dosť. Ten film je však hrozný! Dobrou správou je, že hrozný takým tým parádnym spôsobom, kedy je to AŽ TAK zlé, až si to užívate. V prvom rade kasting je zlý. Skôr štyridsiatnička, než tridsiatnička Martha Issová sa do úlohy veselej puberťáčky hodí asi ako Terminátor do sitkomu. Miro Noga bol v roličke kráľa trápny už na pohľad. Sabina Remundová ako kráľovná neuveriteľná. Pripadala mi ako neherečka, ktorá je obsadzovaná asi len preto, že má slávnu mamu. Jej synovia sú po hereckej stránke takisto nevydarení a divní. Ako-tak sa držia snáď len Bydžovská a Jana Oľhová, tá zvykne bývať fajn v kladných rolách. Scenár je plný šialených momentov a nápadov, ako je vražda manžela skalou (to muselo byť fakt majstrovsky na centimeter presne vyrátané) alebo bizarný nápad s hrebeňom, kedy „to“ vidí len ten, ktorý danú osobu češe, ale minimálne z upaľovacieho finále sa zdá, že „to“ vidí aj okolostojaci dav. Výprava nie je zlá, no z ustavičného škriekania havranov si budete musieť vziať paralen. Na facku je strih, ktorého mizernosť dosahuje rozmery Arktídy. Čiže ona vlastne porodila a potom čo? Kráľovná vzala bábätko, hodila ho do rieky (!!!) a následne čo? Čo povedala rodičke? Že dieťa je mŕtve? Ak áno, nemali ukázať žiaľ ženy pri najväčšej tragédii jej života? Alebo jej len dajme tomu povedala, že dieťa je v poriadku, ale práve teraz spí a tak ho nemôže vidieť? Finále s poltuctom flashbackov ma prizabilo, museli ma oživovať. ()
Proč jsem to zapomněl okomentovat poté, co jsem přemohl svou nedůvěru a tento skvost konečně spatřil v televizi? Asi proto, že vlastně nemám moc co říct, a proto, že jsem se dlouho pokoušel překonat zklamané očekávání plynoucí z toho, že i někteří z mých nejoblíbenějších lidí zde nešetřili slovy chvály (čest Honajzovi, že tomu nepropadl). Jenže pro mě je to prostě jen další z mizerných současných českých pohádek, v tomhle případě navíc dorasovaná účastí odporného těžkotonážního stvoření v roli Bohdanky. Růžičkové Droběna by byla vhodnější než tohle "cjéé" věčně opruzené pražské debilátko. Spoustou věcí (především kombinací solidních kostýmů s mizernými dialogy a hereckými výkony) mi to připomnělo ty horší z německých pohádek, kterými nás o víkendových dopolednách zásobuje TV Nova. Na Rážovu verzi (na obě) to nemá ani náhodou. ()
Pre mňa jednoznačne najlepšie spracovanie rozprávky o zhavranelých bratoch. Nie tak ponuré ako minulé spracovanie, zato však zaujímavejšie, napínavejšie a intrigánskejšie s výraznejšou a mne lahodiacou hudbou. Miestami humorné no pritom i poučné. Pri jednej scéne mi dokonca trochu hrklo, moje dievčatá aj vykríkli. Veľké prekvapenie. 80/100 ()
Mám jedinou výtku a to je jazyk. Sedmero krkavců je česko-slovenská produkce, ke které kvůli stylu, prostředí a hudbě lépe sedne slovenština, na druhou stranu si myslím, že například Zuzana Bydžovská jako čarodejnice, je ve svém rodném jazyce ještě lepší. Škoda, že nemůže být, aby čeští herci mluvili česky a slovenští slovensky. Naštěstí Martha Issová většinu své role mlčela (hrála šarády) a byla úplně skvostná. ■ Zdejších 74% je málo. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (12)
- Erika Stárková si ve filmu zahrála se svým švagrem, Václavem Neužilem. (Duoscop)
- Titulnú filmovú pieseň s názvom „Ten príbeh za náš sen stál“ naspievala slovenská speváčka Marika Gombitová. Jednalo sa o jej prvú pieseň po ôsmich rokoch. Hudbu k nej zložil Vašo Patejdl a o text sa postaral Kamil Peteraj. (marek.stone)
- Pro roli prince Bartoloměje zprvu zvažovali Jiřího Mádla, ale nakonec ji získal Lukáš Příkazký. (hansel97)
Reklama